Yay Kestirmek Büyük Tehlikedir...
Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
Kategori: PEUGEOT MODELLERİ (ARIZALAR VE ÇÖZÜMLERİ)
Forum Adı: Aracınız Hakkındaki Tüm Sorular
Forum Tanımlaması: Jant, Yay, Lastik Egzoz, Filtre, Ses Sistemi vb. araçlarınızla alakalı tüm sorunları paylaşabileceğiniz genel alandır
URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=18908
Tarih: 05 Kasım 2025 Saat 04:20 Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com
Konu: Yay Kestirmek Büyük Tehlikedir...
Mesajı Yazan: Guests
Konu: Yay Kestirmek Büyük Tehlikedir...
Mesaj Tarihi: 10 Ekim 2011 Saat 23:17
|
Yay kesme işleminin yanlışlığından bahsetmek için öncelikle
yayın yapısını göz önüne getirmemiz gerekir.
Yay altı düz ( yani zemine konduğu zaman dik durabilen ), yukarı doğru sarmal
olarak yükselen bir malzemedir.
Yayın altından veya üstünden kestiğimizde düz bölüm haliyle ortadan kaybolacak,
en alt nokta yukarıya doğru sarmal olarak çıkan kısım olacaktır. Bu işlem
sonunda da yay yere dik olarak konduğunda sadece 2-3 mm lik bir alan yere değecek
ve yerde dik olarak duramayacaktır.
Bu yayı amortisör üzerine koyduğumuzda gerek amortisörün baskısı, gerek araç
ağırlığı ile alt kısım yerine oturmuş olarak görülecektir.,
Bir viraja girildiğinde ne olur ? Hepimizin maulumu, sağ viraja girildiğinde sol taraf yatarken sağ taraf havaya
kalkar. Sağ amortisörün üzerindeki yük boşalır. Bu aşamada kesik olmayan bir
yayın alt yüzeyi amortisöre tam temas ederken kesik olan bir yayın sadece üst
paragrafta açıkladığım 2-3 mm
lik bölümü amortisör üzerine temas eder.
Tehlikenin farkında olmamak işten değil..2-3 mm üzerinde şansa gitmek.. O 2-3 mm nin 3 cm kayması (üzerine yük
bindiğinde atması vs ) yayın alt kısmının yerinden cıkması veya kayması
demek..Sonucu ise herkesin malumu..
Bu tehlike bir yana,
Yaylar belirli salınımlar gerçekleştirsin, ön takıma ve şaseye bu salınımlar
ile min. zarar versin, max konfor getirsin amacı ile belirli bakla sayı ve
aralığında üretilmiştir. Bu baklaları azaltmak öncelikle salınım sayısını
azaltır ve sertleştirir. Bunun sonucunda ise ani ve sert yük ön takımın üzerine
1 kerede yüklenir. Sık ve sert darbeler alan ön takıma uzun vadede ne olacağı
malum.
Amortisör sertleştirmeye gelince, % kavramını oldum olası anlayamamışımdır. % 0
neye tekabül eder, % 100 neye tekabül eder. Sanırım % 0 orjinal amortisörün
sertliğine, % 100 de hiç salınım yapmayan düz bir metal gibi duran bir
amortisöre tekabül ediyor. Amortisör nasıl sertleştiriliyor, bildiğim kadarıyla
içerisine konan yağ ile. Bahsettiğim 2 % kavramını baştan sonra kapsayan ( yani
% 0 için orjinal yağ, %100 için üretilmiş katı madde kıvamında bir yağ ) bir
yağ türü olmadığından % kavramıda sadece amortisörcünün dilinde varoluyor,
teknik olarak bir geçerliliği olmuyor.Ayrıca şunuda belirtmek isterim ki
üzerinde gittiğimiz lastiklerden sonra en önemli ekipman olan amortisör yay
sistemine asla sanayideki ali-velinin bıçağını, çekicini değdirtmem.. Allah
korusun amortisörü sertleştirmek için deldikleri yere koydukları tıpa/kapak vs
çıkarsa neler olur.. Çıkmayacağının %100 garantisi varmı... Maalesef yok..
|
Cevaplar:
Mesajı Yazan: hakann83
Mesaj Tarihi: 10 Ekim 2011 Saat 23:19
++
|
Mesajı Yazan: Long Beach
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 00:28
http://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=18837 pusmus http://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=18658&KW=yay&title=direksiyon-kutusu isitmislar http://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=18865&KW=yaylar&title=34-um-0099-ilk-arabam kesikçi http://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=15427&KW=yaylar&title=spor-yay kerizma http://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=18329&KW=yaylar&title=torsiyon-yardm 15-20san. bulduklarim bunlar, bu kadar tehlikesi var ve hala kestirme-isitma-pusturma-pastirma..... kaza yapinca, kazaya bulasinca da vay vay vay... getti gettiii... yok kasko ödemedi, yok polis bilmem ne dedi.... bu kadar arabaya merakli-hevesli olan bir yerde, 1 tane bile pistlerde,ralli dünyasinda isim yok...
------------- 1- Ucuza alan iki kere alir 2- Calisiyorsa kurcalama 3- Her zaman Gülümse ve tesekkür et.Hem maliyeti sıfır hem de değerine paha biçilmez. 4- Özür dilemeyi bilmiyorsan kimseyle kavga/tartismaya girme.
|
Mesajı Yazan: KrsTNcK
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 01:54
Bende ön ve arkaları sadece 1 er bakla ısıttırdım acaba bu büyük sorun yaratırmı bişey olmaz dediler ama bilmiyorum..
------------- Peugeot 307(2006) Makyajlı 1.6Lt 110 ps HDI.. AB(rh+)
|
Mesajı Yazan: I Love My Pug
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 03:21
|
en güzeli spor yay, yada coilover
bende karşıyım ısıtmaya, kesmeye falan.
Alkışlar By_Ersin'e 
------------- 306 GTI - 2.0LT 200 HP "Türkiye, Atatürk'ü Allah'a borçlusun, geriye kalan her şeyi de Atatürk'e" Daniel Dumoulin 0507 750 39 37
|
Mesajı Yazan: sahin-peugeot
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 07:48
Hiçbirisi orjinalinin yerini tutmaz,Aracı tasarlayan Mühendisler o şekilde üretirlerdi faydalı bişey olsaydı :)
------------- Peugeot & Citroen Yedek Parça Peugeot Yedek Parça Bayii
Şahin Peugeot Oto Yedek Parça Ltd.Şti. İstanbul/Ümraniye (533)3018806 - (216)6311080
|
Mesajı Yazan: dukenukem82
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 09:30
bazılarıda amortisor demirini kesiyo yay olduğu gibi kalıyo yine pısıyo araç
------------- pug 206 1.4 75 hp 8v 1999 zavoli sıralı lpg
|
Mesajı Yazan: sedataksu
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 09:45
Tamamen karşıyım.Yapacaksan en azından spor yay tak o bile tek başına araca sıkıntı verir en dogrusu coliver.Kendini arabanı düşünmüyorsan çevrendekileri düşün. 
------------- 2011 C4 VTRPK MCP İstanbul Kartal Hızlı gidip geçmiş olsun diyeceklerine yavaş git hoşgeldin desinler... * 28 ÇOTANAKLAR *
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 09:53
Pısmak ne demek Allah ın askına
Kımse alınmasın ama boyle terımlerı gorunce cok guluyorum yanı. Pısmak pusmak pıstırmak vs vs
40 yıllık alcaltma pıstırma olmus 
Yay kesmek tamamen sacma ve tehlıkelıdır. Bızım yurdumuz "bırsey olmaz" dıye bılıncsız ınsanlarla doludur. Bırsey olmayabılır ama olma ıhtımalı normale gore cok cok yuksektır. Boyle bır rısk ıle dolasmak sızın tercıhınızdır...
Ben orjınal yayı asla ve asla kesmem ısıtmam bastırmam kıstırmam. Ancak yapacak olursam orjınalı soker kenara koyar Eibach takarım...
|
Mesajı Yazan: frtkck
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 09:57
Daha geçen hafta rastladım ,arkadaş aracını satılığa çıkarmış fakat yayları kestirdiği için ön takımlardan ses geliyordu.Bizler bazen ucuza kaçsın diye yaşamlarımızı ve başkalarının yaşamlarını hiçe sayıyoruz.Birde sormak istediğim ; Spor yay kullanımında bu sorunlar olmuyor değil mi ? Biz ki almanlar asfaltı buldukdan sonra asfalt yamasını bulmuş isek yay kesme de büyük ihtimalle bizden çıkmadır .
------------- Ferit Küçük Peugeot206 2004 triptonik xline
|
Mesajı Yazan: sedataksu
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 10:07
frtkck Yazdı:
Daha geçen hafta rastladım ,arkadaş aracını satılığa çıkarmış fakat yayları kestirdiği için ön takımlardan ses geliyordu.Bizler bazen ucuza kaçsın diye yaşamlarımızı ve başkalarının yaşamlarını hiçe sayıyoruz.Birde sormak istediğim ; Spor yay kullanımında bu sorunlar olmuyor değil mi ? Biz ki almanlar asfaltı buldukdan sonra asfalt yamasını bulmuş isek yay kesme de büyük ihtimalle bizden çıkmadır . |
Tek başına Spor yay kullanımında ön takım arızaları yaşanabiliyor amatisörlerin üzerine uygulanan yük artıyor.Spor yay ve spor amortisör yada coliver kullanmak daha doğru olacaktır.Maliyet daha yüksek olacaktır ancak işin doğrusu budur.
------------- 2011 C4 VTRPK MCP İstanbul Kartal Hızlı gidip geçmiş olsun diyeceklerine yavaş git hoşgeldin desinler... * 28 ÇOTANAKLAR *
|
Mesajı Yazan: Emre Ekrem
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 10:14
|
kestirmek, büzdürmek, pıstırmak, daha doğrusu yay ve amotisöre yapılan her türlü müdahele, 3, 5 kuruş kar edicem diye, kişinin kendisi ve sevdiklerini yani o araca binen herkezi artı çevreyi tehlikeye sokmaktır. Güzel bir konu açmışsınız, tebrik ve teşekkürler.
------------- ph2 stock 306 gti
|
Mesajı Yazan: metin
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 10:30
kesinlikle kestirmeyin hele ısıtarak hiç, çünkü yay esnek bir malzemedir ve kesmek için ısıtıldığında sertleşecektir, bu yüzden olası bir viraj anında kırılma ihtimali sertleştiği için çok yüksektir. bu sebeple yoldan çıkma ve büyük kazalar yaşanabilir. eğer bunları yaşamak istemiyorsan git spor yay al paşalar gibi bin.
------------- Akıllı insanlar yeni fikirleri tartışırlar. Normal insanlar sonuçları tartışırlar. Küçük insanlarsa başka insanları tartışırlar...
|
Mesajı Yazan: Alparslan
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 10:43
metin Yazdı:
kesinlikle kestirmeyin hele ısıtarak hiç, çünkü yay esnek bir malzemedir ve kesmek için ısıtıldığında sertleşecektir, bu yüzden olası bir viraj anında kırılma ihtimali sertleştiği için çok yüksektir. bu sebeple yoldan çıkma ve büyük kazalar yaşanabilir. eğer bunları yaşamak istemiyorsan git spor yay al paşalar gibi bin. |
Paşalar gibide bin krallar gibide bence de sence metinim  yAy kesme işi boş iş yAaAa 
------------- Ford Focus 1,6 titanium 2010 BeyaZ... Albayın onayı ile TAXI VI :)
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 10:50
Arkadaşlar bende bu terimlere çok gülüyorum,kimse benim aracımı pıstıramaz,pusturamaz vede tırstıramaz   Biz bari bu terimleri kullanmayalım da diğerlerine örnek olsun...
|
Mesajı Yazan: dukenukem82
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 11:35
Benim araçta orjinal ,aslan gibi dimdik ama yaparsamda cecoli gibi yay alarak yaparım , millete bi laf ettik kendileri hiç dememiş gibi dalga geçiyolar haha forumca pıstıralım arabaları olmazsa 
------------- pug 206 1.4 75 hp 8v 1999 zavoli sıralı lpg
|
Mesajı Yazan: dukenukem82
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 11:42
Kardeşimden bana bulaşmış dün ikide bir pıstır arabayı diyip duruyordu :))
------------- pug 206 1.4 75 hp 8v 1999 zavoli sıralı lpg
|
Mesajı Yazan: metin
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 11:55
|
ne pıstırması ya ilk kez duyuyorum, insanların emo tiplerini gördük şimdi arabalara emo muamelesi mi yapmaya başladı bu ikoncanlar.
------------- Akıllı insanlar yeni fikirleri tartışırlar. Normal insanlar sonuçları tartışırlar. Küçük insanlarsa başka insanları tartışırlar...
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 12:17
|
Bız burada yayı kesmenın tehlıkesınden bahsedıyoruz. Arac alcaltılmak ıstenıyorsa
1. secenek o arac ıcın uretılmıs spor yay takmaktır
2. secenek cok daha pahalı ve yukseklı ayar ımkanı bulunan coılover almaktır
Bır ıkı arkadas spor yay takınca amortısore yuk bınecegını falan yazmıskı herhangı bır problem olmaz. -3.5 cmlık yay takarsanız amortısoru degısmeye gerek kalmaz. Ama -5cm lık yay takacak olursanız amortısorude daha kısa ve spor tıp bır amostısor ıle degısmek gerektıgı kanaatındeyım...
Bu tarz durumlarda on takımın zarar gormesı vs sudur budur ayrı bır konudur. Burada konu sadece aracın emnıyetınden odun vermeden alcaltılmasıdır. Fabrıkada ıstese alcak olarak aracı uretır. Ama herkese hıtap edebılmesı ıcın belır bır yukseklıkte uretıyor. Alcaltmanın herhangı bır emnıyetsız durumu oldugunu dusunmuyorum... Tek olabılecek sıkıntı aracın altını surtmektır. Bu da alcaltacak kısının goze aldıgı bır durumdur. Karter koruma takarak bır nevı emnıyet saglanabılır...
|
Mesajı Yazan: OkaN
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 12:26
metin Yazdı:
ne pıstırması ya ilk kez duyuyorum, insanların emo tiplerini gördük şimdi arabalara emo muamelesi mi yapmaya başladı bu ikoncanlar. |
zuhahah metin o ankaranın has lafı pıstırmak çatlıyorum o lafa ya
------------- Şakağımdaki kansa, o benim gülüşümdür, Namert sürünmektense, erkekçe ölüşümdür…
EGİL KULAK VER CEDDİNE TÜRKE KEFEN BİÇMEK KİMİN HADDİNE AVRUPADAN ÇİN SEDDİNE REHBER KUR’AN HEDEF TURAN
|
Mesajı Yazan: Baybars
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 12:29
Kanka maslakta namıstayb diye biyer var adam sırf yay ve torksiyon işi yapıyor adam yayıda kesiyor adam yayı prestede basıyor kullananlar memlun bence güzel ve titizlikle yapılsa sorun teşkil emeye bilir.
------------- PEUGEOT Partner 1.6 HDI Tepee Comfort Origin 0532 430 79 22
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 13:43
Baybars Yazdı:
Kanka maslakta namıstayb diye biyer var adam sırf yay ve torksiyon işi yapıyor adam yayıda kesiyor adam yayı prestede basıyor kullananlar memlun bence güzel ve titizlikle yapılsa sorun teşkil emeye bilir. |
Ben orayı bılıyorum. Suspansıyon noktasında unlu bır yer. Amortısor tamırı vs de yapıyorlar. Fakat bılımsel olarak yayı kesmek ısıtmak bastırmak dogru davranıslar degıl. Benım tek bıldıgım budur...
|
Mesajı Yazan: Emre Ekrem
Mesaj Tarihi: 11 Ekim 2011 Saat 14:27
Metal ısındığı vakit özelliğini kaybeder, presle yapıldığında ise bir sıkıntı yaşatmaz, bir yay ısıtılır,kesilir ise metal özelliği gitmiş olur, umarım bu durum uygulayan arkadaşlar tarafından acı tecrübelerle sabitlenmez ve hep böyle varsayımlı konuşuruz.
------------- ph2 stock 306 gti
|
|