tatile ve uzun yola çıkan/çıkacak dostlar için ..
Birçok kişi alkollü araç kullanmanın ne kadar tehlikeli olduğunun bilincinde
ve farkında olmakla birlikte, yorgun ve uykusuz araç kullanmanın da en az
alkollü araç kullanmak kadar tehlikeli olduğu ve en önemli kaza nedenlerinden
biri olduğu gerçeğini yeterince bilmemekte ya da göz ardı etmektedir. Oysa,
uykusuzluk, tıpkı alkol ve uyuşturucunun etkisi altındayken olduğu gibi sürücülük
performansını olumsuz etkilemekte ve ciddi trafik kazalarına neden olmaktadır;
Direksiyon
başındayken yorgunluk ve uykusuzluğun basit işaretleri vardır.
Bunlar;
. Gözlerin karıncalanması
. Ensede gerginlik
. Sırt ağrıları
. Esneme
. Başı dik tutmakta güçlük çekilmesi
. Gözleri belirli bir noktaya odaklamada güçlük çekilmesi
. Trafik işaretlerinin atlanması ya da hatırlanmaması
SÜRÜCÜ
YORGUNLUĞUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Özellikle ticari araç ve ağır vasıta sürücüleri olmak üzere sürücüler hangi
nedenlerle yorgun ve uykusuz olarak direksiyon başına geçmektedirler? Bu alanda
yapılan araştırmalar incelendiğinde, uykusuz araç kullanmaya bağlı faktörlerin
dört temel grup altında toplandığı görülmektedir.
1. Zaman
Günün hangi saatlerinde ve ne kadar süreyle araç kullanıldığı yorgunluğu ve
uykusuzluğu belirleyen en temel faktör olarak görülmektedir. Araştırma
bulgularına göre, 8-9 saatten fazla araç kullanıldığında, yorgunluk ve dikkat
dağılmasına bağlı ciddi sorunlar başlamakta, sürücülük performansı olumsuz
etkilenmekte ve kaza riski önemli ölçüde artmaktadır…
2.
Direksiyon başına geçmeden önce uykusuz kalmak ya da yeterli uyku uyumamak
Araştırmalar göstermektedir ki, genelde ortalama 16 saatten fazla uykusuz kalma
sonucunda sürüş performansında önemli derecede bozulmalar başlamakta ve trafik
güvenliği açısından da ciddi tehlikeler başlamaktadır. Bir araştırmada kazaya
sebebiyet veren sürücülerin aynı kazaya karışan diğer sürücülere göre kaza
öncesi uyku sürelerinin daha kısa olduğu bulunmuştur.
3. Uyku
bozukluğu
Ağır vasıta sürücülerinde görülme sıklığı daha fazla olan çeşitli sağlık
sorunlarına bağlı (uyku apne sendromu ve narkolepsi gibi) uyku bozuklukları,
sürücülerin direksiyon başında uyuya kalmasına neden olmakta ve trafik
güvenliği açısından ciddi tehlikeler oluşturmaktadır
4.
Çevresel faktörler
Yolların monoton olması, uyarıcı önlemlerin alınmamış olması, iklim
koşullarının elverişsiz olması ya da sürücülerin ihtiyaç duyduklarında dinlenme
ve uyku molalarına olanak sağlayacak tesis veya mola yerlerinin bulunmayışını
da yorgunluğu artıran önemli faktörler arasında sayabiliriz. Emniyet Genel
Müdürlüğü Trafik Araştırma Merkezinin Hacettepe Üniversitesi ile ortaklaşa
yapmış olduğu, ağır vasıta sürücülerinin yaşam ve çalışma koşullarına ilişkin
araştırmaya göre, araştırmaya katılan kamyon, otobüs ve çekici sürücülerinin
yaklaşık yirmide biri uyuyacak ve yemek yiyecek yer bulma , onda biri
temizlik-tuvalet-şahsi bakım ve haberleşme ihtiyacının giderilmesi, üçte biri
ise araçların küçük arızalarını gidermek için uygun yer bulmada sorun
yaşadıklarını belirtmişlerdir.
UYKUSUZLUĞUN
PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Uykusuzluk, kişilerin güvenli sürüş için kritik olan performanslarını
olumsuz yönde etkilediğinden en önemli kaza nedenlerinden biri olarak karşımıza
çıkmaktadır. . uyku yoksunluğunun, simülasyonlu sürücü performansı üzerindeki
etkilerine ve kaza oranlarına bakılmış ve uykusuzluğun yoldan çıkma kazalarına
neden olan anlamlı bir faktör olduğu görülmüştür; Kaza oranlarında, orta
düzeyde bir uyku kısıtlamasından sonra(4 saat) küçük bir artış, uyku
kısıtlamasının artmasıyla birlikte, ciddi artışlar görülmüştür. Bu çalışma
sonucunda, 36 ve 60 saat uyanık kalma durumunda, trafik güvenliği açısından çok
ciddi tehlikelerin ortaya çıktığı görülmektedir. Laboratuar ortamında ve araç
içi çalışmalarda belirlenen etkiler şunlardır:
DAHA YAVAŞ
TEPKİ ZAMANI: Uykusuzluk, optimum tepki zamanlarını azaltmakta
ve orta derecede uykulu kişilerde performansı azaltarak, tehlike anında
zamanında durabilmelerini engellemektedir.Tepki zamanındaki çok hafif
yavaşlamalar ise, özellikle yüksek hızlarda kaza riskleri üzerinde derin bir
etki yaratabilmektedir.
GENEL DİKKAT
DÜZEYİNİN AZALMASI: Sürücüler yaşları ve fiziksel durumları ne
olursa olsun, her 90-120 dakikada bir dikkat azalmasına maruz kalırlar.
Uykusuzluk ise dikkat azalmasını artıran en önemli etkenlerden biridir. Bununla
birlikte, sürücülük gibi dikkate dayalı işlemlerdeki performans uykusuzluğa
bağlı olarak düşmekte, tepkisizlik süreleri veya gecikmiş tepkilerin oranı
artmaktadır. .Uyku ihtiyacı olan kişi direksiyonda daha çabuk yorulmakta,
zamanla dikkati azalmakta ve direksiyon başında uyuya kalarak kazaya neden
olabilmektedir.
DİREKSİYON BAŞINA GEÇMEDEN ÖNCE
Uykusuzluğa neden olan hastalıkların tedavi edilmesi
Yeterli uyku uyumak için zamanın iyi planlanması
Uykulu iken yasal limitin altında bile alkol alınmaması
Gece saat 12 ile sabah saat 6 arası mümkün olduğunca araç kullanılmaması · uyku
getirici ve uyuşturucu etkisi olan ilaç tedavisi süresince araç kullanılmaması
DİREKSİYON BAŞINDAYKEN
Uzun süreli araç kullanırken düzenli aralıklarla dinlenme molaları
verilmesigünde ortalama 8-9 saatten fazla araç kullanılmaması
Yorgun ve uykusuz hissedilmesi halinde araç kullanmayı bırakıp, uygun bir yerde
yeterli uykuyu alıncaya kadar uyunması
|