| Otomobildeyken Başınıza Gelebilecek Acil Durumlar
 
 Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
 Kategori:  PEUGEOT MODELLERİ (ARIZALAR VE ÇÖZÜMLERİ)
 Forum Adı:  Aracınız Hakkındaki Tüm Sorular
 Forum Tanımlaması:  Jant, Yay, Lastik Egzoz, Filtre, Ses Sistemi vb. araçlarınızla alakalı tüm sorunları paylaşabileceğiniz genel alandır
 URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=18430
 Tarih: 31 Ekim 2025 Saat 04:42
 Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com
 
 
 Konu: Otomobildeyken Başınıza Gelebilecek Acil Durumlar
 Mesajı Yazan: Guests
 Konu: Otomobildeyken Başınıza Gelebilecek Acil Durumlar
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:19
 
 
        
          |  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Kaymanın Kontrolü
 Araçlarda kayma lastiklerin yeri tutmamasından dolayı meydana gelir.
 
 Kaymanın önlenebilmesi çeşitli faktörlere bağlıdır:
 Aracın önden veya arkadan çekişli olması; kaymaya neden olan yol 
yüzeyinin kaplı olduğu malzeme veya üzerine yayılmış olan materyalin 
cinsi (kum, yağ, kar, çiğ, vs.) kaymanın şiddetini ve yönünü etkiler. 
Bunlar araçta başlayan kaymayı önleme açısından önemlidir.
 
 Arkadan Çekişlilerde:
 Arkadan çekişli araçlarda kayma aracın arka kısmının sağa veya sola 
savrulmasıyla meydana gelir. Aracın arka kısmı, ön kısma doğru hareket 
ederek bazı hallerde tamamen dönmesine ve kontrolün tümüyle kaybolmasına
 yol açar. Bu gibi durumlar, virajlara, aracın yeri tutma limitlerinin 
çok üstünde girildiğinde veya viraj içinde kuvvetli fren yapıldığında 
meydana gelir.
 
 Araçtaki kaymayı kontrol altına almak için:
 Ayağınızı gaz pedalından çekin. Kesinlikle frene dokunmayın. Kayma anı 
frenden dolayı meydana gelmiş ise Ayağınızı fren pedalından çekin. 
Debriyaja basmayın ve direksiyonu çok hafif bir şekilde tutun.
 Direksiyonu aracın arka kısmının kaydığı yöne doğru çevirin. Aracın 
arkası sağa doğru savrulmuş ise direksiyonu sağa doğru çevirin. 
Direksiyonu çok fazla turda kaymanın olduğu tarafa doğru çevirmekte iyi 
değildir. Araç bu kez ters yöne savrulabilir. Bu yüzden direksiyondaki 
hareketler kontrollü ve yumuşak olmalıdır.Önden Çekişlilerde:Önden 
çekişli araçlarda kaymaya aracın çok hızlı ve ani gazlamalarla -sert hız
 artırmakla- veya virajlarda ani sürat yükseltilmesiyle meydana gelir.
 
 Bu durumda:
 Debriyaj ve fren pedallarından uzak durun (Dokunmayın).
 Aracın direksiyonunu dönmek istediğiniz yöne doğru yavaşça çevirin ve sert hareketlerden sakının.
 Aracı durdurmaya çalışmayın, gaz pedalına yavasça basıp çekerek aracın 
öne olan ivmesini kontrol altına alın.Dört tekerlek Çekişlilerde:Dört 
tekerde kayma genel olarak ani fren yapımı esasında meydana gelir. 
Kaygan zemin üzerinde ani fren aracın tekerleklerinin kilitlenmesine ve 
aracın kilitlenmesine neden olur.
 
 Kontrol altına alabilmek için:
 Fren pedalından ayağınızı çekin, aracın tekerleklerinin dönmesini sağlayın.
 Debriyaj pedalına dokunmayın.
 Direksiyon hakimiyetini tekrar ele aldığınızda, direksiyonu düz tutarak aracı normal konumuna getirin.
 Frenleri yavaş bir biçimde pompalayarak aracın durmasını sağlayın.
 
 Hareket Halindeki Aracın Ön Camının Kırılması:
 Hareket halindeki araçlarda, özellikle süratli hareket eden araçlarda ön
 camın kırılması kazaya neden olabilir: Cam kırıldıktan sonra öne doğru 
kaybettiğiniz görüs açısını tekrar kazanmaya çalışın. Elinizle camı 
kırıp görüşü sağlamaya çalışmayın. Aynalardan yararlanarak aracınızı 
yolun sağ tarafına park etmeye çalışın. Sağ tarafa aracı park ettikten 
sonra, flaşörleri açın ve dikkatlice aracın dışına çıkın. Aracın cama 
yakın olan kalorifer ve havalandırma deliklerine gazete kağıdı koyarak 
cam parçacıklarının bu kısımlara düşmelerini önleyin. Gazete kağıdı 
yoksa bez parçası da kullanabilirsiniz. Sonra krikonun arka kısmı ile 
camı içerden dışarı doğru kırın. Bu işlem üst köşelerden ortaya doğru 
yavaşça yapılmalıdır. Cam lastiğini dikkatlice çıkarıp temizledikten 
sonra, yeniden kullanılabileceği için bagaja koyun. Gazete kağıdına 
birikmiş cam parçalarını bir naylon torba içine koyun ve en yakın çöp 
bidonuna atın. Bu durumda takabileceğiniz bir gözlük varsa ne iyi. 
Öylece en yakın cam tamircisine kadar gidin. Bu arada ihmal edilmemesi 
gereken bir husus, kalorifer deliklerinin elektrikli bir süpürgeyle 
temizlenmesidir. Ne kadar dikkat edilirse edilsin, deliklere cam 
parçacıkları düşmüş olabilir.
 
 Yüksek Hızla Lastik Patlaması:
 Patlayan, arka lastiklerden biriyse, arabanın arkası sağa veya sola 
doğru kaymaya başlar. Ön lastiklerden biri patlamışsa, mümkün olduğu 
kadar fren yapmamaya çalışın. Ön lastiklerden biri patladığı zaman araç 
lastiğin patladığı yöne doğru kuvvetlice çekilir. Bu durumda 
direksiyonla, aracı düz bir doğrultuda tutmaya çalışın ve yavaş frenleme
 ile durmasını sağlayın.
 
 Derin Sudan Geçmek:
 Taşmış dereler, nehirler veya büyük su birikintilerinin içinden geçerken
 aracınızın hızını kesin. Aracın geçtiği kısımdaki suyun derinliği 
önemlidir. Genel olarak araçlar, radyatör pervanelerinin alt kısmına 
kadar suya girebilirler. Normal olarak radyatör pervanesinin yerden 
yüksekliği 25-30 santimetre arasındadır. Bu mesafe aracın 
tekerleklerinin orta noktası ile lastiklerin yere değdiği nokta 
kadardır. Bu ölçümlerden de anlaşılacağı gibi mütevazi bir aile 
otomobili 25-30 santimlik bir su birikintisinden geçebilecek 
yetenektedir. Bu noktanın üstüne su geldiği takdirde, su damlacıklarını 
kuvvetli bir sprey gibi motorun üstüne püskürtür. Bu su bombardımanı 
bujilerin ve distribitörün ıslanmasına neden olur ve araç stop eder. Tam
 su birikintisinin ortasında da kalır. Suya 1 veya 2. vitesle girin. 
Böyle yapıldığında su lüzumsuz olarak sağa sola sıçramaz. Sürat yavaş 
fakat aracın devri yüksek olmalı. Sudan geçiş sırasında vites 
değiştirmeyin. Geçtikten sonrada frenleri kontrol edin. Frenler sık ve 
kesik basılarak kontrol edilebilir.<
 
 b>Araçlarda Yangın:
 Araçlardaki yangının önüne geçilmezse, büyük bir trajedi meydana 
gelebilir. Buharlaşmış benzin tutuşarak deponun alev almasına neden 
olur. Bir süre sonrada araç infilak edebilir. Araçta duman tespit 
edildiği an durdurulmalı. Sonra anahtar üzerinde kontak kapatılmalı. 
Direksiyonun kilitlenmemesine dikkat edilmeli. Aksi halde, gerektiği 
takdirde aracın itilmesi mümkün olmaz. Bütün yolcular dikkatlice dışarı 
alınmalı. Motor kaputu kısmı olarak açılmalı. Böylece alevlerin büyümesi
 önlenmiş olur. İmkan varsa akü kutup başı sökülmeli.Yangın söndürücü 
varsa kullanılmalı; yoksa, battaniye veya oto kılıfından yaralanılmalı. 
Bu örtüler alevlerin oksijen alıp büyümesini önleyecektir. Hava almayan 
alev söner. Olay kum zemin üzerinde meydana gelmişse, alevin üzerine kum
 atılarak söndürülebilir.
 
 Hemzemin geçitlerden Geçerken:
 Tren yollarının kara yoluyla kesiştiği geçitlerde çok dikkatli olmak 
gerekir. Sağa sola bakıp oyalanmadan karşıya geçin. Büyük bir hızla 
üzerinize gelen trenin durabilmesi için oldukça uzun bir mesafeye 
ihtiyaç vardır. Araç geçit içinde stop edip kalmışsa hemen yolcuları 
indirin ve emin bir noktaya geçmelerini sağlayın. Aracı iterek karşıya 
geçmek mümkün değilse, birinci vitese takın ve kontağı açıp kapayın. Bu 
şekilde aracın ileri doğru hareketini sağlarsınız. Bu şekilde de hareket
 ettirmek mümkün değilse, en yakın aracın halatla sizi çekmesini 
sağlayın...
 
 Otomobil Kullanırken
 Genelde sürücüler otomobillerine gereken önemi göstermezler. Bu nedenle 
uzun vadede araçta meydana gelen tahribat, daha önemli boyutlara 
ulaştığı için, hem emniyet açısından hem de ekonomik açıdan daha büyük 
masraflar yaratarak tehlike oluşturur. Bazı konularda dikkat edilmesi 
gereken hususları saymak gerekirse ;Otomobilin periyodik kontrolü 
sırasında göstergelerin (benzin, yağ, hararet göstergesi gibi) doğruluk 
payı saptanmalı ve eksilen sıvılar yenilenmelidir.Otomobili uzun süre 
kızgın güneşin altında bırakmak son derece tehlikelidir çünkü camların 
kapalı olması iç sıcaklığı arttırıp ön paneli deforme eder. Aynı zamanda
 bu sıcaklık kapı ve cam kenarlarındaki lastiklerde deformasyon ve 
çatlamalar meydana getirerek suyun otomobile sızmasına neden olur. Bunu 
en aza indirmek için sıcak günlerde camları biraz açık bırakmak, 
lastikleri vazelinlemek gerekir.Otomobili sıcaktan korumak için 
bilinenin aksine ağaçlıklı bir yere parketmek son derece sakıncalıdır. 
Çünkü bitkilerden dökülen polen ve benzeri maddeler otomobilin boyasına 
zarar verir.
 
 Ani sis baskını:
 İlk sis tabakasına rastlar rastlamaz alınacak önlem ayağı gazdan çekip 
mutlaka vitesi küçültmektir. Bunu başka hiçbir alternatifi yoktur, aksi 
takdirde kendinizi çok büyük bir tehlikenin içine atmış olursunuz. 
Hızınızı azaltıp görüş mesafesinde yolunuza devam edebilirsiniz.Klimalar
 ufak bir kompresör yardımı ile işler ve motor gücü kaybına sebep olur. 
Ani akselerasyon gerektiren durumlarda kapatılırsa, güç kaybı önlenmiş 
olur.
 
 Kaza Anında
 Otomobilden çıkmadan önce kendinizin güvende olduğundan emin olun.Kaza 
yerinden sonra değil önce ve diğer araçların sizi görebileceği bir yerde
 durulmalıdır.Diğer araçları uyarmak için dörtlü flaşörler yakılmalı ve 
kaza eğer gece meydana gelmiş ise farlar da yakılarak kaza yeri 
aydınlatılmalıdır.
 
 Eğer yaralı varsa ilk önce ambulans daha sonra da polis 
çağırılmalıdır.Kontak kapatılmalı ve kaza geçiren araç etrafında sigara 
ve benzeri mamuller içilmemelidir.Eğer bir yangın durumu söz konusu ise 
müdahaleye önce yolcuların bulunduğu bölgeden başlanmalıdır. Daha sonra 
yangının başladığı yere ve en son da yakıt deposuna müdahalede 
bulunulmalıdır.
 
 Gece Yolculuğu Sırasında
 Takip mesafesi 3 saniyeye çıkarılmalıdır. Kesinlikle uykulu ve alkollü 
halde yola çıkılmamalı eğer gerekiyorsa araç güvenli bir yer park edilip
 dinlenilmelidir. Eğer karşıdan uzunlarını yakmış bir araç geliyorsa 
kesinlikle cevaben uzunlar yakılmamalı, kısa aralıklarla selektör 
yaparak yavaşlayın ve farlara bakmak yerine yolun orta sağına bakın.
 
 Yağmurlu Havada
 Silecekleri çalıştırmaktan kaçınılmamalı, eskimesini engellemek için ön 
cam tamamen kapandıktan sonra çalıştırılmamalıdır çünkü bilinen görüşün 
aksine sileceklerin lastikleri çalışarak eskimez. Görüşünüzün kapandığı 
bir, iki saniye bile son derece vahim sonuçlar doğurabilirSilecekler 
sollama esnasında son hızda çalıştırılmalıdır.Kalorifer sistemi ve arka 
cam rezistansları çalıştırılmalı gerekirse bir bez ile ön cam silinerek 
görüş alanı yaratılmalıdır.
 
 Gündüz dahi olsa kısa farlar yakılmalıdır.Kısa aralıklarla araç güvenli 
bir yerde durdurularak ön, arka farlar, stoplar, sinyaller ve fren 
lambaları silinmelidir.Su birikintilerine girildikten sonra ıslanan fren
 balatalarını kurutmak için kısa bir süre frene hafifçe 
basılmalıdır.Araca binmeden önce ıslanan ayakkabıların acil bir durumda 
fren pedalından kaymasını engellemek için bir bezle taban kısmı 
silinmelidir.Yağmurlu havalarda gaza gereğinden fazla basmak, sert bir 
şekilde frene basmak, ani bir şekilde direksiyonu çevirmek ve 
debriyajdan ayağın hızlıca çekilmesi kayma hareketini daha kolay 
başlatacağından bu hareketlerden özellikle kaçınılmalıdır.Yağmurun ilk 
yağdığı an yol yüzeyinde birikmiş olan toz ve yağlar yolu daha da 
kayganlaştıracağı için bu dakikalarda hız yavaşlatılmalı ve ani 
hareketlerden kaçınılmalıdır.Sağanak yağmur esnasında oluşan su 
birikintilerine girerken aquaplaning (su yastığı üstünde kayma) olayı 
oluşur. Bu durumlarda direksiyon sıkıca tutulmalı ve hız kesmek için 
ayak gazdan çekilmeli, frene çok yavaş basılmalı (eğer ABS varsa sonuna 
kadar basılmalıdır) ve ani haraketlerden kaçınılmalıdır.Özellikle 
lastiklerinizin dış derinliği 3 mm'den az ise öndeki aracın lastik 
izleri takip edilerek kayma riski azaltılabilir.
 
 Kayma Esnasında
 Eğer yokuş çıkarken geriye doğru kaymaya başlarsanız ayağınızı yavaş 
yavaş gaz pedalından çekin ve zemine tutunma sağlanınca yavaş yavaş 
tekrar basın.Kayarken savrulmayı engellemek için direksiyonunuzu kayma 
yönüne doğru çevirin, kesinlikle tekerleklerin kızaklamasına sebep 
olacak şekilde frene basmayın, unutmayın dönmeyen ön tekerleklere yön 
verilemez. Eğer kızakladıysanız hemen fren basıncını azaltın ve 
tekerleklerin dönmesini sağlayın ama sakin ayağınızı frenden tam olarak 
çekmeyin (ABS varsa sonuna kadar basmak gereklidir)Unutmayın sizi 
probleme sokan neyse problemden çıkaracak da odur. Gaza gereğinden fazla
 basmışsanız ayağınızı gazdan çekin, frene çok bastıysanız frendeki 
basıncı azaltın, direksiyonu sert bir şekilde çevirmişseniz direksiyonu 
yumuşatın, ayağınızı debriyajdan sert çekmişseniz tekrar debriyaja 
basın.
 
 Yola Çıkmadan Önce
 Lastik havalarının tam ve dış derinliklerinin en az 3mm olup olmadığı 
kontrol edilmelidir.Ön ve arka emniyet kemerlerinin çalışıp çalışmadığı 
kontrol edilmelidir.Sinyallerin ve farların çalışıp çalışmadıkları 
kontrol edilmeli eğer aralarında çalışmayan varsa kesinlikle tamir 
edilmeden yola çıkılmamalıdır.Camlar, sinyaller ve farlar temiz olmalı, 
görüş tam sağlanmadan yola çıkılmamalıdır.Araçta boşta eşya olmamalıdır.
 Bunlar ani bir fren esnasında ciddi yaralanmalara sebep olabilir ya da 
meşguliyet vererek tek başlarına birer kaza sebebi olabilirler.Araçta 
yangın söndürücü ve ilkyardım çantası bulundurmadan yola 
çıkılmamalıdır.Kalorifer sisteminin çalıştığından ve hava kanallarının 
(özellikle ön) açık olduğundan emin olmadan yola çıkılmamalıdır. 
Özellikle yağmurlu havalarda kalorifer sistemi ve rezistanslar görüşü 
sağlamada önemli bir etkendir.Silecek suyu, yağ seviyesi, akü su 
seviyesi kontrol edilmeli eğer eksikse tamamlanmalıdır.
 
 
 kaynak: araconline
 
 |  
 
 Cevaplar:
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:36
 
 
        
          |    çok faydalı paylaşım albayım tşk... |  
 Mesajı Yazan: koliva
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:37
 
 
 Mesajı Yazan: 34sea45
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:38
 
 
        
          | faydalı bilgiler için teşekkürler albayım 
 -------------
 106 xr 1998 1,4 her daim benzinli+playstation (PeSBoX)
 Çakmak/Ümraniye/İstanbul
 0 507 250 90 71 - dincerkukku@hotmail.com
 |  
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:40
 
 
        
          | Albayım çok güzel ve faydalı bir paylaşım.teşekkürler. |  
 Mesajı Yazan: metin
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:57
 
 
        
          | albayım ellerine sağlık, çok faydalı ve önemli bilgiler, kesinlikle bunları kafamıza kazımalıyız. özellikle yeni ehliyet alan, tecrübesi olmayan arkadaşlarımız. 
 -------------
 Akıllı insanlar yeni fikirleri tartışırlar.
 Normal insanlar sonuçları tartışırlar.
 Küçük insanlarsa başka insanları tartışırlar...
 |  
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 12:05
 
 
        
          | Arkadaşlar Konuya Gereken Önem ve Destek Veren Herkese Ben Teşekkürlerimi Sunuyorum.... 
 Kesinlikle Bu Bilgiler Bizler İçin Çok Değerli...
 Dikkatle Okumak vede Aklımızın Bir Yerine Sabitlemek Gerekir...
 
 |  
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 12:12
 
 
        
          | Albayım döktürmüşün yine. Kapsamlı bir klavuz olmuş. |  
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 12:21
 
 
        
          | allah razı olsun albayım güzel paylaşım ...   |  
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 14:05
 
 
        
          | Ne Demek Abilerim Yahu Yeterki Birbirimize Faydalı Olalım Bundan Güzeli Varmı... |  
 Mesajı Yazan: xMEGANx
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 14:12
 
 
        
          | Süpersiniz ya gerçekten çok faydalı bilgiler baştan sona okuyorum hemen Çok teşekkür ederim böyle bilgilere çok ihtiyacım vardı,ki eminim benim gibi herkezin de vardır 
 -------------
 
   AIRBUS 307
 -Peugeot 307 1.6 HDI 2007 Alp Beyaz Makyajlı Kasa
 
 |  
 Mesajı Yazan: orhanax
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 16:55
 
 
        
          | teşekkürler... 
 -------------
 2006 307 SW 1.6 HDI Comfort
 (B Rh+)
 |  
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 17:09
 
 
        
          | Konuya Gereken Önemi Veren Bütün Abi Kardeşlerime Ben Teşekkür Ederim... 
 
 ''Birlikte Hep Daha İyiye''
 
 |  
 Mesajı Yazan: Platinium
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 17:27
 
 
        
          | Gerekli bilgiler için teşekkürler Albayım 
 -------------
 306 platinium 1.6 2000 Benzin
 |  
 Mesajı Yazan: AliÖzagan
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 18:46
 
 
        
          | teşekkürler faydalı bilgiler için klavyenize sağlık :)) 
 -------------
 Peugeot 206 1.4 XR 2001 model Otomatik Benzin(Şeytan Kırmızı)  B Rh(-)
 |  
 Mesajı Yazan: oguzhandincel
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 20:52
 
 
        
          | Çok faydalı bilgiler.Teşekkürler. 
 -------------
 2000 306 sedan,Quartz.1.6 8v Otomatik.
 |  
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 20:57
 
 
        
          | albayımız döktürmüş, teşekkürler |  
 Mesajı Yazan: Guests
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 21:36
 
 
        
          | albayım paylaşım için çok sağol gerçekten çok yararlı bilgiler hele su birikintisi olan    |  
 Mesajı Yazan: badcombatant
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 23:04
 
 
        
          | Faydalı ve heran herzaman akılda tutulması uygulanması gereken bilgiler Paylaşım için teşekkürler
 
 -------------
 2004 1.4 hdi 307 xr
 |  
 Mesajı Yazan: mehmet eren
 Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 23:40
 
 
        
          | teşekkürler 
 -------------
 Peugeot 2001 Model 306 Platınum
 Tüplü(Atiker)1.6 Motor 90 Beygir.127.000KM
 5053747493
 
 Sıfır al omur boyu kullan.
 |  
 Mesajı Yazan: Ako06
 Mesaj Tarihi: 25 Eylül 2011 Saat 23:05
 
 
        
          | Basit gibi gözüksede bence çok faydalı bilgiler. teşekkür ederiz :)  |  
 
 |