
DİZEL VURUNTUSU NEDİR?
Tutuşma gecikmesi süresince meydana gelen olayların, yanmanın ve
dizel vuruntusunun dolayısıyla motorun performansı ve gürültüsü
üzerindeki direkt etkilerinin yanı sıra, is teşekkülü gibi çok daha
sonraki sonuçları bile etkilediği bilinmektedir. Dizel motorlarında
yakıt, sıvı damlacıklar halinde püskürtüldüğünden karışım homojen
olmamakta, tam buharlaşma için epey zaman geçmektedir. Bu zaman tutuşma
gecikmesinden daha uzun olduğunda, yanma başladıktan sonra basınç
yükselme hızı yüksek olmaz ve yanma olayı normal seyrinde gelişir. Ancak
tutuşma gecikmesi buharlaşma süresine kıyasla eşit veya daha uzun
olursa o zaman bütün karışım bir anda yanmaya hazır olacağından yanma
hızı dolayısıyla basınç yükselme hızı çok yüksek olur. Buna dizel
vuruntusu (diesel knock) denir.
DİZEL MOTORLARDA VURUNTUNUN ZARARLARI
Dizel vuruntusunun en önemli mahsuru yüksek hızlı bir basınç artışı
ve bunu takip eden maksimum basıncın oluşturduğu gerilmelerdir. Aynı
basınç seviyesine daha düşük bir basınç yükselme hızıyla ulaşılması
halinde gerilme etkileri daha az olur. Şiddetli bir basınç artışının bir
başka sonucu da sebep olduğu titreşimlerdir. Ayrıca yüksek basınç
yükselme hızı gürültü oluşturur. Dizel motorlarında tutuşma gecikmesinin
uzun sürmesi halinde basınç yükselme hızı ile maksimum basınç çok
yüksek olacağından, bu motorların tasarımında bu iki faktör için sınır
koymak gerekir.
DİZEL MOTORLARDA GÜRÜLTÜ
Dizel motorlar, yüksek termal verimlerine yüksek sıkıştırma
oranlarında ulaşırlar. Bu, yanma odalarında çok kısa sürelerde yüksek
basınçlara ulaşılması anlamına gelmektedir. Böylece oluşan basınç
dalgaları piston, biyel, silindir kapağı ve krank yolunu izleyerek
havaya gürültü olarak yayılır.
Yakıt, pistonun üst ölü noktaya ulaşmasından hemen önce püskürtülür,
hava ile karışıp yeterli yüksek sıcaklık ve basınçta püskürtülmesinden
belli bir zaman sonra tutuşur. Püskürtme ile tutuşma arasında geçen
zamana “Tutuşma Gecikmesi” adı verilir. Bu gecikme, yanma gürültüsü
açısından oldukça önemlidir. Tutuşma sonrası buharlaşıp hava ile karışan
yakıt, çok hızlı yanar ve bunun sonucunda yüksek sıcaklık ve basınç
artışı meydana gelir.
Yanma basınç dalgalarının gürültü üretme potansiyeli için bir başka
gösterge, frekans spektrumudur. Silindir basıncı frekans spektrumun
genel görünümü, frekansın artması ile azalan eğrilerdir.
Kaynak: Otobilgi
|