![]()
Amortisörler, araç süspansiyon sistemlerinde yaylarla birlikte
kullanılarak yoldan tekerleklere gelen sarsıntı ve titreşimlerin aracın
şasisine iletilmeden emilmesini sağlarlar. Burada amortisörlerin rolü
yaylardan daha değişik bir karakter gösterir. Bu sistemlerde yay
tarafından depolanan enerji, salınımlar halinde şasiye iletilmeden
amortisörler tarafından emilir. İşte bu prensibe dayanarak yaylar; yolun
düzgünsüzlüklerinden dolayı meydana gelen darbe ve salınımları, araç
gövdesine iletmeyerek depolarlar. Amortisörler ise hareket yönüne ters
doğrultuda gösterdikleri direnç ile gerek ilk anda tekerlekten gelen
enerjiyi ve gerekse yayda depolanan enerjiyi yutarak ısıya çevirirler.
Böylece sarsıntıları yok ederler. Amortisörler, sadece aracın konforu
için gerekli elemanlar değillerdir. Aynı zamanda tekerleklerin yolu iyi
kavramaları gibi önemli bir fonksiyonu da yerine getirirler.
Amortisörler aracın viraj dinamiğini etkileyen önemli bir süspansiyon
yapı parçasıdır. Tekerleklerin yere iyi basmalarını ve zıplamamalarını
sağlayarak hem çekişi artırır, hem de fren yapıldığında duruş mesafesini
kısaltır. Amortisörler kuru ve akışkan esaslı (sıvılı, gazlı) tipler
olmak üzere iki ana bölüme ayrılırlar. Sizin aracınızda gazlı tip
amortisör kullanılmaktadır. Amortisörlerin modifiye amaçlı değişik
sertleştirme yöntemleri vardır. Sorunuzda belirttiğiniz % 25, % 50, % 75
ve %100 olarak amortisör sertlikleri değişik yöntemlerle
sağlanabilmektedir. Sertleştirme işlemini ustalar kendi el becerileri
ile atölye imkanları ölçüsünde yapmaktadırlar. Süspansiyonun http://www.otoguncel.com/honda-cr-z-spor-hibrid-coupe-yakinda-turkiyede/" rel="nofollow - spor
karakterini arttırmak için amortisör sertleştirmenin yanında yay
kestirme ya da spor yay kullanma metotları da uygulanabilir. Bu yöntemle
yayın tepki karakteristiği değiştirilmektedir. Yayların kestirme metodu
önemli bir unsurdur. Gelelim meselenin özüne. Öncelikle aracın size
sunulan orijinal hali aracın en ideal halidir. Bu ideal hal aracın
tasarımında gözetilen; http://www.otoguncel.com/mini-cooper-countrymanin-surus-ozellikleri/" rel="nofollow - konfor ,
çevre, ekonomiklik, kalite, aktif emniyet, dizayn ve pasif emniyet gibi
faktörlerle sağlanır. Sizin yapacak olduğunuz bir değişiklik özelde bir
iki genelde bu faktörlerin tamamını etkileyebilir. Modifiyelerde tüm bu
parametrelerin göz önüne alınması imkansız derecede zordur. Bundan
dolayı böyle bir sertleştirme işlemini tavsiye etmem. Ancak ilada
süspansiyonu daha spor yapmak istiyorum derseniz bu durumda daha sert
(spor) yay kullanmanız ya da yaydan yarım bakla kestirme yaklaşımını
benimsemeniz. Amortisör sertleştirme olayını aracınız için düşünmeyin
derim.Konu İle İlgili Tanımlar: Amortisör:
Amortisör, taşıtlarda çalışma sırasında meydana gelen sarsıntı ve
titreşimlerin şiddetini ve etkisini azaltmak için kullanılan elemanlar. Gazlı amortisörler:
Gazlı amortisörler temelde hidrolik amortisörlerle benzer prensipte
çalışırlar. Piston yağ doldurulmuş tüpün içinde ileri geri hareket eder.
Fakat en altta küçük bir haznede yüksek basınçlı (yaklaşık 25 bar)
nitrojen gazı bulunur. Gezer bir piston, bu gaz ile yağ kısmını
birbirinden ayırır ve karışmalarını önler. Gazlı amortisörlerde; gaz
tarafından yağa yapılan sürekli basınç piston valflerinin sessiz
çalışmasını ve yağın köpüklenmesini engeller. Buradaki gaz haznesi,
hidrolik amortisörlerdeki rezerve borusunun görevini üstlenmiştir. Yani
milin yağ içerisindeki değişen hacmini telafi ederek amortisörün
verimini artırır. MacPherson süspansiyon sistemi: MacPherson
süspansiyon sistemi, özellikle performans amaçlı otomobillerde
kullanılan bir süspansiyon sistemi. MacPherson süspansiyonun başlıca
avantajları sadeliği ve kompakt boyutlarıdır. Bağımsız tekerlekler
sayesinde tüm http://www.otoguncel.com/kar-ya-da-kis-lastikleri/" rel="nofollow - lastik hareketlerinin daha hassas kontrolüne imkan vererek darbeleri ve titreşimleri emer ve konforu artırır.
Kaynak : oto güncel
|