Otomobildeyken Başınıza Gelebilecek Acil Durumlar
Nereden Yazdırıldığı: Peugeot Turkey Fan Club
Kategori: PEUGEOT MODELLERİ (ARIZALAR VE ÇÖZÜMLERİ)
Forum Adı: Aracınız Hakkındaki Tüm Sorular
Forum Tanımlaması: Jant, Yay, Lastik Egzoz, Filtre, Ses Sistemi vb. araçlarınızla alakalı tüm sorunları paylaşabileceğiniz genel alandır
URL: https://forum.peugeotturkey.com/forum_posts.asp?TID=18430
Tarih: 12 Eylül 2025 Saat 01:53 Program Versiyonu: Web Wiz Forums 12.07 - http://www.webwizforums.com
Konu: Otomobildeyken Başınıza Gelebilecek Acil Durumlar
Mesajı Yazan: Guests
Konu: Otomobildeyken Başınıza Gelebilecek Acil Durumlar
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:19

Kaymanın Kontrolü
Araçlarda kayma lastiklerin yeri tutmamasından dolayı meydana gelir.
Kaymanın önlenebilmesi çeşitli faktörlere bağlıdır:
Aracın önden veya arkadan çekişli olması; kaymaya neden olan yol
yüzeyinin kaplı olduğu malzeme veya üzerine yayılmış olan materyalin
cinsi (kum, yağ, kar, çiğ, vs.) kaymanın şiddetini ve yönünü etkiler.
Bunlar araçta başlayan kaymayı önleme açısından önemlidir.
Arkadan Çekişlilerde:
Arkadan çekişli araçlarda kayma aracın arka kısmının sağa veya sola
savrulmasıyla meydana gelir. Aracın arka kısmı, ön kısma doğru hareket
ederek bazı hallerde tamamen dönmesine ve kontrolün tümüyle kaybolmasına
yol açar. Bu gibi durumlar, virajlara, aracın yeri tutma limitlerinin
çok üstünde girildiğinde veya viraj içinde kuvvetli fren yapıldığında
meydana gelir.
Araçtaki kaymayı kontrol altına almak için:
Ayağınızı gaz pedalından çekin. Kesinlikle frene dokunmayın. Kayma anı
frenden dolayı meydana gelmiş ise Ayağınızı fren pedalından çekin.
Debriyaja basmayın ve direksiyonu çok hafif bir şekilde tutun.
Direksiyonu aracın arka kısmının kaydığı yöne doğru çevirin. Aracın
arkası sağa doğru savrulmuş ise direksiyonu sağa doğru çevirin.
Direksiyonu çok fazla turda kaymanın olduğu tarafa doğru çevirmekte iyi
değildir. Araç bu kez ters yöne savrulabilir. Bu yüzden direksiyondaki
hareketler kontrollü ve yumuşak olmalıdır.Önden Çekişlilerde:Önden
çekişli araçlarda kaymaya aracın çok hızlı ve ani gazlamalarla -sert hız
artırmakla- veya virajlarda ani sürat yükseltilmesiyle meydana gelir.
Bu durumda:
Debriyaj ve fren pedallarından uzak durun (Dokunmayın).
Aracın direksiyonunu dönmek istediğiniz yöne doğru yavaşça çevirin ve sert hareketlerden sakının.
Aracı durdurmaya çalışmayın, gaz pedalına yavasça basıp çekerek aracın
öne olan ivmesini kontrol altına alın.Dört tekerlek Çekişlilerde:Dört
tekerde kayma genel olarak ani fren yapımı esasında meydana gelir.
Kaygan zemin üzerinde ani fren aracın tekerleklerinin kilitlenmesine ve
aracın kilitlenmesine neden olur.
Kontrol altına alabilmek için:
Fren pedalından ayağınızı çekin, aracın tekerleklerinin dönmesini sağlayın.
Debriyaj pedalına dokunmayın.
Direksiyon hakimiyetini tekrar ele aldığınızda, direksiyonu düz tutarak aracı normal konumuna getirin.
Frenleri yavaş bir biçimde pompalayarak aracın durmasını sağlayın.
Hareket Halindeki Aracın Ön Camının Kırılması:
Hareket halindeki araçlarda, özellikle süratli hareket eden araçlarda ön
camın kırılması kazaya neden olabilir: Cam kırıldıktan sonra öne doğru
kaybettiğiniz görüs açısını tekrar kazanmaya çalışın. Elinizle camı
kırıp görüşü sağlamaya çalışmayın. Aynalardan yararlanarak aracınızı
yolun sağ tarafına park etmeye çalışın. Sağ tarafa aracı park ettikten
sonra, flaşörleri açın ve dikkatlice aracın dışına çıkın. Aracın cama
yakın olan kalorifer ve havalandırma deliklerine gazete kağıdı koyarak
cam parçacıklarının bu kısımlara düşmelerini önleyin. Gazete kağıdı
yoksa bez parçası da kullanabilirsiniz. Sonra krikonun arka kısmı ile
camı içerden dışarı doğru kırın. Bu işlem üst köşelerden ortaya doğru
yavaşça yapılmalıdır. Cam lastiğini dikkatlice çıkarıp temizledikten
sonra, yeniden kullanılabileceği için bagaja koyun. Gazete kağıdına
birikmiş cam parçalarını bir naylon torba içine koyun ve en yakın çöp
bidonuna atın. Bu durumda takabileceğiniz bir gözlük varsa ne iyi.
Öylece en yakın cam tamircisine kadar gidin. Bu arada ihmal edilmemesi
gereken bir husus, kalorifer deliklerinin elektrikli bir süpürgeyle
temizlenmesidir. Ne kadar dikkat edilirse edilsin, deliklere cam
parçacıkları düşmüş olabilir.
Yüksek Hızla Lastik Patlaması:
Patlayan, arka lastiklerden biriyse, arabanın arkası sağa veya sola
doğru kaymaya başlar. Ön lastiklerden biri patlamışsa, mümkün olduğu
kadar fren yapmamaya çalışın. Ön lastiklerden biri patladığı zaman araç
lastiğin patladığı yöne doğru kuvvetlice çekilir. Bu durumda
direksiyonla, aracı düz bir doğrultuda tutmaya çalışın ve yavaş frenleme
ile durmasını sağlayın.
Derin Sudan Geçmek:
Taşmış dereler, nehirler veya büyük su birikintilerinin içinden geçerken
aracınızın hızını kesin. Aracın geçtiği kısımdaki suyun derinliği
önemlidir. Genel olarak araçlar, radyatör pervanelerinin alt kısmına
kadar suya girebilirler. Normal olarak radyatör pervanesinin yerden
yüksekliği 25-30 santimetre arasındadır. Bu mesafe aracın
tekerleklerinin orta noktası ile lastiklerin yere değdiği nokta
kadardır. Bu ölçümlerden de anlaşılacağı gibi mütevazi bir aile
otomobili 25-30 santimlik bir su birikintisinden geçebilecek
yetenektedir. Bu noktanın üstüne su geldiği takdirde, su damlacıklarını
kuvvetli bir sprey gibi motorun üstüne püskürtür. Bu su bombardımanı
bujilerin ve distribitörün ıslanmasına neden olur ve araç stop eder. Tam
su birikintisinin ortasında da kalır. Suya 1 veya 2. vitesle girin.
Böyle yapıldığında su lüzumsuz olarak sağa sola sıçramaz. Sürat yavaş
fakat aracın devri yüksek olmalı. Sudan geçiş sırasında vites
değiştirmeyin. Geçtikten sonrada frenleri kontrol edin. Frenler sık ve
kesik basılarak kontrol edilebilir.<
b>Araçlarda Yangın:
Araçlardaki yangının önüne geçilmezse, büyük bir trajedi meydana
gelebilir. Buharlaşmış benzin tutuşarak deponun alev almasına neden
olur. Bir süre sonrada araç infilak edebilir. Araçta duman tespit
edildiği an durdurulmalı. Sonra anahtar üzerinde kontak kapatılmalı.
Direksiyonun kilitlenmemesine dikkat edilmeli. Aksi halde, gerektiği
takdirde aracın itilmesi mümkün olmaz. Bütün yolcular dikkatlice dışarı
alınmalı. Motor kaputu kısmı olarak açılmalı. Böylece alevlerin büyümesi
önlenmiş olur. İmkan varsa akü kutup başı sökülmeli.Yangın söndürücü
varsa kullanılmalı; yoksa, battaniye veya oto kılıfından yaralanılmalı.
Bu örtüler alevlerin oksijen alıp büyümesini önleyecektir. Hava almayan
alev söner. Olay kum zemin üzerinde meydana gelmişse, alevin üzerine kum
atılarak söndürülebilir.
Hemzemin geçitlerden Geçerken:
Tren yollarının kara yoluyla kesiştiği geçitlerde çok dikkatli olmak
gerekir. Sağa sola bakıp oyalanmadan karşıya geçin. Büyük bir hızla
üzerinize gelen trenin durabilmesi için oldukça uzun bir mesafeye
ihtiyaç vardır. Araç geçit içinde stop edip kalmışsa hemen yolcuları
indirin ve emin bir noktaya geçmelerini sağlayın. Aracı iterek karşıya
geçmek mümkün değilse, birinci vitese takın ve kontağı açıp kapayın. Bu
şekilde aracın ileri doğru hareketini sağlarsınız. Bu şekilde de hareket
ettirmek mümkün değilse, en yakın aracın halatla sizi çekmesini
sağlayın...
Otomobil Kullanırken
Genelde sürücüler otomobillerine gereken önemi göstermezler. Bu nedenle
uzun vadede araçta meydana gelen tahribat, daha önemli boyutlara
ulaştığı için, hem emniyet açısından hem de ekonomik açıdan daha büyük
masraflar yaratarak tehlike oluşturur. Bazı konularda dikkat edilmesi
gereken hususları saymak gerekirse ;Otomobilin periyodik kontrolü
sırasında göstergelerin (benzin, yağ, hararet göstergesi gibi) doğruluk
payı saptanmalı ve eksilen sıvılar yenilenmelidir.Otomobili uzun süre
kızgın güneşin altında bırakmak son derece tehlikelidir çünkü camların
kapalı olması iç sıcaklığı arttırıp ön paneli deforme eder. Aynı zamanda
bu sıcaklık kapı ve cam kenarlarındaki lastiklerde deformasyon ve
çatlamalar meydana getirerek suyun otomobile sızmasına neden olur. Bunu
en aza indirmek için sıcak günlerde camları biraz açık bırakmak,
lastikleri vazelinlemek gerekir.Otomobili sıcaktan korumak için
bilinenin aksine ağaçlıklı bir yere parketmek son derece sakıncalıdır.
Çünkü bitkilerden dökülen polen ve benzeri maddeler otomobilin boyasına
zarar verir.
Ani sis baskını:
İlk sis tabakasına rastlar rastlamaz alınacak önlem ayağı gazdan çekip
mutlaka vitesi küçültmektir. Bunu başka hiçbir alternatifi yoktur, aksi
takdirde kendinizi çok büyük bir tehlikenin içine atmış olursunuz.
Hızınızı azaltıp görüş mesafesinde yolunuza devam edebilirsiniz.Klimalar
ufak bir kompresör yardımı ile işler ve motor gücü kaybına sebep olur.
Ani akselerasyon gerektiren durumlarda kapatılırsa, güç kaybı önlenmiş
olur.
Kaza Anında
Otomobilden çıkmadan önce kendinizin güvende olduğundan emin olun.Kaza
yerinden sonra değil önce ve diğer araçların sizi görebileceği bir yerde
durulmalıdır.Diğer araçları uyarmak için dörtlü flaşörler yakılmalı ve
kaza eğer gece meydana gelmiş ise farlar da yakılarak kaza yeri
aydınlatılmalıdır.
Eğer yaralı varsa ilk önce ambulans daha sonra da polis
çağırılmalıdır.Kontak kapatılmalı ve kaza geçiren araç etrafında sigara
ve benzeri mamuller içilmemelidir.Eğer bir yangın durumu söz konusu ise
müdahaleye önce yolcuların bulunduğu bölgeden başlanmalıdır. Daha sonra
yangının başladığı yere ve en son da yakıt deposuna müdahalede
bulunulmalıdır.
Gece Yolculuğu Sırasında
Takip mesafesi 3 saniyeye çıkarılmalıdır. Kesinlikle uykulu ve alkollü
halde yola çıkılmamalı eğer gerekiyorsa araç güvenli bir yer park edilip
dinlenilmelidir. Eğer karşıdan uzunlarını yakmış bir araç geliyorsa
kesinlikle cevaben uzunlar yakılmamalı, kısa aralıklarla selektör
yaparak yavaşlayın ve farlara bakmak yerine yolun orta sağına bakın.
Yağmurlu Havada
Silecekleri çalıştırmaktan kaçınılmamalı, eskimesini engellemek için ön
cam tamamen kapandıktan sonra çalıştırılmamalıdır çünkü bilinen görüşün
aksine sileceklerin lastikleri çalışarak eskimez. Görüşünüzün kapandığı
bir, iki saniye bile son derece vahim sonuçlar doğurabilirSilecekler
sollama esnasında son hızda çalıştırılmalıdır.Kalorifer sistemi ve arka
cam rezistansları çalıştırılmalı gerekirse bir bez ile ön cam silinerek
görüş alanı yaratılmalıdır.
Gündüz dahi olsa kısa farlar yakılmalıdır.Kısa aralıklarla araç güvenli
bir yerde durdurularak ön, arka farlar, stoplar, sinyaller ve fren
lambaları silinmelidir.Su birikintilerine girildikten sonra ıslanan fren
balatalarını kurutmak için kısa bir süre frene hafifçe
basılmalıdır.Araca binmeden önce ıslanan ayakkabıların acil bir durumda
fren pedalından kaymasını engellemek için bir bezle taban kısmı
silinmelidir.Yağmurlu havalarda gaza gereğinden fazla basmak, sert bir
şekilde frene basmak, ani bir şekilde direksiyonu çevirmek ve
debriyajdan ayağın hızlıca çekilmesi kayma hareketini daha kolay
başlatacağından bu hareketlerden özellikle kaçınılmalıdır.Yağmurun ilk
yağdığı an yol yüzeyinde birikmiş olan toz ve yağlar yolu daha da
kayganlaştıracağı için bu dakikalarda hız yavaşlatılmalı ve ani
hareketlerden kaçınılmalıdır.Sağanak yağmur esnasında oluşan su
birikintilerine girerken aquaplaning (su yastığı üstünde kayma) olayı
oluşur. Bu durumlarda direksiyon sıkıca tutulmalı ve hız kesmek için
ayak gazdan çekilmeli, frene çok yavaş basılmalı (eğer ABS varsa sonuna
kadar basılmalıdır) ve ani haraketlerden kaçınılmalıdır.Özellikle
lastiklerinizin dış derinliği 3 mm'den az ise öndeki aracın lastik
izleri takip edilerek kayma riski azaltılabilir.
Kayma Esnasında
Eğer yokuş çıkarken geriye doğru kaymaya başlarsanız ayağınızı yavaş
yavaş gaz pedalından çekin ve zemine tutunma sağlanınca yavaş yavaş
tekrar basın.Kayarken savrulmayı engellemek için direksiyonunuzu kayma
yönüne doğru çevirin, kesinlikle tekerleklerin kızaklamasına sebep
olacak şekilde frene basmayın, unutmayın dönmeyen ön tekerleklere yön
verilemez. Eğer kızakladıysanız hemen fren basıncını azaltın ve
tekerleklerin dönmesini sağlayın ama sakin ayağınızı frenden tam olarak
çekmeyin (ABS varsa sonuna kadar basmak gereklidir)Unutmayın sizi
probleme sokan neyse problemden çıkaracak da odur. Gaza gereğinden fazla
basmışsanız ayağınızı gazdan çekin, frene çok bastıysanız frendeki
basıncı azaltın, direksiyonu sert bir şekilde çevirmişseniz direksiyonu
yumuşatın, ayağınızı debriyajdan sert çekmişseniz tekrar debriyaja
basın.
Yola Çıkmadan Önce
Lastik havalarının tam ve dış derinliklerinin en az 3mm olup olmadığı
kontrol edilmelidir.Ön ve arka emniyet kemerlerinin çalışıp çalışmadığı
kontrol edilmelidir.Sinyallerin ve farların çalışıp çalışmadıkları
kontrol edilmeli eğer aralarında çalışmayan varsa kesinlikle tamir
edilmeden yola çıkılmamalıdır.Camlar, sinyaller ve farlar temiz olmalı,
görüş tam sağlanmadan yola çıkılmamalıdır.Araçta boşta eşya olmamalıdır.
Bunlar ani bir fren esnasında ciddi yaralanmalara sebep olabilir ya da
meşguliyet vererek tek başlarına birer kaza sebebi olabilirler.Araçta
yangın söndürücü ve ilkyardım çantası bulundurmadan yola
çıkılmamalıdır.Kalorifer sisteminin çalıştığından ve hava kanallarının
(özellikle ön) açık olduğundan emin olmadan yola çıkılmamalıdır.
Özellikle yağmurlu havalarda kalorifer sistemi ve rezistanslar görüşü
sağlamada önemli bir etkendir.Silecek suyu, yağ seviyesi, akü su
seviyesi kontrol edilmeli eğer eksikse tamamlanmalıdır.
kaynak: araconline
|
Cevaplar:
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:36
  çok faydalı paylaşım albayım tşk...
|
Mesajı Yazan: koliva
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:37
Mesajı Yazan: 34sea45
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:38
faydalı bilgiler için teşekkürler albayım
------------- 106 xr 1998 1,4 her daim benzinli+playstation (PeSBoX) Çakmak/Ümraniye/İstanbul 0 507 250 90 71 - dincerkukku@hotmail.com
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:40
Albayım çok güzel ve faydalı bir paylaşım.teşekkürler.
|
Mesajı Yazan: metin
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 11:57
albayım ellerine sağlık, çok faydalı ve önemli bilgiler, kesinlikle bunları kafamıza kazımalıyız. özellikle yeni ehliyet alan, tecrübesi olmayan arkadaşlarımız.
------------- Akıllı insanlar yeni fikirleri tartışırlar. Normal insanlar sonuçları tartışırlar. Küçük insanlarsa başka insanları tartışırlar...
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 12:05
Arkadaşlar Konuya Gereken Önem ve Destek Veren Herkese Ben Teşekkürlerimi Sunuyorum....
Kesinlikle Bu Bilgiler Bizler İçin Çok Değerli... Dikkatle Okumak vede Aklımızın Bir Yerine Sabitlemek Gerekir...
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 12:12
Albayım döktürmüşün yine. Kapsamlı bir klavuz olmuş.
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 12:21
allah razı olsun albayım güzel paylaşım ...
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 14:05
Ne Demek Abilerim Yahu Yeterki Birbirimize Faydalı Olalım Bundan Güzeli Varmı...
|
Mesajı Yazan: xMEGANx
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 14:12
Süpersiniz ya gerçekten çok faydalı bilgiler baştan sona okuyorum hemen Çok teşekkür ederim böyle bilgilere çok ihtiyacım vardı,ki eminim benim gibi herkezin de vardır
-------------
  AIRBUS 307 -Peugeot 307 1.6 HDI 2007 Alp Beyaz Makyajlı Kasa
|
Mesajı Yazan: orhanax
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 16:55
teşekkürler...
------------- 2006 307 SW 1.6 HDI Comfort (B Rh+)
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 17:09
Konuya Gereken Önemi Veren Bütün Abi Kardeşlerime Ben Teşekkür Ederim...
''Birlikte Hep Daha İyiye''
|
Mesajı Yazan: Platinium
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 17:27
Gerekli bilgiler için teşekkürler Albayım
------------- 306 platinium 1.6 2000 Benzin
|
Mesajı Yazan: AliÖzagan
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 18:46
teşekkürler faydalı bilgiler için klavyenize sağlık :))
------------- Peugeot 206 1.4 XR 2001 model Otomatik Benzin(Şeytan Kırmızı) B Rh(-)
|
Mesajı Yazan: oguzhandincel
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 20:52
Çok faydalı bilgiler.Teşekkürler.
------------- 2000 306 sedan,Quartz.1.6 8v Otomatik.
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 20:57
albayımız döktürmüş, teşekkürler
|
Mesajı Yazan: Guests
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 21:36
albayım paylaşım için çok sağol gerçekten çok yararlı bilgiler hele su birikintisi olan 
|
Mesajı Yazan: badcombatant
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 23:04
Faydalı ve heran herzaman akılda tutulması uygulanması gereken bilgiler Paylaşım için teşekkürler
------------- 2004 1.4 hdi 307 xr
|
Mesajı Yazan: mehmet eren
Mesaj Tarihi: 24 Eylül 2011 Saat 23:40
teşekkürler
------------- Peugeot 2001 Model 306 Platınum Tüplü(Atiker)1.6 Motor 90 Beygir.127.000KM 5053747493
Sıfır al omur boyu kullan.
|
Mesajı Yazan: Ako06
Mesaj Tarihi: 25 Eylül 2011 Saat 23:05
Basit gibi gözüksede bence çok faydalı bilgiler. teşekkür ederiz :)
|
|