10 ipucu
1- Aşırı hız yapmayın, yüksek devirlerde otomobil kullanmayın. 2- Ani kalkıştan ve frenden kaçının. 3- Yokuş aşağı inerken gazdan ayağınız çekin; vitesi boş atmayın, kontağı kapatmayın 4- Fazla ağırlıklardan kurtulun. 5- Aerodinamik yapıyı bozan eklentileri sökün. 6- Hava filtresini sık sık değiştirin. 7- Lastiklerinizi sık sık kontrol edin, hava basınçlarını fabrika verilerinde tutun. 8- Hız sabitleme sistemini sadece düz yollarda kullanın. 9- Uzun süre hareketsiz duracaksanız motoru kapatın, rölantide çalıştırmayın 10- Yaz aylarında klimayı ihtiyaç duydukça kullanın. Yolculuk boyunca sürekli açık tutmayın Gaz pedalıyla dost olun!
Halk
arasında ağızdan ağza dolaşan bir deyim vardır. Açıkçası bu yakıt
tasarrufu yapmanın altın kuralını ortaya koyuyor. Kesinlikle tahmin
ettiğiniz gibi; “Gaz pedalına altında yumurta varmış gibi bas”. Hız
yapmak için gaz pedalının sonuna kadar basmaya ihtiyaç yok. Bunun için
otomobili fazla zorlamadan hızlandırmak ve hızı korumaya çalışmak
yeterli. Otomobiliniz enjeksiyonluysa yokuş aşağı inerken gaza basmayın;
ilerlemek için yer çekiminden faydalanın. Bilindiği üzere yokuş aşağı
inerken gaza basılmazsa enjeksiyonlu otomobiller yakıt tüketmiyor. Ancak
yokuş inerken kesinlikle vitesi boşa atmayın ve kontağı kapatmayın.
Vites boşa atıldığında motora yakıt girişi kesilmediğinden tüketim devam
eder. Ayrıca motor kompresyonu ortadan kalkacağından otomobili
durdurmak güçleşir. Kontak kapatıldığındaysa fren sistemi çalışmadığı
için yapılacak yakıt tasarrufuna karşılık ciddi kazalarla karşı karşıya
kalabilirsiniz.
Yokuş çıkarken az yakıt tüketmek için yüksek
viteste tam gaz yapmaktansa daha düşük viteste yarım, hatta çeyrek gaz
yapmak daha doğru olur. Hız sınırlarına uymaya ve gereğinden fazla hızlı
gitmemeye gayret edin. 90 km/s'den sonraki her 1 km/s artış yakıt
tüketimini yüzde 1 oranında artırır. Saatte 120 km hızla giden bir araç
80 km/s hızla giden bir araca göre yüzde 25 daha fazla yakıt tüketir.
Ayrıca yakıt tüketimini artıran "saldırgan" sürüşten kaçının; ancak az
yakıt tüketmek için çok düşük devirlerde de sürekli yol almaya
çalışmayın. Çok düşük devirlerde kullanılan bir otomobilin motoru daha
çabuk yıpranır; bu da yakıt tüketimini azaltarak yapılan tasarrufun
tamir ve yedek parçaya verilmesine neden olur.
Rölantide ısıtmayın!
Motoru
rölantide ısıtmak yakıt tüketimini artırır. Motoru çalıştırıp hemen
yola çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin
yaktığı yakıt üç dakika rölantide çalışarak yaktığı kadardır. Yapılan
bir teste göre 1.6 litrelik motor taşıyan kompakt sınıftaki bir
otomobil 0 (sıfır) derece hava sıcaklığında marşa basıldığı andan
10’uncu kilometrenin sonuna kadar yaklaşık 4 litre yakıt tüketiyor.
Motor normal çalışma sıcaklığına dört kilometre yol katedildikten sonra
ulaşıyor ve tüketim fabrika verilerine yakın hale geliyor. Bu nedenle
özellikle soğuk havalarda kısa mesafelerde otomobil kullanmak yerine
yürümeyi tercih edin.
Doğru viteste ilerleyin!
Birinci
vites otomobile hareket vermek için tasarlanmıştır. Uzun süre bu
viteste gidilirse yakıt tüketimi anormal miktara yükselir. Vites
değiştirirken motorun üst devirlere çıkarmaktan kaçının. Her motorun
maksimum devir sayısı ve en verimli çalıştığı devir aralığı vardır. Bu
devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilerine bakarak ya
da servislere danışılarak öğrenilebilir. Teknik verilerde "maksimum
tork" adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı
ve az yakıt tükettiği devirdir. Otomobilden otomobile değişmekle
birlikte genellikle 2000-4500 d/d aralığında olan maksimum tork devrinde
kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde yakıt tüketimi önemli ölçüde
azalacaktır. Ancak hiç bir zaman fabrika verisi olarak açıklanan
yakıt tüketimine ulaşmayı hayal etmeyin. Çünkü bu veriler 90 km/s hızda,
rüzgarsız ortamlarda tespit edilen verilerdir.
Otomobili yol ve
trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve sakin otomobil
kullanırsanız o kadar az benzin tüketirsiniz ve otomobiliniz de o kadar
az yıpranır. Otomobili akan trafiğin hızına uygun kullanın. Aksi
kullanım sürücünün ani frenaj ve ani hızlanmalara ihtiyaç duymasından
ötürü yakıt tüketimini artırır. Önünüzdeki araçla yeterli takip mesafesi
bırakın. Sık sık şerit ve hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak
gerektiğinde, örneğin kırmızı ışığa yaklaşırken hızı koruyup ani frenle
durmak yerine ayağınızı gazdan çekerek otomobili motor kompresyonuyla
yavaşlatıp hafif frenle durmak yüzde 15-20 oranında daha az benzin
tüketmenizi sağlar.
Otomobilinizi hafifletin
Otomobilinizin
üzerine monte ettiğiniz eşya yüklü portbagaj 100 km mesafede 2 litre,
boş portbagajsa otomobilin aerodinamik yapısını olumsuz etkileyeceğinden
yakıt tüketimini ortalama 0.5 litre artırır. Hız büyüdükçe hava direnci
o oranda artacağı için portbagaj kullanıldığında yavaş gitmek göreceli
olarak yakıt tasarrufu sağlayabilir. Otomobile fazladan takılan aynalar,
süsler, o otomobil için özel olarak üretilmemiş spoylerler ve benzeri
hava tutucu herşey aracın aerodinamik yapısını etkileyerek yakıt
tüketimini artırır. Açık camlarla yolculuk yapmaksa neredeyse otomobilin
iç mekanının bir paraşüt görevi görmesine sebep olur. Açık camlar şehir
içi ya da şehir dışı yolculuklarda yakıt tüketimini 100 km'de en az 0.3
litre artırır; ancak camları kapatıp, varsa klimayı açmak da çözüm
değildir; çünkü klima havanın sıcaklığına ve kullanılan kapasiteye göre
yakıt tüketiminin 0.5-1 litre arasında artmasına neden olur. Unutmadan
otomobilinde gereksiz yük bulundurmayın. Otomobilde bulunan her türlü
ağırlık yakıt tüketimini olumsuz yönde etkiler. Tüketim artışı motor
gücü düşük olan araçlarda daha belirginleşir. Standart bir otomobilde
her 100 kg fazlalık için 100 km'de 1 litre tüketim hesaplanabilir. Bu
nedenle otomobilde taşınan gereksiz eşyaları boşaltmakta yarar var.
|