Yakıt Tasarrufu
Deponuza koyduğunuz yakıtın
sadece %15 kadar bir kısmı aracınızı yolda ilerletmek veya klima ve yönlendirme
sistemleri gibi yararlı aksesuarlara harcanmaktadır. Enerjinin geri kalanı
kaybolmaktadır. Bu sebeple yakıt ekonomisinin teknolojik yöntemlerle arttırılma
potansiyeli oldukça yüksektir...
Bu dizimizde kendi başınıza yapabileceklerinize değinmenin
dışında piyasada varolan bazı yakıt tasarrufu aparatlarının ne kadar işe
yarayabildiklerini değerlendirdik.
Motorlu araçlar hızlanmak
(eylemsizlik), aracın önündeki havayı itmek (aerodinamik sürtünme) tekerlek,
jant ve dingillerdeki sürtünmeyi yenmek (yuvarlanma direnci) için enerjiye
ihtiyaç duyarlar. Yakıt da içindeki kimyasal enerjiyi ısı enerjisine
dönüştürerek motorun ihtiyacı olan bu enerjiyi sağlar. Motor da yanma sonucu
oluşan bu enerjiyi hareket enerjisine dönüştürerek aracın tekerleklerinin
dönmesini sağlar.
En modern içten yanmalı motorlar bile yakıttaki enerjinin sadece üçte birini
yararlı bir işe dönüştürmektedir. Kalan enerji ise ısı, hareketli parçaların
sürtünmesi motordan içeri giren ve dışarı çıkan havanın yarattığı sürtünme
şeklinde kaybedilmektedir. Enerjinin kayıp olarak atmosfere atıldığı bu
alanların her biri yakıt ekonomisini geliştirmek için büyük bir fırsattır.
Yandaki şekil, benzinli bir aracın şehir içi kullanımdaki enerji tüketim
oranlarını göstermektedir. Deponuzda bulunan yakıtın sahip olduğu enerjinin
62%’si motor sürtünmesine, pompalama kayıplarına ve kaybedilen ısıya
harcanmaktadır. Şehir içi kullanımda (sıkışık tra.k) %17’lik bir kısım daha
boşta çalışmaya (ışıklarda veya tra.kte durma) harcanır. Aracın çalışması için
gerekli olan aksesuarlar (örneğin su pompası) ve yolcu konforu için gereken
sistemler (örneğin klima) bu enerjiden bir %2 daha alır.
Böylece hareket için enerjinin %18’den biraz daha fazla bir kısmı kalmış olur.
Güç aktarım organlarındaki sürtünmeye de %5’lik bir kısım harcandığı
düşünülürse aracın yolda ilerlemesi için bize kalan enerji sadece %13 olur.
Fizik kanunları tüm bu kayıp enerjilerin ortadan kaldırılmasına izin vermese de
bunların oldukça önemli oranlarda azaltılması mümkündür.
Yakıtımızın %12.6’lık bölümünden %5.8’i hızlanmaya, %2.6’sı hava direncine ve
kalan kısmı da yuvarlanma direncine gider. Dur-kalk hareketinin sıklıkla
yapıldığı şehir içi kullanımda hızlanma en önemli ihtiyaçtır ve bunu yuvarlanma
direnci ve hava sürtünmesi takip eder. Şehir dışı yüksek hızda kullanımda ise
(otoyollarda) bu sıra tersine döner ve en önemli etken hava sürtünmesi olur.
Yüksek dayanıma sahip ha.f metallerin kullanılmasıyla araç ağırlığının
azaltılması, aracın şeklinin hava sürtünmesini düşürecek şekilde tasarlanması
ve gelişmiş lastik tasarımları ile yuvarlanma direncinin azaltılması ile
%20-30’lara varan oranlarda enerji tasarrufu sağlanması olanaklıdır.
Yakıt Tasarrufu İçin Basit Önlemler
Maliyeti çok az olan yada hiç maliyeti olmayan birçok yakıt tasarruf yöntemi
mevcuttur.Aşağıdaki uygulamaları yaparsanız % 10 ila %15 arasında bir tasarruf
sağlamış olursunuz.
Yavaşlayın – Sıkıcı ama gerçek… % 10 daha hızlı sürüş hava direncinin çok
yüksek olmasından dolayı aracınızın % 10 - %20 arasında daha fazla yakıt
yakmasına neden olacaktır. Çünkü hızlı bir şekilde yol alırken aracınız gücünün
yarısını hava direncini yenmek için kullanılır.
Pencere ve Sunroof’u kapatın
– Bu hava direncini daha da
azaltacaktır.
Klimayı kapatın - İhtiyacınız olmadığı durumlarda klimayı daima kapalı tutun.
Gereksiz ağırlıklardan kaçının
–Çok fazla ağırlıktaki yükler çok
miktarda yakıt harcanmasına neden olur. Aracınızın üstündeki boş bagaj aparatları
dahi yakıt tüketiminin artmasına neden olur.
Lastik basıncını her zaman kontrol edin
- Tavsiye edilen basınç
miktarlarını uygulamanız size her zaman iyi derecede direksiyon hakimiyeti ve
yakıt tasarrufu sağlayacaktır. ( Goodyear .rmasının araştırmasına göre % 20
daha az şişirilmiş bir lastik % 10 daha fazla yakıt kaybına neden olmaktadır.)
Kontrollü Sürüş
Ani hızlanmalar kavşak ya da
tra.kte sert frenler yapmak yerine, hızınızı kontrollü bir şekilde arttırmayı
deneyin ve böylece ani frenlerden kaçının.Belirli bir hıza ulaştığınızda yüksek
viteste sabit bir hızda aracınızı sürün. Kontrollü hızlanma, virajları yavaş
dönme, yumuşak frenleme yakıt tasarrufunun artmasını sağlar. Unutmayın ki
yaptığınız her fren o ana kadar hızlanmak için topladığınız enerjinin dışa
atılması anlamına gelir.
Yüksek vitesler kullanın
- Motorlar düşük hızlarda, yüksek
hızlara nazaran, daha iyi performans verirler. Zira yüksek hızda gücün büyük
bir kısmı motor parçalarının hareketi için harcanır. Motor duracakmış gibi olana
kadar kaba bir tari.e 1500 devirin altına inmeyin
Servis
- Aracınızı düzenli olarak
servise götürün. Bu küçük maliyetler sizi ileride büyük maliyetlerden
kurtaracaktır. Bakımı iyi yapılmamış bir otomobilin yakıt tüketimi %10 -%20
arasında artabilir. Unutmayınız ki tam olarak çalışmayan bir parça bile size
yakıt tüketiminde ekstra maliyetlere neden olacaktır.
Ekonomik bir araba satın almak tabii ki yakıt tasarrufunda daha iyi sonuçlar
almanızı sağlayacaktır. Örneğin bir dizel araba almanız normal bir arabayla
kıyaslandığında ilk satın aldığınızda biraz daha pahalı olacaktır fakat
sağlayacağı yakıt tasarrufu ile bu farkı fazlasıyla kapatacağınızdan emin
olabilirsiniz.
Petrol .yatlarının sürekli arttığı günümüzde otomobil kullanıcılarının en çok
kafasını kurcalayan konu olan yakıt maliyetlerini düşürmek, yani aracınızın
daha az yakıt harcamasını sağlamak için yukarıda sıralanan kişisel önlemlerin
dışında dünya çapındaki çeşitli .rmalar tarafında üretilen bazı sistemler de
mevcuttur. Fakat bunların ne kadar verimli oldukları, .rmaların telaffuz ettiği
kazançların ne kadarının gerçek olduğu ise bu ürünleri satın alan kişiler
tarafından her zaman merak edilen ama bir türlü de kesin sonuca varamadıkları
bir konu olarak kalmıştır. Bu yüzden bu yazı dizisinde bu tür yakıt tasarruf
sistemleri almayı düşünen kullanıcılara objektif ve detaylı bilgiler vermeyi
amaçlıyoruz.
Yakıt tasarruf sistemlerinin ayrıldığı kategoriler:
• Türbülans arttırıcılar (Ecotek, Tornado Fuel Saver, Powerjet USA, SpiralMax)
• Hava giriş hortumuna veya yakıt borusuna takılan manyetik sistemler (Eco.ow,
FuelMAX, FuelSaverPro, v.s.)
• Yakıt borusu veya depo içine konan katalizörler (Broquet, Fitch Fuel
Catalyst, Prozone, Fuelstar, v.s.)
• Platinyum bazlı yanma iyileştiricileri (PVI, Gasaver, Ctech3000, v.s.)
• Ateşleme iyileştiricileri (Fuel Saving & Power Push, Fireball Ignition,
v.s.)
• Emme manifoldunun içindeki
hava-memesi (Ecotek, Tornado Fuel Saver,
Powerjet USA, v.s.)
• Yakıtların atomlarını düzenlediğini öne süren cihazlar (Ecotek, Tornado Fuel
Saver, SpiralMax, v.s.)
• Yağ katkıları (Slick 50, Duralube, v.s.)
Türbülans arttıran sistemler
Bu tipe giren bazı cihazlar:
Ecotek, Tornado Fuel Saver,
Powerjet USA, SpiralMax
Yanma odası içindeki hava türbülansı tüm modern benzinli ve dizel motorlar için
çok önemlidir. Fakat bu yeni bir keşif değildir. 1919 yılında çağın
mucitlerinden Sir Harry Ricardo türbülans sağlayan ilk silindir kafasını
tasarlamıştı. Türbülansın ana etkisi yakıt/hava karışımının yanmasını
hızlandırmaktır (veya dizel motorlarda yakıt ve havanın daha iyi karışmasını
sağlamaktır).
Bir petrol buharı / hava karışımı
gerçekte oldukça yavaş yanar ve bu değer yaklaşık olarak saniyede birkaç
metredir. Dolayısıyla yanma odasının merkezindeki bir bujinin ateşlenmesi ile
alevin yanma odasının kenarlarına ulaşması arasında geçen zaman yaklaşık 10
milisaniyedir. Bu süre size çok uzun gelmeyebilir. Fakat motorunuzun dakikada
6000 devir ile döndüğünü düşünürseniz motorun bir tam çevrimini de yaklaşık
olarak bu sürede tamamlayacağını hesaplayabilirsiniz. Yanmanın tam verime
ulaşabilmesi için 10 çevrime ihtiyacı vardır. Bu bağlamda Sir Harry Ricardo’nun
keşi.erinden biride havanın yanma odası içinde daha hızlı hareket edebildiği ve
bunun da yanmayı iyileştirici özelliğe sahip olduğudur.
Öyleyse türbülans nasıl yaratılabilir?
Maalesef türbülans çok kısa süren bir olgudur. Bir hava akımı durağan bir
yüzeye rastladığında bu yüzeye çarpan hava partiküllerinin hızı düşer ve
havanın içindeki viskozite sebebiyle kademeli olarak yön değiştirme söz konusu
olarak türbülans meydana gelir. Modern motorların çoğunda türbülans zaten
motorun ateşleme yapacağı anda ve noktada yanma odasına verilen havada
gerçekleştirilerek en uygun tasarım sağlanmıştır. Bu “türbülans” teknolojisi
yıllardan beri zaten iyi bilinen bir olaydır.
Düşük türbülanslı motor:
Giriş kanalı yüksek debi için tasarlanmıştır ve hava jeti için güçlü bir
yönlendirmeye sahip değildir. Ateşleme noktasında çok düşük bir hava hareketi
sağlar.
Yüksek türbülanslı motor :
Giriş kanalı oldukça iyi
yönlendirilmiş bir hava jeti sağlar. Silindir içinde güçlü bir hava hareketi
olur.
Motor içindeki türbülansın değeri çok önemlidir. “Türbülans oranı” değeri
olarak 0,3 oldukça düşük bir türbülansı ifade etmekle birlikte 1,5 da benzinli
bir motor için oldukça yüksektir. Çok yüksek bir türbülans değeri, giriş
kanalında daha fazla sürtünme yaratır ve bu da motor için pek de iyi bir
özellik değildir. Genellikle modern araçlarda bu değer 0.5 ile 1.0 arasında
değişmektedir.
Yanmayı hızlandırdığını iddia eden birçok “yakıt ekonomisi sağlayan cihaz”ın
yakıt ekonomisi sağladığı söylenmektedir. Bazı açılardan bu doğrudur. Ancak
sadece birçok modern motorda bulunan seviyeden daha düşük seviyedeki türbülansa
sahip olan motorlarda geçerlidir. Çok yavaş bir yanma çok kötü bir yakıt
tasarruf değerini beraberinde getirir çünkü bu motorlarda egzoz val.
açıldığında yanma halen devam etmektedir. Bu yanma sonucunda elde dilen
enerjinin motora bir katkısı olmaz. Teorik olarak en yüksek verim anlık bir
yanma ile elde edilir (tabii ki pratikte bu mümkün değildir) fakat bunun
sonucunda çok yüksek bir silindir içi sıcaklık oluşacağından ve silindir
duvarlarından çok daha fazla ısı kaçağı olacağından bunun gerçekleşmesi mümkün
olmaz.
Optimum türbülans değeri 15-2,0 arasındadır, fakat bu değerin 0.5’e ayarlanması
ile oluşan yakıt tasarrufu kaybı çok düşüktür ve bu noktada daha iyi “nefes
alma” sağlandığından gücü arttırıcı etkiye sahiptir. İşte bu değer bu nedenle
birçok modern motorun sahip olduğu değerdir. Bu konuda yıllardan beri yapılan
çalışmalar motorun çalışması esnasında türbülans değerinin
değiştirilebileceğini göstermekle birlikte daha yüksek türbülans değerlerinin
harcanan paraya veya azalan performansa değecek kadar tatmin edici olmadığını
göstermiştir.
Örneğin 3.5-litre Mercedes V6 (SLK 350’de bulunan motor) değişken türbülans
sistemine sahiptir. Bu motorda yeni geliştirilen açılır-kapanır kanatlara sahip
bir emme manifoldu kullanılmıştır. Bu sistemin çalışma prensibi motorun yük
durumuna göre kanatların açılıp kapanarak türbülans değerini değiştirmesidir.
Bu kapaklar sayesinde V6 motorun yakıt tüketimi 100 kilometrede 0,2 litre kadar azalma
göstermiştir. Faka bu motorda kullanılan sistem az önce de söylediğimiz gibi
değişken bir sistemdir ve motorun ihtiyacına göre türbülansı arttırıp azaltma
ve buna bağlı olarak da ateşlemeyi geri yada ileri alma özelliğine sahiptir ve
bu motora özel olarak tasarlanmıştır. Bu sistemin mühendislik alanına birçok
yeniliğe imza atmış olan Mercedes .rması tarafından yapıldığı göz önüne alındığında
bazı yakıt tasarrufu sağlayan sistemlerin üreticilerinin ifade ettiği gibi
%5-10 arasındaki bir yakıt tasarrufunun akla biraz uzak gelmesi gerekir.
Bu sistemler ile ilgili ikinci temel nokta da ateşleme zamanıdır. Türbülansın
yanmayı hızlandırması genel olarak iyi bir şeydir. Fakat bu sistemler
kullanıldığında ateşleme uygun miktarda geciktirilmelidir, Aksi halde yanma çok
erken meydana gelir. Motorun ateşleme zamanı motorun tasarımcıları tarafından
çok dikkatli hesaplar sonunda belirlenmiştir ve motordan alınmak istenen
performansı etkiler. Buna rağmen “yakıt tasarrufu sağlayan sistem” üreticileri
ateşleme zamanı konusunda hiçbir uyarı yapmamaktadır.
Bazı cihazlar güç artışı sağladıklarını da iddia etmektedirler, fakat şu
bilinmelidir ki en iyi güç için sağlanması gereken türbülans çoğu modern
motorda bulunan değerden azdır. Yanmayı yüksek yük altında, ateşlemeyi
geciktirmeden hızlandırmak silindir içi basıncının çok daha yüksek olmasına yol
açar, Çünkü yanma çok erken gerçekleşir. Bunun sonucu olarak da vuruntu
oluşabilir ve motor hasar görebilir.
Şimdiye kadar yazdığımız tüm dezavantajları bir kenara bırakalım ve türbülansın
gerçekten yakıt ekonomisine katkı sağladığını hayal edelim. Sonradan monte
edilen bir sistem gerçekten motordaki türbülansı arttırabilir mi? Cevap basit
olarak HAYIR – emme manifoldunun giriş kısmındaki havanın türbülansı kısmi yük
şartlarında zaten yükseltir ve bu durumda hava, boru içinde saniyede 200/300
metre hızla hareket eder. Giriş kanalı üzerindeki bir noktaya yerleştirilen bir
sistem burada bir türbülans meydana getirir, fakat bu türbülanslı hava,
manifold girişinden geçerken türbülans etkisinin büyük bir kısmı kaybolur ve
manifold içine çok az bir türbülans verilebilir. Görüyorsunuz ki bu ilave
sistemlerin üreticilerinin söylediği gibi sistemlerin motor içindeki türbülansa
etkisi çok yüksek değil aksine çok azdır.
Aşağıda gördüğünüz animasyon emme manifoldundan bir kesit göstermektedir.
Farklı hava hızları farklı renklerle gösterilmiştir – kırmızı en yüksek ve mavi
de en yavaş hava hızını göstermektedir. Hava resmin sol tarafından giriyor;
akışın ortasındaki beyaz şekil de kısmi olarak açılmış gaz kelebeğidir.
Animasyondan havanın ne kadar türbülanslı ilerlediği görülmektedir. Bu noktadan
daha önce meydana getirilen bir dönme hareketinin etkisinin gaz kelebeğine
çarptığı anda büyük oranda azalacağı açıktır. Tam açık bir gaz kelebeği
konumunda ise hava daha düzgün akar ve bu durumda sonradan ilave edilen bir
sistemin etkisi daha çok olur, fakat motorun çalışma periyodunun %99’unun kısmi
yük periyodu olduğunu göz önüne alırsak bu tür sonradan ilave edilen
sistemlerin etkisinin ne kadar önemsiz olacağı daha iyi anlaşılmaktadır.
Özetlersek:
• Motorlar zaten yüksek bir seviyede türbülansa sahiptir ve bu
sistemlerin .ziksel etkileri üreticiler tarafından da bilinmektedir.
• Daha fazla türbülans takviyesi çok az miktarlarda yakıt
tasarrufu sağlar – bu deneylerle kanıtlanmıştır.
• Ateşleme sistemi daha hızlı bir yanma için ayarlanmalıdır
aksi halde bu sistemlerin yakıt ekonomisi üzerine etkileri kötüleştirici
olabilir.
• Ateşleme geciktirilmediği taktirde tam yükteki türbülans
artışı motora zarar verebilir.
Emme manifoldu içindeki herhangi bir parçanın silindir içindeki
havanın hareketine etki etmesi oldukça beklenmedik bir durumdur.
------------- Çıktığın kapıyı sert çarpma, geri dönüp açman gerekebilir. (Atasözü)
Leon 1.6 DSG / 206 XT 1.4
|