
Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı Ocak-Mart 2011
döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 76,28 oranında büyüyerek
181 bin 631 adet olarak gerçekleşti.
Otomotiv Distribütörleri Derneği Genel Koordinatörü Hayri Erce
tarafından yapılan açıklamaya göre, Türkiye Otomotiv pazarında 2011 yılı
Ocak-Mart döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarı en yüksek
satış değerine ulaştı. Otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 181
bin 631 adet olarak gerçekleşti.
103 bin 36 adet olan 2010 yılı Ocak-Mart dönemi otomobil ve hafif
ticari araç pazar toplamına göre satışlar yüzde 76,28 oranında arttı.
2011 yılının ilk ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde
122,89, şubat ayında yüzde 87,97 büyürken, mart ayında büyüme hızı yüzde
51,15'te kaldı.
2011 yılı Ocak-Mart döneminde otomobil satışları bir önceki yılın
aynı dönemine göre yüzde 82,87 artarak 122 bin 895 adete ulaştı.
Otomobil pazarı, 2011 yılının ilk ayında yüzde 137,16, şubat ayında
yüzde 88,87 büyürken, mart ayında büyüme hızı yüzde 59,09 oldu.
Yılın ilk 3 aylık toplam hafif ticari araç pazarı ise geçen yılın
aynı dönemine göre yüzde 63,92 artarak 58 bin 736 adet seviyesinde
gerçekleşti. Hafif ticari araç pazarı, 2011 yılının ilk ayında yüzde
98,92, şubat ayında yüzde 86,20 büyürken, mart ayında büyüme hızı yüzde
36,01'e geriledi.
2011 yılı Ocak-Mart döneminde hem otomobil hem de hafif ticari araç pazar satışlarında en yüksek satış değerine ulaşıldı.
MART AYINDA DA EN YÜKSEK SATIŞ DEĞERİNE ULAŞILDI
2011 yılı Mart ayında otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 78
bin 248 adet olarak gerçekleşti. 51 bin 769 adet olan 2010 yılı Mart ayı
otomobil ve hafif ticari araç pazarına göre satışlar yüzde 51,15
oranında arttı. 2011 yılı Mart ayı otomobil ve hafif ticari araç pazar
satışları en yüksek satış değerine ulaştı.
2011 yılı Mart ayında otomobil satışları geçen yılın Mart ayına göre
yüzde 59,09 oranında artarak 54 bin 23 adet olarak gerçekleşirken, hafif
ticari araç pazarı ise geçen yılın Mart ayına göre yüzde 36,01 oranında
artışla 24 bin 225 adet oldu. 2011 yılı Mart ayında hem otomobil hem de
hafif ticari araç pazar satışlarında en yüksek satış değerine ulaşıldı.
1600CC ALTINDAKİ OTOMOBİLLER YÜZDE 85 PAY ALDI
Otomobil pazarı motor hacmi bazında incelendiğinde, ocak-mart
döneminde en yüksek paya yüzde 85 oranıyla 1600cc altındaki otomobiller
sahip oldu. Bu araçları, yüzde 13 pay ile 1600-2000cc aralığındaki
otomobiller ve yüzde 2 pay ile 2000cc üstü otomobiller izledi.
Geçen sene aynı döneme göre 1600cc altındaki otomobil satışlarında
yüzde 80, 1600-2000cc aralığında motor hacmine sahip otomobil
satışlarında yüzde 109 ve 2000cc üstü otomobillerde ise yüzde 55 artış
görüldü.
2011 yılı Ocak-Mart döneminde dizel otomobil satışları geçen yıla
oranla yüzde 117 oranında artış gösterdi. 2011 yılı Ocak-Mart döneminde
122 bin 895 adet olan toplam otomobil satışının yüzde 60'ını oluşturan
73 bin 771 adedini dizel araçlar oluşturdu. Bu dönemde otomobil satış
adetleri geçen yılın aynı dönemiyle kıyaslandığında, tüm segmentler
içindeki dizel payı yüzde 51'den yüzde 60'a yükseldi.
Ocak-mart döneminde otomatik şanzımanlı otomobil satış adetleri geçen
yılın aynı ayına oranla yüzde 89 arttı. 2011 yılı Ocak-Mart döneminde
122 bin 895 adet olan toplam otomobil satışının yüzde 33'ünü oluşturan
41 bin 16 adedini otomatik şanzımanlı araçlar oluşturdu. 2011 yılı
Ocak-Mart dönemi otomobil satış adetleri geçen yılın aynı dönemi ile
kıyaslandığında, tüm segmentler içindeki otomatik şanzımanlı otomobil
satışlarının payı yüzde 32'den yüzde 33'e yükseldi.
VERGİ ORANLARI DÜŞÜK ARAÇLAR GÖZDE
2011 yılı Ocak-Mart döneminde otomobil pazarının yüzde 84'ü vergi
oranları düşük olan A, B ve C segmentlerinde yer alan araçlardan oluştu.
2011 yılı ilk 3 aylık toplam otomobil satış verileri segmentlere göre
değerlendirildiğinde, en yüksek satış adetine yüzde 44 ile C segmenti
(54 bin 648 adet) ve yüzde 39 pay ile B segmenti (47 bin 511 adet)
ulaştı. Bunların ardından yüzde 12 pay, 15 bin 331 adet ile D segmenti
yer aldı.
2011 yılı Ocak-Mart dönemi sonuçları kasa tiplerine göre
değerlendirildiğinde, en çok tercih edilen gövde tipi yüzde 48 oranıyla
Sedan otomobiller oldu. Bu araçları yüzde 36 pay ile H/B ve yüzde 10 pay
ile SUV araçlar takip etti.
Açıklamada yer verilen değerlendirmede, Türkiye otomobil ve hafif
ticari araç pazarının, 2011 yılının ilk ayında yüzde 122,89, şubat
ayında yüzde 87,97 büyürken, mart ayında büyüme hızının yüzde 51,15'e
gerilediğine işaret edilerek, ''Merkez Bankası'nın kredi büyümesini
yüzde 25'ler seviyesinde tutmak amacıyla almış olduğu kararların
etkisinin, 2011 Mart ayı otomotiv pazarı üzerinde görülmeye başlandığı
söylenebilir. Önümüzdeki aylarda otomotiv pazarı üzerindeki etki
boyutunun daha belirgin şekilde ortaya çıkacağı beklenmektedir''
denildi.
OTOMOBİL VE HAFİF TİCARİDE SATIŞ LİDERLERİ
2011 Ocak-Mart satışlarına bakıldığında, Renault otomobilde yerli ve
ithal toplam 19 bin 676 adet satışla pazarda ilk sırayı alırken, hafif
ticari araç satışlarında ise Fiat yerli ve ithal toplam 14 bin 883 adet
satışla lider oldu. Otomobil ve hafif ticari araç pazarında ise Ford
yerli ve ithal toplam 25 bin 922 satış ile en çok satış değerine ulaştı.
Bu dönemde 84 adet Porsche, 28 adet Jaguar, 25 adet Infiniti, 2 adet Maserati, 2 adet Ferrari, 1 adet de Bentley satıldı.
ODD verilerine göre, ocak-mart döneminde otomobil ve hafif ticari
araç satışlarında yerli/ithal ve markalara göre dağılım şöyle:
|
Otomobil |
Hafif Ticari |
Toplam |
Marka |
Yerli |
İthal |
Toplam |
Yerli |
İthal |
Toplam |
Yerli |
İthal |
Toplam |
|
ALFA ROMEO |
0 |
174 |
174 |
0 |
0 |
0 |
0 |
174 |
174 |
AUDI |
0 |
2.390 |
2.390 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.390 |
2.390 |
BENTLEY |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
BMC |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMW |
0 |
2.537 |
2.537 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.537 |
2.537 |
CHERY |
0 |
736 |
736 |
0 |
65 |
65 |
0 |
801 |
801 |
CHEVROLET |
0 |
4.769 |
4.769 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.769 |
4.769 |
CHRYSLER |
0 |
27 |
27 |
0 |
0 |
0 |
0 |
27 |
27 |
CITROEN |
0 |
3.059 |
3.059 |
1.896 |
1.699 |
3.595 |
1.896 |
4.758 |
6.654 |
DACIA |
0 |
3.706 |
3.706 |
0 |
871 |
871 |
0 |
4.577 |
4.577 |
DAIHATSU |
0 |
126 |
126 |
0 |
0 |
0 |
0 |
126 |
126 |
DFM |
0 |
0 |
0 |
0 |
814 |
814 |
0 |
814 |
814 |
DODGE |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
FERRARI |
0 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
FIAT |
7.341 |
2.926 |
10.267 |
13.873 |
1.010 |
14.883 |
21.214 |
3.936 |
25.150 |
FORD |
0 |
12.056 |
12.056 |
13.348 |
518 |
13.866 |
13.348 |
12.574 |
25.922 |
GEELY |
0 |
140 |
140 |
0 |
0 |
0 |
0 |
140 |
140 |
HONDA |
2.421 |
1.894 |
4.315 |
0 |
0 |
0 |
2.421 |
1.894 |
4.315 |
HYUNDAI |
7.278 |
2.143 |
9.421 |
0 |
706 |
706 |
7.278 |
2.849 |
10.127 |
IKCO |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
INFINITI |
0 |
25 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
25 |
25 |
ISUZU |
0 |
0 |
0 |
184 |
620 |
804 |
184 |
620 |
804 |
IVECO |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
JAGUAR |
0 |
28 |
28 |
0 |
0 |
0 |
0 |
28 |
28 |
JEEP |
0 |
142 |
142 |
0 |
0 |
0 |
0 |
142 |
142 |
KARSAN |
0 |
0 |
0 |
732 |
0 |
732 |
732 |
0 |
732 |
KIA |
0 |
2.273 |
2.273 |
0 |
113 |
113 |
0 |
2.386 |
2.386 |
LADA |
0 |
10 |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
10 |
LAMBORGHINI |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
LANCIA |
0 |
34 |
34 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34 |
34 |
LAND ROVER |
0 |
330 |
330 |
0 |
0 |
0 |
0 |
330 |
330 |
MAHINDRA |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MASERATI |
0 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
MAZDA |
0 |
350 |
350 |
0 |
47 |
47 |
0 |
397 |
397 |
MERCEDES-BENZ |
0 |
2.336 |
2.336 |
0 |
1.892 |
1.892 |
0 |
4.228 |
4.228 |
MINI |
0 |
218 |
218 |
0 |
0 |
0 |
0 |
218 |
218 |
MITSUBISHI |
0 |
646 |
646 |
150 |
1.330 |
1.480 |
150 |
1.976 |
2.126 |
NISSAN |
0 |
3.495 |
3.495 |
0 |
669 |
669 |
0 |
4.164 |
4.164 |
OPEL |
0 |
9.500 |
9.500 |
0 |
439 |
439 |
0 |
9.939 |
9.939 |
OTOKAR |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
PEUGEOT |
0 |
3.002 |
3.002 |
1.923 |
1.915 |
3.838 |
1.923 |
4.917 |
6.840 |
PORSCHE |
0 |
84 |
84 |
0 |
0 |
0 |
0 |
84 |
84 |
PROTON |
0 |
185 |
185 |
0 |
0 |
0 |
0 |
185 |
185 |
RENAULT |
18.205 |
1.471 |
19.676 |
0 |
5.926 |
5.926 |
18.205 |
7.397 |
25.602 |
SAAB |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SEAT |
0 |
1.390 |
1.390 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.390 |
1.390 |
SKODA |
0 |
1.964 |
1.964 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1.965 |
1.965 |
SMART |
0 |
17 |
17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17 |
17 |
SSANGYONG |
0 |
297 |
297 |
0 |
295 |
295 |
0 |
592 |
592 |
SUBARU |
0 |
258 |
258 |
0 |
0 |
0 |
0 |
258 |
258 |
SUZUKI |
0 |
385 |
385 |
0 |
0 |
0 |
0 |
385 |
385 |
TATA |
0 |
300 |
300 |
0 |
251 |
251 |
0 |
551 |
551 |
TOYOTA |
1.845 |
7.170 |
9.015 |
0 |
366 |
366 |
1.845 |
7.536 |
9.381 |
VOLKSWAGEN |
0 |
11.934 |
11.934 |
0 |
7.083 |
7.083 |
0 |
19.017 |
19.017 |
VOLVO |
0 |
1.271 |
1.271 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.271 |
1.271 |
|
|
TOPLAM: |
37.090 |
85.805 |
122.895 |
32.106 |
26.630 |
58.736 |
69.196 |
112.435 |
181.631 |
|