Otomobilin motorundan şanzımanına, kaportadan döşemesine kadar dikkatle
inceleyin. Mümkünse satın almaya bir otomobil tamircisi ile gidin.
Otomobilin çalıntı olup olmadığını anlamak için motor ve şase
numaralarını, ruhsattaki motor ve şase numaraları ile karşılaştırın.
Çalıntı otomobil aldıysanız ödediğiniz paradan olacağınız gibi,
çalmadığınızı ispatlayana kadar uğraşmanız gerekecektir.
Otomobili mutlaka deneyin. Tanıdığınız bir tamirci veya kaportacıya
götürüp kontrol ettirin. Kaza geçirip sonradan toplanmış olabilir.
Vergi numarası uygulaması sayesinde artık ruhsatı üzerinize almamak
gibi bir durum söz konusu değildir. Yine de aykırı uygulamalar
olabilmekte. Bunun için mutlaka Ruhsat sahibi ile anlaşmaya çalışın.
Otomobil sahibi ile anlaştığınızda, otoyu ücretini ortaklaşa
ödeyeceğiniz bir otoparka teslim edin. Trafik Şube Müdürlüğü’nden
otomobilin hilesiz olup olmadığını öğrendikten sonra, otomobilin sahibi
ile birlikte otomobili çözün.
Son zamanlarda rent a car şirketlerinden kiralananlar oto pazarında
satılmakta. Bu otomobilleri alan kişiler ise mağdur durumda
kalabiliyorlar.Bu nedenle otomobilin sicilini araştırmadan asla kaparo
vermeyin. ALMAYI DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ OTOMOBİLE BAKMAYA GİTMEDEN ÖNCE: Eski elbiselerinizi giyin:
Yeni elbiselerinizi kirletmekten çekindiğiniz için onlardan çok
daha pahalıya malolacak arızaları göremeyebilirsiniz. yanınızda
ellerinizi silecek bez ya da kağıt havlu alın Diğer gerekli malzemeler: Cep feneri Bulabilirseniz küçük bir mıknatıs Küçük bir not defteri Kalem Ekteki çeklist’in (kontrol listesi) fotokopileri Bulabilirseniz bir “Buji Anahtarı” PÜF NOKTALARI Her zaman otomobile bakmaya gündüz gidin! Yağmursuz bir hava işinizi daha da kolaylaştıracaktır. Eğer mümkünse otomobilin geceyi geçirdiği yere gitmeyi tercicih edin, bu size ilk çalışmadaki sorunları gösterecektir. Satıcıya otomobil hakkında hiçbir şey sormaktan kaçınmayın. Kontrol için yeterli zaman ayırın, aceleci davranmayın
Deneme sürüşünü mümkünse 20-50 kilometre hızla bir duvar boyunca yapın,
Duvardan yankkılanan ses alışılmamış gürültüleri duymanıza yardımcıı
olacaktır. Eğer bir aracınız varsa bu kontrolü daha önceden kendi
arabanızla test edip kulağınızı eğitebilirsiniz.
Satıcıyla randevulaşmışsanız 15 dakika önce gidin, otomobil için
yapılan hazırlığı görmüş olursunuz. Mümkünse size yardımcı olacak bir
arkadaşınızı yanınıza alın DIŞ GÖRÜNÜŞ - KAPORTA
Otomobilin etrafında gezerek pas çürük ve boya hatalarını görmeye
çalışın, ağır hasar görmüş bir arabayı dahi onarmak mümkündür. Ancak
mükemmel onarım her zaman mümkün değildir.
Otomobile her iki tarafından boylu boyunca bakın otomobilin üstündeki
yansımalar bozuk olmayan kesintisiz bir hat izlemelidir. Onarım görmemiş
bir otomobil, çıtaları düz bir hat izliyor ve boya üzerindeki
yansımalar düzgün değildir. Onarım görmüş bir otomobil; kaporta
üzerindeki yansımalar düzgün değil. Otomobilin kapı ile çamurluk aralarında üst ve alt aralıklarına dikkat edin üst ve alt aralıklar arasında fark olmamalıdır.
Cam kenarını ve kapı açma kollarını/kilitlerini gözden geçirin;
buralardaki boya hatalarını ya da kauçuk/metal aksam üzerindeki boya
kalıntılarını bulmaya çalışın, bu tür izler otomobilin tekrar
boyandığını gösterir.
Kapıları açıp kapı iç kenarlarında kilit aksamı, elektrik kablo
tesisatı kapı fitili gibi yerlerde boya izleri arayın. Kaputu açıp kaput
bağlantı menteşelerindeki cıvata kenarında boya sıyrılma veya yer
değiştirme izlerine bakın. Çamurluk ağızlarına, marşpiye altına paslar
için bakın.
Mıknatısınızı otomobilin değişik yerlerine (özellikle köşelerine ve
tavanına) yapıştırın; mıknatısın değişik çekim gücü gösteriyorsa, bu
boyanın altında macun tabakası olduğunu ve aracın anarıma girdiğini
gösterir.
Otomobilin dört köşesine gidip yukarıdan aşağıya sallamaya çalışın ve
bırakın sağlıklı bir süspansiyon (amortisörler) 1-2 kez yukarı aşağıya
hareket ettikten sonra duracaktır. Aynı akstaki lastiklerin hepsi (ön arka çiftler) aynı marka ve model olmalıdır. Otomobile dışardan bakın düz bir zeminde öne-arkaya veya sağa sola yatık duruyorsa yine süspansiyon sisteminde sorun vardır. MOTOR (ÇALIŞMAZKEN)
Kaputu, motor çalıştırmadan açıp motora ve kablo demetlerine dikkatlice
bakın yağ sızıntılarını ve sonradan bantlanmış kabloları tespit etmeye
çalışın, sonradan bantlanmış kablolar gelişi güzel yapılmış onarımları
işaret eder. Yağ kapağını açın ve fenerinizle içeriyi görmeye çalışın içerideki parçalar yağlı fakat kurumsuz, temiz olmalıdır.
Yağ çubuğunu çekip ucundaki yağın rengini kontrol edin yağ eğer yeni
ise koyu sarı olması çok önemli değildir. Çubuğun ucundaki yağı
parmaklarınızın arasında ezip içinde çok küçük metal parçalar olup
olmadığını hissetmeye çalışın; eğer metal parçalar hissederseniz motorun
durumu sağlıklı değildir.
Motor kayışlarını ve su seviyesini kontrol edin. Bunu yapmak için
radyatör kapağını açmanız gerekecektir. Bu koşullarda motorun soğuk
olduğundan emin olun; sıcak su yanıklara yol açabilir. MOTOR (ÇALIŞIRKEN)
Motoru çalıştırın; kolay çalışıp çalışmadığını kontrol edin, 3-5 dakika
gaza basmadan çalıştırın bu sırada olağandışı sesleri dinleyin. Daha
sonra 1 dakika yarım gaz verip egzozdan çıkan gazın rengine bakın;
Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini
gösterir (bu durum satıcı tarafından daha yoğun bir motor yağı 30
numara-konarak veya bir motor katkısı konarak berteraf edilebilir ancak
bu durumda da buji kontrolü size gerçeği söyleyecektir.) Siyah renkli duman motorun gereğinden fazla yakıt tükettiğini gösterir; motor ve yakıt sistemi bakımsızdır. Yoğun beyaz duman silindirlere su karıştığını gösterir, motorun açılması gerekmektedir.
Motor eğer soğuksa az miktarda beyaz duman ve bir miktar su damlaması
normaldir. Çünkü zaten benzinin yanmasıyla bir miktar su oluşur.
Motor ısındığında rolantide motorun normalin üstünde sarsılıp
sarsılmadığını kontrol edin Eğer sarsılıyorsa düzensiz ateşleme veya
yakıt kesintisi olmaktadır. Ateşleme sistemi veya yakıt sistemi bakımı
gerektirir. Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen sesi dinletin patlat susturucu veya egzoz sızıntılarını belirlemeye çalışın. SÜRÜŞ TESTİ
1.vitesi takın ve el frenini bırakmadan otomobili yavaşça hareket
ettirmeye çalışın otomobil hareket ederse el freni çalışmıyordur buna
dikkat edin. Hareket etmezse el frenini indirip hareket edin. Olağan
dışı bir sarsılma olursa debriyajınızda bir sorun var demektir.
Otomobili hareket ettirdikten sonra hızlanmadan önce henüz 1.
vitesteyken yavaşça frene basıp frenlerin çalışıp çalışmadığına bakın.
Çalışmıyorsa el freni ile durmaya çalışın.
Otomobili sürün ve sesini başta belirtildiği gibi dinlemeye çalışın,
olağan dışı vuruntu, gıcırtı, tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye
çalışın.
Tek seferde 180 derecede dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve
dönerken akslardan gelen sesi dinleyin aks uçları aşınmışsa dönerken
tıkırtılar gelecek, otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesilecektir.
Düz bir hatta giderken kontrollü bir şekilde direksiyonu bırakın
otomobil sağa sola çekerse rot ayarında bir sorun vardır. Düz bir hatta
seyrederken direksiyon düz değilse rot ayarı gerekmektedir. Düzgün bir
yolda hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa lastiklerin
balansı bozulmuştur, balans ayarı gerekmektedir. Aynı şekilde
hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol
etmekte güçlük çekiyorsanız arka lastiklerden biri inik olabilir ya da
ön takımda (rot ve rotiller, akslar, salıncak burçları) sorun vardır.
Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili bu ayarları yaptırmadan
almayın birçok durumda ayar bozukluklarına bozuk bir parça neden
olmaktadır.
|