Daha az yakıtın 'altın formülü'
Yüksek vites, düşük devir, sabit hız...
http://ekonomi.haberturk.com/etiket/%C3%A7ukurova_%C3%BCniversitesi_m%C3%BChendislik_mimarl%C4%B1k_fak%C3%BCltesi_makine_m%C3%BChendisli%C4%9Fi" rel="nofollow - Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Makine Mühendisliği
Bölüm Başkanı ve Otomotiv Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Kadir Aydın,
''Araçlarda yüksek vites, düşük devir, sabit hız mantığı en temel yakıt
tüketim uygulamasıdır'' dedi.
Aydın, yaptığı açıklamada, içten
yanmalı motorlara karşı artan talep karşısında otomotiv sanayisinin,
günümüzde en ileri teknoloji ile üretim gerçekleştiren sektörlerden
birisi haline geldiğini söyledi.
http://ekonomi.haberturk.com/etiket/enerji_kaynaklar%C4%B1n%C4%B1n_verimli_kullan%C4%B1lmas%C4%B1" rel="nofollow - Enerji kaynaklarının verimli kullanılması ndan
çevresel faktörlere, ekonomiden konfora kadar tüm konuları kapsayan
otomotiv alanı içinde en dikkati çeken noktanın, yakıtlar ve yakıt
ekonomisi olduğunu belirten Aydın, günümüzde sadece fosil kökenli
yakıtlar değil, aynı zamanda alternatif enerji kaynaklarından elde
edilen yakıtların da kullanıldığını kaydetti.
Aydın, hidrojen
enerjisi, güneş enerjisi, atıklar, yağlı tohumlar gibi birçok kaynağın,
yakıt üretimi için bilim insanları tarafından araştırıldığını ve
kullanıldığını belirterek, ''Artan petrol fiyatları ile otomobil
kullanıcılarının en temel konusu bugün kuşkusuz yakıt ekonomisi. Yakıt
ekonomisi sağlamak amacıyla yakıt katkı maddeleri ve piyasada bulunan
ekonomi cihazları otomobil kullanıcıları tarafından denenmekte. Ayrıca,
ekonomik sürüş teknikleri günlük hayatımızda sıklıkla uyguladığımız
konular arasında yerini aldı'' dedi.
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR Yakıt ekonomisi için dikkat edilmesi gereken hususlar olduğunu anlatan Aydın, şunları söyledi:
''Ancak
bir otomobilden kullanıcı olarak beklentilerimizi de net olarak
belirlememiz gerekiyor. Otomobil kullanıcılarının birçoğu araçlarında
yüksek performans olmasını ister. Özellikle hızlı ivmelenme, yokuşlarda
rahat hareket kabiliyeti gibi performans konuları, otomobil
kullanıcıları için önemli başlıklar olsa da, bunlar aynı zamanda yakıt
tüketimini artıran unsurlardır. Performans ve yakıt ekonomisi birbirine
zıt iki konudur. Bir araçtan hem performans, hem de daha az yakıt
tüketmesini beklemek akılcı değildir. Kullanıcılar tarafından
performansa yönelik aracın dizaynında ve motorlarında sonradan yapılan
değişiklikler (modifiye) yakıt tüketimine olumsuz yansır. Aracın
özellikle aerodinamik yapısı ve motorun güç artışına yönelik yapılan bu
teknik değişiklikler performans ve yakıt tüketimini artırır.''
DÜŞÜK YAKIT TÜKETİMİ İÇİN UYARILAR Aydın,
içten yanmalı motorlarda yakıt tüketimini azaltmak için benzinli ya da
dizel hangi motor olursa olsun, tavsiye edilen en önemli kullanım
şeklinin, en kısa zamanda yüksek viteslere ulaşarak aracın seyrini
sağlamak olduğunu söyledi.
Normal seyirde, örneğin 3'ncü vitesten
4'ncü vitese geçmek için hangi devirde vites atılmasının önemli
olduğunu ifade eden Aydın, ''Yani ekonomi mi, yoksa spor modunda mı bir
kullanış olacağı tamamen sürücüye bağlı. Aracın seyrini etkilemeyecek en
ideal ve düşük devirlerde vites değiştirmek muhakkak surette yakıt
ekonomisi sağlayacaktır'' dedi.
Aydın, bunun sürüş tarzı haline dönüştürülmesi halinde aradaki farkın çok geçmeden görülebileceğini belirterek, şöyle konuştu:
''Eğer
tercihimiz örneğin 2 bin devir değil de 3 bin ya da 3 bin 500 devirde
motor hızında vites değişikliği olursa, burada hızlı bir ivmelenme
sağlamak mümkün olacaktır. Ancak yakıt tüketimimiz bir o kadar
artacaktır. Kontrollü vites geçişi önemli. Özetle, araçlarda yüksek vites düşük devir sabit hız mantığı en temel yakıt tüketim uygulamasıdır. Araç
hızı arttığında, araca yönelik hava direnci de artacağından yüzde 10 ve
yüzde 20 arasında yakıt tüketimi fazlalaşmaktadır.''
ANİ FRENDEN KAÇININ Araçta
tasarruf için bir diğer konunun da frenleme olduğunu, üretilen enerjiyi
hareket etmek için kullanacakken, ani fren ile bunun
kaybedilebileceğine işaret eden Aydın, şunları söyledi:
''Günlük
hayattan buna bir örnek vermek gerekirse, 200 metre ileride trafik
ışıklarında kırmızı ışığın yandığını gördüğümüz halde halen gaza basıp
enerji üretir ve ışıklara yaklaştığımızda sert fren ile durmaya
çalıştığımız anlarda, aslında ilerlemek için üretmiş olduğumuz ve daha
fazla mesafe gidebileceğimiz enerjimizi frenleme ile kaybetmiş oluyoruz.
Bu nedenle trafik şartlarını göz önünde bulundurarak ani frenlemelerden
kaçınmak, yakıt tüketiminizi azaltır.
KLİMANIN AÇILMASI Araçlarda
bulunan konfor donanımları da aracın yakıt tüketimini etkilemektedir.
Klima bunların başında gelmektedir. Unutulmaması gereken şey, araç
üzerinde çalışan herhangi bir parça, enerjisini doğrudan ya da dolaylı
olarak motor ana milinde üretilmiş olan güçten almaktadır. Dolayısıyla
aracınız seyir halinde iken klimanın açılması, klima kompresörü ve
donanımlarının ana milden güç çekeceği anlamına gelir. Bu durumda
tekerleklere iletilmesi gereken gücü sağlamak amacı ile kaybedilen güç
ekstra yakıt ile sağlanmaktadır.
SUNROOF AÇIKSA? Sunroof
ve pencerelerin açık olması, hava direncini artıracağından yakıt
tüketimini de artıracaktır. Kullanıcıların dikkat etmesi gereken bir
diğer husus ise lastik havalarıdır. Eğer lastik havaları standart
değerlerden düşük olursa, yol ile olan temas yüzeyi artacağından,
sürtünme artacaktır. Bu nedenle aracı istenilen seviyede hareket
ettirebilmek için yakıt tüketimi artacaktır. Düzenli olarak araçlarda
lastik havalarının kontrolü yapılmalıdır. Ayrıca araçların bakımlarının
düzenli olarak yapılması, yukarıda sıralanan konuların etkinliğini
artıracaktır.''
EKONOMİ CİHAZLARI VE MODİFİYE Aydın,
piyasada çeşitli markalarda satılan ekonomi cihazları veya
malzemelerinin kimisinin manyetik alan etkili, kimisinin ise hava
akışını etkileyen tiplerde olduğunu söyledi.
Hava akışını
düzenleyici bu cihazların emme manifolduna monte edilerek silindir
içerisine giren havanın hızını ve yönünü değiştirerek türbülans
oluşturduğunu belirten Aydın, ''Bu hava yakıtın iyi bir karışım
oluşturmasını sağlamaktadır. Ancak ekonomi cihazların çoğu,
modern motorlarda değil, daha eski teknoloji motorlarda az da olsa
avantajlar sağlamaktadır'' dedi.
Aydın, performansa
yönelik yapılan modifiye çalışmalarının, ekonomik yakıt tüketimine ters
bir işlem olduğunu belirterek, şunları kaydetti:
''Hız ve güç istenilen yerde yakıt tüketimi daima artar.
Her ne kadar aerodinamik olarak aracın hava sürtünme direnci düşse de,
motorda yapılan değişikliklerle ekstra güç talebi yakıt tüketimini
artırmaktadır. Günümüzde kullanılan araçların hemen hepsi, elektronik
kontrol ünitesine sahip araçlardır. Halk dilinde beyin olarak tanımlanan
bu parçada mevcut yazılım ile araç üzerindeki tüm elektronik sistemler
çalıştırılır ve kontrol altında tutulur. Elektronik kontrol ünitesindeki
çip üzerinde yapılan değişiklikle ekstra güç ve tork elde etmek mümkün
olmaktadır. Ancak gücün ve torkun arttığı yerde yakıt tüketimi de
artar.''AA
------------- sahip olduğun herşey bir gün sana sahip olur... 2004 307 sw 1.6 auto 110hp 2009 308 sw 1.6hdi 110hp 2011 3008 feline MCP-Auto6R 112hp
|