Lpg hata bulma kılavuzu
Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
Kategori: PEUGEOT MODELLERİ (ARIZALAR VE ÇÖZÜMLERİ)
Forum Adı: 306
Forum Tanımlaması: 306, 1993'ten 2002'ye 309'u değiştiren küçük bir aile otomobilidir, ancak 2001'de 307 ile değiştirilmiştir.
URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=20071
Tarih: 03 Ağustos 2025 Saat 10:54 Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com
Konu: Lpg hata bulma kılavuzu
Mesajı Yazan: Üçyüzaltı
Konu: Lpg hata bulma kılavuzu
Mesaj Tarihi: 18 Kasım 2011 Saat 22:36
ALINTIDIR
Motor hem gaz hem de benzinle çalışmıyorsa sebep ne olabilir?
Gaz ve benzin elektro valfleri çalışmıyor olabilir. Elektrik
devresindeki sigortada (voltajın 12 volt olması gerekli) veya topraklama
kablo bağlantılarında problem olabilir. Motor benzinle çalışıyor, gazla çalışmıyorsa sebep ne olabilir?
Öncelikle araçta yeterli miktarda gaz olup olmadığı, daha sonra da LPG
tankı multivalf çıkışındaki vananın açık olup olmadığı kontrol
edilmelidir. Depoda gaz varsa, vana açıksa ve motor daha önce gazla
normal çalışmışsa, gaz valf inde bir tıkanma olup olmadığı kontrol
edilmelidir. Tıkanıklığın temizlenmesi gerekir. Bunun dışında LPG hortum
ve borularında bir tıkanma olabilir. Klasik sistemlerde Benzin elektro
valf inin kapalı, LPG elektro valf inin açık olup olmadığı kontrol
edilmelidir. Aracın kontağını açarak, miksere gaz gelip gelmediği
kontrol edilmelidir. Gaz tüketimi fazla ise ne yapılmalıdır?
*Aracın benzinde ne kadar çok yaktığını kontrol ediniz. Benzinde çok
yakıyorsa, problem Benzin sistemindedir. Boşuna LPG sisteminde problem
aranmamalıdır. Benzinde problem halledildiğinde, büyük bir ihtimalle LPG
’deki problem de ortadan kalkacaktır. Benzin sisteminde tüm problemler
halledildikten sonra LPG kontrolüne geçilmelidir. Unutulmamalıdır ki;
benzinde problem varken LPG ’ deki problemi çözmek mantıken doğru
değildir.
* Aracın benzinde gaz analiz değerleri iyi değilse problem benzin
sistemindedir. Dolayısı ile bu problem ortadan kaldırılınca LPG ’deki
problemlerin çoğunun da ortadan kalktığı görülecektir.
* LPG takılı olan araç yağ yakıyor ve su eksiltiyorsa aracın motorunda
problem var demektir. Eksoz dumanının siyah oluşu aracın yağ yaktığının
yani motorda problem olduğunun göstergesidir. Dolayısıyla sadece LPG ’yi
değil benzini de çok yakar.
* Araca LPG takılmadan önce triger kayışı değişmişse, triger kayışı
sente atlamış olabilir. Triger kayışının sente aralığının fazla olması,
aracın hem benzini hem de LPG ’ yi çok yakmasına sebep olur.
* Sübapların fazla sıkılmış veya çok gevşek oluşu, aracın benzini ve LPG ‘yi çok yakmasına sebep olabilir.
* Araç rektifiyeden çıkmışsa motor üst kapağı fazla taşlanmış olabilir.
Fazla taşlanmışsa motorun yanma odası hacmi daralır ve hararet yapar.
Hararet yapan ve motoru zarar gören araç hem benzini hem LPG ’yi çok
yakar.
* Buji ve buji kabloları eski veya kalitesiz ise araçta tam ateşleme
yapılamadığı için eksozdan yanmamış gaz çıkabilir. Bu da hem benzinde
hem de LPG ’ de aracın çok yakmasına sebep olabilir. Tırnak aralığı
büyüdükçe yanma yeterince olmayacağından araçta yakıt sarfiyatı artar ve
çekişten düşer.
* Ayrıca araçta km teli arızalı ise, hem LPG hem de benzinin çok yakıldığı zannedilebilir.
* Aracın Manifold’ u hava alıyorsa araç hem benzinde hem LPG ’ de
rölantide durmaz. Ve aracın LPG ’yi çok yakmasına sebep olabilir
* Araçta LPG kaçağı olabilir.LPG kaçağı olan bölgede çoğunlukla buzlanma
olur. Şayet LPG kaçağı çok küçük ise buzlanma görülmeyebilir.
* LPG beynindeki(regülatör) hava ayar vanası (rölanti saplaması )çok
açılmış ise araç LPG ’ yi çok yakar. LPG beynindeki(regülatör)hava ayar
metali açıldığında veya kısıldığında aracın rölantisinde değişme
olmuyorsa araç bir yerlerden hava alıyor demektir. Bu hava alma problemi
de genelde karbüratörlü araçlarda karbüratör alt takozundaki problemden
veya Westenhouse daki kaçaktan ,enjeksiyonlu araçlarda ise otomatik
hava ayarını sağlayan debimetre den kaynaklanır.
* Araç herhangi bir sebepten hararet yapmışsa LPG beyninin (regülatör)su
tarafı işlevini tam yerine getiremiyor ve LPG ’yi tam buharlaştırmıyor
olabilir. Bu da LPG ’nin bir kısmının yanmadan eksozdan atılmasına sebep
olur. Bu da araçta LPG tüketimini arttırır.
* Hava filtresinin temizliğine ve zamanında değişimine uyulmazsa; motor
gerek benzin ve gerekse gaz pozisyonunda sağlıklı çalışmayacak,
gereğinden fazla yakıt harcayacaktır LPG de rolantide problem varsa neyden kaynaklanabilir?
Araç benzinde çalışırken rölantide problem var mı bakılır. Şayet problem
yoksa LPG deki rölanti problemi için aşağıdaki seçenekler incelenir.
* Karbüratörlü araçlarda karbüratör kelebeği arızalı olabilir
(kelebek millerinin bulunduğu yerden hava alıyorsa).Bu durum aracın hem
LPG de hem de benzinde rölantisinin bozulmasına sebep olabilir LPG nin
çok yakılması problemi ortaya çıkabilir.
* Aracın Manifoldu hava alıyorsa araç hem benzinde hem LPG de rölanti tutmaz. Ve aracın LPG yi çok yanmasına sebep olabilir
* Buji ve buji kablolarının eski veya kalitesiz oluşu LPG ve benzin rölantisini bozabilir.
* LPG beyninin (regülatör) içinde bulunan diyaframın (tamir takımı)
ömrü bitmiş olabilir. Bu sebepten diyaframda sertleşme görülür ve LPG
rölanti ayarı genelde yapılamaz.
* Araçtaki Westenhouse problemli ise hem benzin hem de LPG rölantisi yapılamayabilir.
* Aracın yüksek voltaj gönderen distribütörünün diyaframında problem
varsa hem benzin hem de LPG de rölanti problemi görülebilir.
* Araca ait avans ayarının bozuk olması hem benzin hem de LPG nin rölantisinin yapılamamasına sebep olabilir.
* Bazı araç motorlarında hava çıkış yeri mevcuttur. Bu hava çıkışının
tıkalı olması hem benzin hem de LPG de rölantinin bozulmasına sebep
olabilir.
* LPG beyninin bobinine düşük volt elektrik gidiyor olması LPG de rölantinin bozulmasına sebep olabilir. LPG li araç koku yapıyorsa sebebi nedir? Ne yapılmalıdır?
* LPG nin temas ettiği parçalar üzerindeki buzlanmalar genelde LPG
kaçağını işaret eder.Bu duruma aracın LPG tankının üzerinde bulunan
vanalar saat istikametinde kapatılmalıdır.OTOGAZ Tankı nın üzerinin
terlemesi genelde LPG kaçağının olduğunu değil de, şamandıra da arıza
olduğuna işaret eder.
* Araçta LPG kaçağı varsa. Vakit geçirmeden servislerimizden birine gidip LPG kaçak kontrolü yaptırılmalıdır.
* OTOGAZ istasyonlarından alınan gazın (BUTAN-PROPAN) kalitesiz oluşu
kokuya sebep olabilir.Araçta koku hissedildiği an LPG alınan istasyonun
değiştirilmesi Önerilmektedir.
*Diyaframların kullanım ömrü bitmiş ise sertleşme görülür ve gaz ayarı
iyi yapılamaz .Bu durumda da LPG araç tarafından tam yakılamaz.Bu durum
da araçta kokuya sebep olabilir.Bu durumda tamir takımının (yani
diyaframın )değiştirilmesi LPG deki koku problemini ortadan
kaldıracaktır.
* Aracınızın eksozundaki patlaklık veya delik olması araçta LPG kokusunun algılanmasına sebep olabilir.
* Araç hararet yapmışsa, LPG beyninin su tarafı işlevini tam yerine getiremiyor olabilir
ve LPG yi tam buharlaştıramıyor olabilir. Bu durum kokuya sebep olabilir.
* Aracın radyatöründe delik var veya radyatör tıkalı ise LPG beynine gelen sıcak suyun
yeterli miktarda gelmemesine ve dolayısıyla da araçta kokuya sebep olabilir.
* Manifold contasındaki su girişi ateşleme odasına su kaçırıyorsa araç
su eksiltir ve hararet yapar. Araçtaki su eksiltmesi LPG nin tam
yanmamasına ve buna bağlı olarak da kokuya sebep olabilir.
Araç LPG de kesiklik (tekleme) yapıyorsa nedendir? Ne yapılmalıdır?
* LPG beyinlerinde(regülatör) elektronik bobinin içindeki bulunan mıknatısın bulunduğu
yerdeki minik delik tıkanmış olabilir veya yay eğrilmiş olabilir. Bunun neticesinde de araç LPG de kesiklik yapabilir.
* LPG beyin bobini arızalı ise araç LPG de kesiklik yapar.
* Bujiler veya buji kabloları eski veya kalitesiz ise araç hem benzinde hem de LPG de
kesiklik yapabilir.
* Araç LPG yi kesik kesik alıyorsa gaz filtresi tıkalı olabilir. Ya da şamandıranın içinde
bulunan gazın geçtiği yerdeki iğne deliği büyüklüğündeki kısım tıkanmış
olabilir. Araç uzun yolda LPG de kesiklik yapıyor sonra açılıyorsa gaz
filtresi tıkalıdır.
* Araç benzinle çalışırken ayar yapılmalıdır. Aksi halde motor düzensiz
ve tekleyerek çalışır. Bu ayarın gerektiği gibi yapılmaması durumunda
ise motorun ihtiyaç duyduğu yakıt gerek benzin gerekse gaz pozisyonunda
yeteri miktarda motora gidemeyeceğinden motorun düzensiz ve tekleyerek
çalışmasına sebep olacaktır Araçın stop etmesi neden kaynaklanır?
* Araç LPG de hareket halinde iken, vites boşa atılıp frene basıldığında araç stop ediyorsa frenler kaçırıyor olabilir.
* Araç hararet yapmış ve radyatörde su kalmamış ise LPG beyninin
diyaframının patlamasına sebep olabilir. Bu da aracın LPG de çalışırken
stop etmesine sebep olabilir.
* Araç yokuş aşağı veya boş viteste stop ediyorsa LPG ile benzin karışıyor olabilir. Bu
durumda benzin geri dönüşünü valfi takılmalıdır. Ayrıca yokuş aşağı giderken aracın stop
etmesi (genelde vites değişikliklerinde) aracın hava girişinin düzensiz olmasından
Kaynaklanmaktadır. ELEKTRONİK SİSTEM ARIZALARI
* LPG-Benzin geçiş anahtarı yanmış ise şarj dinamosu bozuk veya akü fazla şarj edilmiş olabilir.
* Düğme üzerindeki OTOGAZ miktarını gösteren ışıklar yanmıyor ise, düğme
veya sensör şaselemesi iyi yapılmamış olabilir. Ayrıca kabloların
bağlantısı yanlış yapılmış olabilir.
ARAÇ LPG DE ÇEKMİYORSA
* Avansın öngörülen değerde olmaması (düşük olması) durumunda; bujiler
zamansız ateşleme yapacak,bu durum motorun teklemesine veya çekişten
düşmesine neden olacaktır.
* OTOGAZ beyin diyaframı kalitesiz veya patlak ise LPG de çekiş problemi görülebilir.
* OTOGAZ beyni üzerindeki hava ve gaz ayarı iyi yapılmamışsa çekmeme problemi görülebilir.
* Aracın ateşleme bujilerinde problem varsa aracın çekişi hem LPG DE hem de benzinde düşer.
* Aracın motorunda problem var ise çekişe etki edebilir.
* OTOGAZ beynine gelen kalorifer suyu yetersiz veya sıcaklığı düşük olabilir.
* LPG takılı olan araç yağ yakıyor ve su eksiltiyorsa aracın motorunda problem var
* Sübapların fazla sıkılmış veya çok gevşek oluşu, aracın benzini ve
OTOGAZ ı çok yakmasına sebep olabilir. Dolayısı ile çekişi
etkileyebilir.
* Buji ve buji kabloları eski veya kalitesiz oluşu aracın çekişini olumsuz etkiler.
* OTOGAZ beynine gelen kalorifer suyu giriş sıcaklığı çok düşük (genelde bu durum
kalorifer suyunun yanlış yerden alınmasıyla görülür) veya LPG (gaz)
beynine gelen su gelişinde problem varsa LPG beyni gazı tam
buharlaştıramaz.Bu da aracın LPGde çekişinin düşmesine sebep olur.
* Aracın Manifoldu hava alıyorsa araç hem benzinde hem LPG de rölanti tutmaz.Bu da çekişte problemlere sebep olabilir. DİĞER PROBLEMLER
* Araç sürekli hararet yapıyorsa ,motor contası kalitesiz olabilir.
* LPG tankında gaz var ama LPG buharlaştırıcı beynine ulaşmıyorsa şamandıra arızalı veya pislik
tutmuş olabilir.(Şamandıranın gaz geçen kısımları kontrol edilerek temizlenmelidir.
* Avansın öngörülen değerde olmaması (düşük olması) durumunda; bujiler zamansız ateşleme
yapacak, bu durum motorun teklemesine veya çekişten düşmesine neden olacaktır.
* Buji tırnak aralığı kontrol edilmelidir. Tırnak aralığı büyüdükçe yanma yeterince
olmayacağından araçta yakıt sarfiyatı artar ve çekişten düşer Motor tam güce ulaşmıyorsa ne yapılmalıdır?
Regülatör - buharlaştırıcı sıcak su hortumları giriş çıkışlarını,
motorun termostatı ve devrede hava olup olmadığı kontrol edilmelidir.
Seviye göstergesi dolu gösteriyor fakat araba gitmiyorsa sebep ne olabilir?
Multivalf ve aşırı akış vanasından şüphe edilmelidir. Ayrıca aracın
şamandırası kilitlenmişse yine motora LPG gitmeyecektir. Komple bir
bakım gereklidir.
Seviye göstergesi sürekli aynı seviyede kalıyor. LPG alınsa da alınmasa da gösterge değişmiyorsa sebep ne olabilir?
Bu durum tankın içindeki şamandıra mekanizmasının bozulmuş
olabileceğinin göstergesidir. Sinyal hep aynı gönderildiği için aracın
kaç km. gittiği doğru hesap edilmezse yolda kalınabilir. Şamandıra
kolunun ve mekanizmasının onarılması gerekir. Dönüşüm Sonrası Periyodik Bakımlar
LPG’li araçların periyodik bakımları her 10.000 kilometrede bir yaptırılmalıdır. Bu bakımlarda;
* Elektrik tesisatı kontrol (özellikle kaçak akım) edilerek,
bağlantılarda oksitlenme olup olmadığına bakılmalı.
* Buharlaştırıcıda (Regülatörde) biriken kostik ve yabancı maddeler
temizlenmeli.
* LPG elektro valfindeki filtre temizlenmeli.
* Elekro valflerin ve buharlaştırıcı regülatörün tamir takımları
değiştirilmeli.
* Ana hortum ve bağlantı bileşenlerinin durumu kontrol edilmeli.
* Basınç düşürücüsünün birinci ve ikinci kademe basıncı kontrol
edilmeli.
* Diyafram üzerindeki basıncı karşılayan delikte kirin birikip
birikmediği kontrol edilmelidir. Emniyetli dolum seviyesi nedir?
Emniyetli dolum seviyesi araçlardaki dolum kitleri için tank
kapasitesinin %80'idir. Örnek olarak 50 litre'lik tanka maksimum 40
litre dolum yapılmalıdır. Ayrıca dolum sırasında aracı daha fazla gaz
almak niyetiyle sallamak ve şamandıranın sapmasını sağlamak yanlıştır.
Tankın ve dolayısıyla sürücünün emniyeti riske atılmamalıdır. Dolum sırasında tanktaki dolum hattı vanasını kısmak doğru mudur ?
Kesinlikle doğru değildir. Bu durumda LPG transferi sırasındaki akışın
debisi düşecektir. Dünya standartlarında minimum kabul edilebilir akış
debisi 10 lt./dk. olmasına rağmen Türkiye'de uygunsuz dönüşüm kitleri ve
dolum ağız tipleri yüzünden bu değer 5 lt./dk. olmaktadır. Bu vana
kısıldığı takdirde akışın debisi düşeceğinden LPG dispanserleri hatalı
çalışmaya zorlanmaktadır.
|
Cevaplar:
Mesajı Yazan: albayman
Mesaj Tarihi: 07 Aralık 2011 Saat 21:32
kimse yorum yapmamış, ben yapayım.
güzel ve bilgilendirici bir paylaşım, teşekkürler...
------------- 2006 307sw 1.6 hdi comfort + cruise control
|
Mesajı Yazan: Üçyüzaltı
Mesaj Tarihi: 07 Aralık 2011 Saat 21:39
Evet hep lpg sorunlarının konusu oluyordu forumda bende arkadaşların yararlanması için araştırdım buldum paylaştım ama kimse yorum yapmadı Ben bütün sorunlarımı çözdüm , benzinde kullanıyorum hiç sorunu yok cevabınız için teşekkürederim
|
Mesajı Yazan: mon
Mesaj Tarihi: 07 Aralık 2011 Saat 22:09
güzel çalışma faydalı olacağı kesin. emeğine sağlık.
------------- 206 2001 1.4 Colorline, Atiker
İlim dahi sanma senindir, Bilim dediğin yalnız Rab içindir.
|
Mesajı Yazan: Üçyüzaltı
Mesaj Tarihi: 07 Aralık 2011 Saat 22:12
Teşekkür ederim
|
Mesajı Yazan: yavuz25
Mesaj Tarihi: 07 Aralık 2011 Saat 22:19
güzel paylaşım teşekkürler...
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 02 Ocak 2012 Saat 21:04
Mesajı Yazan: 06ÖzGüR06
Mesaj Tarihi: 02 Ocak 2012 Saat 22:57
Mesajı Yazan: Bavik
Mesaj Tarihi: 02 Ocak 2012 Saat 23:16
Güzel bi paylaşım olmuş teşekkürler :)
|
|