Turbo Dizel ve Atmosferik Turbo Arasındaki Farklar
Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
Kategori: PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU
Forum Adı: Modifiye ve Tuning Bilgileri
Forum Tanımlaması: performans arttırıcı işlemler ve parcalarla ilgili gerekli bilgiler
URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=18909
Tarih: 07 Ağustos 2025 Saat 05:19 Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com
Konu: Turbo Dizel ve Atmosferik Turbo Arasındaki Farklar
Mesajı Yazan: I Love My Pug
Konu: Turbo Dizel ve Atmosferik Turbo Arasındaki Farklar
Mesaj Tarihi: 10 Ekim 2011 Saat 23:20
Herkese iyi akşamlar :))
Atmosferik motor patlayıcı benzin-hava karışımını elde etmek için ihtiyacı olduğu havayı silindirlerin içerisinde aşağı ve yukarı hareket eden pistonların yarattığı basınç farkı ile emmektedir. Bu nedenle tüm devir bandında homojen bir güç ve tork artışı izlenir. Emme valfi açılır, piston aşağıya doğru hareket eden, deniz seviyesinde atmosferik 1 bar basınçla hava emilir, silindire dolarken enjektörden emme manifolduna veya silindirin içine doğrudan benzin de püskürtülür,emme valfi kapanır, silindirin içindeki benzin-hava karışımı piston tarafından sıkıştırılır, buji kıvılcımı çakar, patlayıcı karışım infilak eder ve pistonu aşağıya doğru iter, o da biyel kolu ile krankı çevirir ve volan dişlisi dönmeye başlar. Gerisi zaten bilinen hikaye. Eksoz gazının dışarıya tahliyesi için eksoz valfi açılır, piston yeniden hava emmeye başlamadan gazı dışarıya iter.
Dizeldeki çalışma sistemi de aşağı yukarı aynıdır (yakıt-hava karışımı bujinin kıvılcımı yerine ısınmadan mütevellit kendi kendini patlatır).
Turbo peki ne yapar: Turbo birbirine göbekten bir mille bağlı kanatçıklı iki pervaneden oluşur. Her pervane kendi odasında giriş ve çıkış ağızları arasında pompalama ve pompalanma görevi görür. Eksoz gazı silindirden çıkarken bir artçı kuvvete sahiptir ve bu kuvvet mesela bir pervaneyi çevirmek için kullanılabilir. Turbodaki eksoz tarafının girişinde eksoz manifoldundan gelen sıcak gazlar girer, bu gazlar turbonun eksoz pervanesini çevirir, sonra çıkıştan dışarıya alınarak eksoz boruları ve susturucuları vasıtasıyla atmosfere yayılır. Turbodaki eksoz tarafının çevirdiği pervanedeki mil emiş tarafındaki pervaneyi çevirerek pervanenın hava emme kanalında bir alçak basınç yaratmasına ve daha fazla hava emilmesine sebep olur. Alçak basınç sayesinde daha fazla hava motora emilir ve motor aynı hacimde birden daha fazla hava ile dolduğundan daha fazla güç üretmeye başlar. Anahatları ile sistem böyle çalışır.
Turbo alt devirlerde hava sevkiyatını yüksek devirlerdeki kadar verimli yapamadığından alt devirlerde kompresör, üst devirlerde de turbo kullanan sistemler de geliştirilmiştir.
Dezavantaj olarak gaza bastıktan sonra TURBO LAG dedikleri gecikme olur. Bu gaza bastıktan sonra güç artışının hemen değil de eksoz gazlarının önce turboyu çevirmesi, havanın emilmesi ve silindirlere dolması için 1-2 saniye sürenin geçmesi demek.
KOMPRESÖR (SUPERCHARGER) de bir (aşırı) hava dolum sistemidir, ancak turbodan farksız eksoz gazı ile değil, kranktan aldığı mekanik enerji ile çalışır, bu nedenle de gaza basınca hemen devreye girdiğinden güç artışı da hemen olur. Her ikisine sahip sistemlerde küçük hacimden dahi çok yüksek, daha önce ulaışlamayan, güçler elde edilebilmiştir.
1. ATMOSFERİK 2. TURBO 3. KOMPRESÖR 4. TURBO + KOMPRESÖR
Hepsinin destekçileri de vardır, karşı çıkanları da ama şu sabittir ki bir içten patlamalı motor ne kadar çok fazla hava alırsa o kadar çok güç üretir. Bazen atmosferik ama 6 silindirli bir motor turbolu ama 4 silindirli bir motordan daha fazla güç üretir. Trend ise daha az hacimle daha fazla gücü yine daha az yakıtla elde etmektir.
Tabi bunlar yüksek hızda, yüksek ısıda çalışan ve arızaya eğilimi yüksek olan parçalar. Tabi o da apayrı bir konu... Turbonun suyla soğutulanı var, yağla soğutulanı var, kompresörün vidali ya da pervaneli olanı var. Çeşit ve sayı, marka ve model kadar çok var.
------------- 306 GTI - 2.0LT 200 HP "Türkiye, Atatürk'ü Allah'a borçlusun, geriye kalan her şeyi de Atatürk'e" Daniel Dumoulin 0507 750 39 37
|
Cevaplar:
Mesajı Yazan: hakankarakas
Mesaj Tarihi: 10 Ekim 2011 Saat 23:41
bilgiler için teşekkürler
------------- 407 EXECUTİVE BLACK 2007 1.6 HDİ SPEEDBUSTER CHİPBOX SİYAH
|
Mesajı Yazan: I Love My Pug
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 01:35
hakankarakas Yazdı:
bilgiler için teşekkürler |
Rica ederim ne demek :))
------------- 306 GTI - 2.0LT 200 HP "Türkiye, Atatürk'ü Allah'a borçlusun, geriye kalan her şeyi de Atatürk'e" Daniel Dumoulin 0507 750 39 37
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 08:00
Turbo sonradan devreye giren birşey değil yani herkes okursa sevinirim devir 30u geçince devreye giriyo diyen arkadaşlarımız varda
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 10:15
HuseyinTurk Yazdı:
Turbo sonradan devreye giren birşey değil yani herkes okursa sevinirim devir 30u geçince devreye giriyo diyen arkadaşlarımız varda  |
Burada doğru olan birşey var, 30u değil de genelde 1800 devirlerde falan girer (en azından ben öyle hissediyorum), sebebi yukarıda da yazıldığı gibi turbo lag dır, turbonun önünde sıkışmış (basınçlı) hava vardır ve tahminimce ilk etapta o havayı yenmesi için gereken gücün türbin (egzoz tarafındaki kanatçıklar) tarafından üretilmesi gerekir ki bu da o devirlere denk gelir. Turbonun alt devirlerde de devreye girmesi için önündeki basınç alınmalıdır ki bunun için BOV (blow off valve) kullanılır, genelde artistlik olsun diye takılan bu alet kompresör önündeki basıncı aldığı için faydalı olarak görülse de bizim gibi küçük turbolu araçlarda çok işe yaramadığı aşikardır. Zaten önündeki basıncı da alsan, yine yukarıda söylendiği gibi alt devirlerde pek işe yaramamaktadır.
Not: Tahmin yürüterek söyledim, söylediklerimin aksi olma ihtimali de vardır:)
Ayrıca süper bir bilgi sağlamışın abi kompresörü hep merak etmişimdir teşekkür ederim:)
|
Mesajı Yazan: sedataksu
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 10:20
Güzel anlatım olmuş.Emeğe saygı  Dizel araç kullanıcısı olarak dizelde atmosferik motor yerine bir sonraki tercihim kesinlikle turbo motor olacaktır.
------------- 2011 C4 VTRPK MCP İstanbul Kartal Hızlı gidip geçmiş olsun diyeceklerine yavaş git hoşgeldin desinler... * 28 ÇOTANAKLAR *
|
Mesajı Yazan: Engin Tepe
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 10:46
I love FSI:D
------------- PEUGEOT PARTNER ADVENTURE 2.0 HDI 90bg 2008 SİYAH 100 km/6.5 Lt 0 5419 649 7 58 ▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄
|
Mesajı Yazan: I Love My Pug
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 11:07
mustafa_uslu Yazdı:
HuseyinTurk Yazdı:
Turbo sonradan devreye giren birşey değil yani herkes okursa sevinirim devir 30u geçince devreye giriyo diyen arkadaşlarımız varda  |
Burada doğru olan birşey var, 30u değil de genelde 1800 devirlerde falan girer (en azından ben öyle hissediyorum), sebebi yukarıda da yazıldığı gibi turbo lag dır, turbonun önünde sıkışmış (basınçlı) hava vardır ve tahminimce ilk etapta o havayı yenmesi için gereken gücün türbin (egzoz tarafındaki kanatçıklar) tarafından üretilmesi gerekir ki bu da o devirlere denk gelir. Turbonun alt devirlerde de devreye girmesi için önündeki basınç alınmalıdır ki bunun için BOV (blow off valve) kullanılır, genelde artistlik olsun diye takılan bu alet kompresör önündeki basıncı aldığı için faydalı olarak görülse de bizim gibi küçük turbolu araçlarda çok işe yaramadığı aşikardır. Zaten önündeki basıncı da alsan, yine yukarıda söylendiği gibi alt devirlerde pek işe yaramamaktadır.
Not: Tahmin yürüterek söyledim, söylediklerimin aksi olma ihtimali de vardır:)
Ayrıca süper bir bilgi sağlamışın abi kompresörü hep merak etmişimdir teşekkür ederim:)
|
Aynen öyle kardeşim, Turbodaki bu gecikmeyi azaltmanın en iyi yolu Turbo içindeki dönen ana
parçaları hafifletmekle olur.Hafifletmekte küçültmekle olur.Bu da
pervanenin ve kompresorun daha hızlı çalışmasına olanak sağlayarak erken
devreye girmesine yol açar.Dünyada bunu en iyi başaran firma WW
firmasının 1700 rpm de devreye giren passat modelleri için ürettiği
turbochargerlardır.Fakat bu turbochargerlar büyük turbolar gibi yüksek
basınç üretemezler.
Dump Valve / Blow off Valve
Dump Valve, turbo
beslemeli otomobillerde turbo basıncını sürekli yüksek tutarak gaz
tepkisini arttırmak için üretilmiş bir parçadır.
Turbo
beslemeli araçlarda ayak gazdan çekildiğinde turbo hala dönmeye
devam etmektedir, fakat turbonun bastığı havanın gideceği bir yer
olmadığı için oluşan yüksek basınç turbo pervanesine büyük bir kuvvet
uygulayarak pervaneyi aniden yavaşlatır. Gaza tekrar bastığınızda turbo
basıncının tepe noktasına gelebilmesi için pervaneyi tekrar hızlandırmak
gereklidir ve bu esnada istenilen turbo basıncı elde edilemediği için
büyük bir performans kaybı yaşanır. Dump Valve işte bu performans
kaybını önlemek için vardır.
Ayağınızı
gazdan çektiğinizde Dump Valve hemen devreye girerek turbonun bastığı
havayı dışarı verir, bu sayede turbonun önceden bastığı hava geri
tepmeyeceği ve bir geri basınç uygulamayacağı için pervane yavaşlamaz,
sizin de tekrar gaza bastığınız anda pervane yavaşlamamış olduğu için
turbo basıncı hemen tepe noktasında ulaşır ve siz ani gazdan çekme ve
basmalar arasında performans kaybı yaşamamış olursunuz.
Faydaları
* Turbo pervanesi üzerindeki olumsuz geri basıncı önleyerek turbonun ömrünü uzatır.
*
Turbo pervanesinin hızının yavaşlamasını engelleyerek turbo basıncını
sürekli yüksek tutar. Yüksek turbo basıncı yüksek güç anlamına gelir.
* Gazdan çekme ve gaza basma arasındaki eski ısınmış havayı dışarı verip yeni, soğuk havayı içeri aldığı için artı güç sağlar.
------------- 306 GTI - 2.0LT 200 HP "Türkiye, Atatürk'ü Allah'a borçlusun, geriye kalan her şeyi de Atatürk'e" Daniel Dumoulin 0507 750 39 37
|
Mesajı Yazan: Engin Tepe
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 11:10
Demekki ara frenlerde gazdan çekmeden sol ayak frenini kulanmada fayda var güç kaybı olmaması için :D
------------- PEUGEOT PARTNER ADVENTURE 2.0 HDI 90bg 2008 SİYAH 100 km/6.5 Lt 0 5419 649 7 58 ▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄
|
Mesajı Yazan: I Love My Pug
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 11:17
Engin Tepe Yazdı:
Demekki ara frenlerde gazdan çekmeden sol ayak frenini kulanmada fayda var güç kaybı olmaması için :D |
Paraya kıyıp bi blow off taktırma yanii :)) sol ayaklada fren çok değişik oluyo camdan çıkarır adamı valla :)))
------------- 306 GTI - 2.0LT 200 HP "Türkiye, Atatürk'ü Allah'a borçlusun, geriye kalan her şeyi de Atatürk'e" Daniel Dumoulin 0507 750 39 37
|
|