Arkadaşlar Lütfen Bu Uyarıları Dikkatle Okuyalım...
Sıcaklıkların büyük ölçüde düştüğü ve soğukların kendini iyiden iyiye
hissettirdiği bu günlerde sorunsuz bir otomobil için mutlaka
otomobilinizi kışa hazırlamalısınız. İklim koşullarının ani değişmeler
gösterdiği bir dünya gerçeği var ortada. Bundan dolayı sonbaharda bile
sıfırın altında sıcaklarla, karla, buzla ve aşırı derecede yağışlarla
karşılaşmak mümkün. Normal şartlarda sorun olmayan bir olumsuzluk, kış
şartlarında tehlikeli olabilmektedir. Bu nedenle, kış bakımı büyük önem
taşımaktadır. Yoğun yağışlı ve sert kış şartlarında hasar ve yaralanmalı
kazalardan korunmanın yolu, mecbur kalmadıkça araç kullanmamaktır.
Soğuk, sisli, yağışlı ve karlı havaların yaklaştığı şu günlerde otomobil
kullanmak her zaman olduğundan daha risklidir. Otomobiliniz kışa hazır mı?
Havaların soğumasıyla birlikte öncelikle antifrizinizin donma derecesi
ayarlanmalı, termostatın durumu kontrol edilmelidir. Soğutma sisteminde
kaçak olup olmadığı kontrol edilmeli, kalorifer sistemi gözden
geçirilmeli ve lastiklerin kontrolü ve hava ayarları yapılmalıdır. Kışın
kullanacağınız lastiklerin diş derinliğinin de en az 4 mm olmasına
azami önem vermelisiniz. Akü kontrol edilmeli, ışık sisteminin ayarları
ve şiddetleri kontrol edilmeli, fren sistemi ve far ayarları gözden
geçirilmelidir. Silecekler ve su püskürtme sisteminin iyi durumda olması
sağlanmalı ve en önemlisi araçta bulundurulması zorunlu olan araç ve
gereçlere, patinaj zinciri ve çekme halatı eklenmelidir. Soğukların da
etkisiyle yollardaki çukurlar, lastik ve tekerlere zarar verebilir.
Ayrıca, tuzun paslanmaya sebep olduğunu ve küçük çakıl taşlarının da
boyayı zedelediği akıldan çıkarılmamalıdır. Kullanılan yağların
viskozitelerine (akıcılık özelliklerine) azami dikkat sarf edilmelidir.
Kış geldiğinde dışarıdaki sıcaklık düşer. Gecenin tüm soğuğundan sonra
motorun içindeki yağın akıcılık özelliği azalır yani viskozitesi artar.
İlk çalışma anında katılaşmış yağın motor içindeki dolaşımı akıcılığı
yüksek olan yağ kadar iyi olmaz. Ayrıca kirli yağ motor içinde temiz yağ
kadar kolay dolaşmaz. 4X4′lerin kış bakımlarında nelere dikkat edilmelidir?
Aracınızın, dört-teker çekiş özelliğini test edin. Kaygan koşullarda
üstün çekiş sağlaması, dört çekişli araçların en büyük satış nedenidir.
Çoğu sürücünün yaz aylarında 4 çekişe ihtiyacı olmaz. Çok düşük bir
bakımı gerektirmekle birlikte dört çekiş sisteminin kıştan önce düzgün
çalışıp çalışmadığını kontrol etmekte fayda vardır. Yukarıdaki uyarı ve
önerilerimiz tabii ki bu araçlar içinde geçerli. Kış mevsiminde gövde altı bakımında nelere dikkat edilmeli?
Buz ve kar gidermek veya toz kontrolü için kullanılan korozif maddeler
gövde altında toplanır. Bu tür maddelerin giderilmemesi, korozyon ve
paslanmayı hızlandırır. Aracınızın altında bulunan bu maddeleri gidermek
için düzenli olarak normal su ile aracınızın altını yıkamalısınız.
Çamur ve diğer maddelerin birikebileceği alanları temizlemeye dikkat
edin. Su ile yıkamadan önce, topraklanmış yerleri gevşetin ve yumuşatın.
Motor bölmesini yıkadığınızda, yakıt, yağ veya gres artıkları çevreye
yayılabilir. Motor bölmesini, araç yıkama kısmında bir yağ ayırıcı
bulunan yetkili servislerde veya bir başka yerde yıkayın. Kullanılmış
motor yağı, fren sıvısı, şanzıman sıvısı, antifriz, aküler ve lastikler
yetkili tasfiye servisleri tarafından veya bu tür malzemelerin
değiştirilmesi durumunda bu yükümlülüğü üstlenen satıcı tarafından
tasfiye edilmelidir. Bu malzemeler, ev atıklarına veya kanalizasyon
sistemlerine atılmamalıdır. Bu tür potansiyel tehlikeli maddeler,
çevrede kalıcı kirliliğe yol açabilmektedir. Bakımlarımızı daha çevreci
bir düşünceyle gerçekleştirelim lütfen. Çünkü dünya hepimizin. Kış lastikleri ya da kar lastiklerinin diğer lastiklerden farkı nedir?
Kış lastiği ile ilgili RMA (Rubber Manufacturers Association) ve ASTM
şartlarını sağlayan lastiklerinde resimdeki sembol kullanılır. Bu
sembolü taşıyan lastikler, kış lastiğidir diyebiliriz. Yaz lastiklerinin
malzemesi 7 °C ‘nin altındaki sıcaklıklarda sertleştiği için yola
tutunması azalmaktadır. Kış lastiklerinin ise, özel profillerinin yanı
sıra, üretildikleri malzeme daha yumuşaktır ve 7 °C’nin altındaki soğuk
hava şartlarında kuru asfalt, kar ve buzda tutunmayı artırmaktadır. Kar
lastiği diye adlandırılan lastik, fren özelliğinin yanında çekiş
özelliği de artırılmış kış lastiğidir. Kauçuk Üreticileri Birliğinin
(RMA) tanımlamasına ve ASTM’nin test metoduna göre kış şartlarını temsil
eden kaygan bir yolda yapılan çekiş kuvveti testinde referans lastiğin
çekiş kuvvetinden en az %10 daha fazla çekiş kuvveti sağlayan lastikler
kış lastiği sembolünün yanında M+S veya M S veya M/S işaretleri
taşıyabilmektedirler. Kış lastiği, kışın kar yağsın ya da yağmasın
düşük sıcaklıklarda aracın yola tutunmasını artırmakta, aşırı buzlanma
olmadığı sürece aracın kar üzerinde gitmesine ve durmasına olanak
vermektedir. Özellikle kuru yoldan kaygan yollara ani girişlerde aracı
yolda tutabilmektedir. Yaz lastiği ise aynı şartlarda ve özellikle ani
zemin değişikliklerinde aracı yolda tutamamaktadır. Kış lastiğine göre
çok daha erken ve sık kar zinciri takma ihtiyacı duymakta, zincir
takıldığında yavaş gitmek ve kuru zeminde ise çıkarılmak zorundadır. Dört mevsim lastiği ile kış lastiğinin farkı nedir?
“Dört Mevsim Lastiği” olarak da bilinen M+S lastikleri (M= Mud/Çamur, S
= Snow/Kar) ancak kış lastiği sembolünü taşıyorsa M+S kış lastiği
olarak değerlendirilebilir. Kış lastiği sembolünü taşımayan M+S
lastiklerinin kar üzerinde fren mesafelerinin yaz lastiklerinden daha
kısa, ancak kış lastiklerinden daha uzun olduğu saptanmıştır. Kış
lastiği sembolünü taşımayan M+S’nin kışın iyi bir kış lastiği, yazın da
iyi bir yaz lastiği olamayacağı mutlaka bilinmelidir. Kış lastiğinin araca takılmasında nelere dikkat edilmelidir?
Kış lastikleri dört tekerleğe de takılmalıdır, çünkü aracın en kısa
mesafede durması hareket edebilmesinden daha önemlidir. İyi bir frenleme
performansı ve kararlılık için 4 tekerlekte de kış lastiği şarttır.
Sıcaklığın 7 °C’nin altında geçtiği yerlerde ambulans, itfaiye, belediye
araçları, polis, jandarma, okul servisi, taksi gibi görev araçlarına ve
tabii ki şehir içi ve şehirlerarası yolcu otobüslerine kar yağmadan,
yollar buz tutmadan, henüz kışın başında iken kış lastiği takılmalıdır.
Araçlara takılması gereken kış lastiği araç üreticisinin önerdiği kış
lastiği etiketine uygun olmalıdır. Burada belirtilen lastik etiketindeki
hız endeksi dikkate alınmalıdır. Genellikle kış lastiklerinde müsaade
edilen azami hız yaz lastiklerine göre daha düşüktür. Genel Uyarılar: Kış lastikleri kullanmak isterseniz: - Bunları bütün dört tekerleklerde kullanın.
- Lastik imalatçısının belirlediği maksimum hızları kesinlikle aşmayın.
- Aracınızın lastiklerini, mutlaka lastik imalatçısının belirttiği lastik basıncında kullanın.
Not:
Güvenlik nedenlerinden dolayı, lastik diş derinliği 2-3 mm’ye
düştüğünde (kış lastiklerinde 4 mm) lastiklerin değiştirilmesi gerekir. Lastik zincirlerinin kullanımında nelere dikkat edilmelidir?
Lastiğe zinciri takmadan önce, varsa jant kapaklarını çıkartarak
çizilmelerini önleyin. Ayrıca zincir imalatçısının talimatlarını
uygulayın. Başka lastik boyutlarında zincir kullanmayın. Yaklaşık 1.0 km
sürdükten sonra zinciri yeniden sıkın. Önemli notlar: Kar zincirlerinin kullanımı araç sürüşünü olumsuz etkiler. - 50 km/h hızı veya zincir üreticisinin önerdiği hız sınırını, hangisi daha düşükse, aşmayın.
- Keskin dönüşlerden, tümseklerden ve çukurlardan kaçının.
- Tekerleğin bloke olmuş bir şekilde frenlenmesinden kaçının.
- SAE sınıfı zincirler kullanılmalıdır.
- Lastik zinciri kullandığınızda, araç hızınızı düşürün.
- Zincirin araca temas ettiğini duyuyorsanız derhal durun ve zinciri tekrar sıkın.
- Sürtme devam ediyorsa, kesilene kadar aracınızı yavaşlatın.
Otomobilin buzlu yolda kullanılmasında yapılması gerekenler nelerdir? - Yola çıkmadan önce silecek lastiklerinin cama “yapışmamış”olduğunu kontrol ediniz.
- Klima sisteminin hava girişindeki karları temizleyiniz.
- Düşük hızda gidiniz.
- Eğer yollar karla kaplı ise, zincir kullanınız.
- Esas olarak motor frenini kullanınız ve kesinlikle sert fren yapmaktan kaçınınız.
- ABS
sistemi olmayan otomobillerde fren yaparken, fren pedalına
uyguladığınız basıncı değiştirerek tekerleklerin kilitlenmesini
engelleyiniz.
- Aniden gaza basmayınız ve direksiyonu kırmayınız.
- Kışın,
kuru görünen yollarda buzlu bölgeler olabilir. Bu sebeple, fazla güneş
görmeyen, kenarlarında ağaçlık ve kayalık bölgeler bulunan yollardan
geçerken, buzlar erimemiş olabileceğinden dolayı dikkatli olunuz.
- Önünüzde giden otomobil ile aranızda uygun bir mesafe bırakınız.
- Kar
yüksekliğinin fazla olduğu yerlerde, motor çalışır halde uzun süre
kalmayınız. Bu durum egzoz gazlarının yolcu kabinine girmesine sebep
olabilir.
Kaynak: Otogüncel
|