Otoda yıllık 250 milyon liralık haksız kazançBir
tüketicinin açtığı dava üzerine Türkiye'de birçok bayinin 'trafik
tescil işlemleri' adı altında haksız kazanç elde ettiği ortaya çıktı.Radikal Gazetesi'nde Abdullah Kılıç'ın haberine göre, otomotiv http://www.milliyet.com.tr/index/otomotiv" rel="nofollow -
şirketlerinin yılda yaklaşık 200-250 milyon TL’lik haksız kazanç elde
etmesine Tüketici Sorunları Hakem Heyeti ‘dur’ dedi. Her yıl 1 milyonu
aşkın motorlu aracın satıldığı Türkiye http://www.milliyet.com.tr/index/Turkiye" rel="nofollow - ’de
çoğu bayi, tüketiciden ‘trafik tescil işlemleri’ adı altında 450 ile
750 TL arasında para talep ediyordu. Ruhsat işlemleri için en az 450 TL
ödeyen tüketici, ödediği paranın hangi kalemlere gittiğini pek
araştırmıyordu. Otomotiv bayileri bu paranın 162 TL’sini vergi olarak
devlete, 80 TL’sini ise müşavirlik hizmetleri için komisyoncuya ödüyor,
geriye kalan 200 TL’ye yakın ücret ise direkt şirketlerin kendi
kasasına giriyordu. Yılda 1 milyon motorlu aracın satıldığı hesap
edilirse otomotiv şirketlerinin bu işlemden yaklaşık olarak 200 milyon
TL haksız kazanç kazandığı iddia ediliyor.
188 TL hizmet bedeli
Ancak Yenimahalle Tüketici Sorunları Hakem Heyeti, hemen hemen tüm otomotiv markalarının
yıllardır tüketicilerden aldığı parayı haksız buldu. Hakem Heyeti,
tüketiciden alınan paranın iadesine karar verdi.
Otomotivcilerin fazladan para kazanması olayını Mehmet Ali Şengün isimli bir vatandaşın başvurusu ortaya çıkardı. 2010 yılında Ankara'da
Doğuş Oto Pazarlama’dan bir otomobil alan Şengün heyete verdiği
dilekçede, adı geçen şirketin kendisinden trafik tescil işlemleri için
762 TL tahsil edildiğini ancak kendisine gönderilen faturalarda 188
TL’lik kısmın izah edilemediğini belirtti.
Bunun üzerine şirket, heyete yazılı savunma verdi. Savunmasında bu
paranın 19 TL plaka, 117 TL ruhsat bedeli, 19 TL damga vergisi, 7 TL
kırtasiye masrafı, 88 TL müşavirlik hizmeti, 324 TL Bandrol http://www.milliyet.com.tr/index/bandrol" rel="nofollow - ücreti ve 188 TL’sinin de ‘hizmet bedeli’ olarak alındığını belirtti.
Heyet, 09.08.2011 tarihinde 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkındaki Kanunun 4A maddesi gereği oybirliği ile tüketiciye 188
TL’nin geri ödenmesine karar verdi. Şirketin karara 15 gün içerisinde
itiraz etme hakkı bulunuyordu.
Ayda bin işlem yapıldı
Nisan ayında 11 yıldır müşavirlik hizmeti verdiği Doğuş Oto ile
yollarını ayıran Yükselen Otomotiv’in sahibi Muhammed Yüksel, tescil
işlemleri için satılan her araç başına 450 TL, Doğuş Oto’dan
hesaplarına para yatırıldığını, bunun 162 TL’sini vergi ve tescil
işlemleri için harcadıklarını, kendisine de 88 TL müşavirlik ücreti
aldığını söylüyor. Yüksel, “Geriye kalan 188 TL’lik kısmı ay sonunda
kaç aracın işlemini yapmışsam toplu olarak şirkete geri yolladım. 11
yıldır onlarla çalışıyorum. Her ay en az bin aracın işlemini
hazırladım. Bu sadece Ankara’da böyle. Hemen her marka bunu yapıyor.
Sözleşmem devam ettiğinde konuşamadım, çünkü beni bağlayıcı sebepler
vardı. Sözleşme bittiği için şimdi bunları rahatlıkla konuşuyorum” diyor. İstanbul'da daha çok
Bu haksız kazanç çarkının artık sona ermesini isteyen Yüksel,
sadece İstanbul’da bu kazancın daha büyük olduğunu iddia ediyor ve
tüketicileri bu konuda uyanık olmaya, haklarını aramaya çağırıyor.
Yüksel, istenirse Doğuş Oto’ya 11 yıl boyunca kestiği iade faturaları
ve bankaya yatırdığı paraların dekontlarını mahkemeyle
paylaşabileceğini söylüyor.
Tüketici hakkını aramalı
Avukat Aydın Ağaoğlu: Hakem Heyeti kararları kesindir. Sözleşmede
var olmayan ücret tüketiciden talep edilemez. Otomotiv şirketleri
‘anahtar teslim fiyatı’ adıyla pazarlama yapıyor. Sonra bir de trafik
tescil işlemleri adı altında para talep ediliyor. 4077 sayılı kanunun
12. maddesine göre satıcı vergiler dahil nihai bedeli kalem kalem
tüketiciye bildirmek zorunda. Ancak bu yapılmıyor. Tüketiciler ikamet
ettiği kaymakamlığa giderek Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne
şikâyette bulunabilirler.
Fiyat etiketi hükmüne aykırı Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Nazım Kaya http://www.milliyet.com.tr/index/Nazim%20Kaya" rel="nofollow - :
Bayiler, aracın trafiğe tescili ve vergi bedeli olarak 450 TL tahsil
ediyor. Yapılan uygulama 4077 sayılı kanunda yer alan hükümler gereği
haksız olup, kanunda yer alan “fiyat etiketi” hükmüne de aykırılık
teşkil ediyor. Bayiler haksız kazanç sağlıyor. Bu kazanç; yıllık
trafiğe 1 milyon yeni araç çıktığı dikkate alındığında bayilerin
ortalama 200 milyon TL haksız kazanç sağlandığı görülüyor.
Hakem Heyeti’nin kararı ne anlama geliyor?
4077 sayılı kanunun 22’nci maddesi şöyle:
* Değeri 1000 TL’ye kadarki uyuşmazlıklarda hakem heyetlerine
gitmek zorunlu. Bu uyuşmazlıklarda heyetin vereceği kararlar tarafları
bağlar.
* Kararlar İcra ve İflas Kanunu’nun ilamların yerine getirilmesi hakkındaki hükümlerine göre yerine getirilir.
* Taraflar bu kararlara karşı 15 gün içinde tüketici mahkemesine
itiraz edebiliyorlar. İtiraz, Tüketici Sorunları Hakem Heyeti kararının
icrasını durdurmaz.
* Ancak, talep edilmesi şartıyla hâkim, Tüketici Sorunları Hakem Heyeti kararının icrasını tedbir yoluyla durdurabilir.
* Tüketici Sorunları Hakem heyeti kararlarına karşı yapılan itiraz üzerine tüketici mahkemesinin vereceği karar kesindir.
*Alıntı.
|