YOL
BİLGİSAYARI
Otomobil, icadından sonra kullanımı
yaygınlaştıkça, gerekli birçok unsur
ortaya çıkmıştır. Bunlar motor ısısı, yağ basıncı vb. kritik bilgileri sürücüye
bildiren ve hayati önem taşıyan parçalar
olmuştur. Analog olarak çalışan bu gibi parçalar çok hassas olmayıp net
sonuçlar verememekteydiler.
Günümüz teknolojisinde, elektronik devre elemanları
kullanılarak ya da ısıya duyarlı çeşitli maddelerin
yardımıyla son derece hassas ölçme elemanları üretilmektedir. Bu elemanlar, ilk
otomobillerde kullanılan civalı yada elektrikli
müşirlerin yerini almışlardır.
Fakat otomobil teknolojisi
ilerledikçe başka ünitelerden bağısız çalışan bu elemanlar, elektronik kontrol
ünitelerine bilgi veren sensörler olarak üretilmeye ve kullanılmaya başlanmışlardır.
Öyle ki, elektronik motor yönetimli araçlarda bu tür kontrol elemanları için
başlı başına bir sistem oluşturulmuştur. Yardımcı uyarı sistemleri adı altında
toplanan ve gerek motor, gerekse diğer sistemler hakkında sürücüyü
bilgilendiren ve uyaran sistemlerden
birisi de “yol bilgisayarı” dır.
Yol
bilgisayarı sürücünün örnek süre, yakıt tüketimi, kat edilen mesafe vb.
parametrelerin gözetim etmesine olanak sağlar. Gözetim birimi ile gösterge
biriminden oluşan yol bilgisayarı gösterge
panosunun (konsolun) üzerinde yer alır.
Kumanda düğmeleri ön konsolda veya sağ kumanda kolu
üzerindedir. Sistemin özünü bir mikrobilgisayar teşkil etmektedir. Bu
bilgisayar giriş ve çıkış birim aracılığı ile bütün sistemi denetlemek üzere
programlanmıştır.
Algılayıcılardan gelen elektrik sinyalleri veya
sürücünün kullanmış olduğu kumanda düğmeleri sinyallerini alır. Gelen bu
bilgiler yardımıyla mikro-bilgisayar, verileri hesaplayarak o anki durumu veya sürücünün isteğini sayısal
ekran üzerinde görüntüler.
5.3.1)Yol
bilgisayarını oluşturan devreler:
·
Dijital ekran ve
mikrobilgisayar
·
Araç hız
sensörü,
·
Yakıt seviye
sensörü,
·
ECU (elektronik
kontrol ünitesi),
·
Buzlanma
uyarıcı sensör.

Şekil 5.14 Yol bilgisayarı ve
kısımları
Çeşitli araçlarda farklı versiyonları bulunan yol
bilgisayarı genel olarak şu bilgileri
içerir.
·
Anlık yakıt
tüketimi
·
Ortalama yakıt
tüketimi
·
Menzil
·
Saat
·
Tarih
·
Kronometre
·
Dış sıcaklık
·
Yolculuk sayacı
·
Ortalama araç
hızı
·
Yolculuk süresi
·
Motor yağı
sıcaklığı
Her bir yolculuk için ayrı ayrı,
ortalama yakıt tüketimi ve araç hızı yol
bilgisayarının kontrol ünitesi hafızasına kaydedilir.
5.3.1.1)Hız denetim sistemi; Hız sensörü, kilometre teli ile kilometre dişlisi
arasına yerleştirilmiştir. Bu sensör, kilometre
telinin hareketinden faydalanarak “Hall” ilkesine göre dönüş hızını elektrik akımına çevirir.
Hız sensörünün çalışması için 12 Voltluk bir akım gerekir.
Sistemde bulunan üçüncü bir kablo ise yol bilgisayarına sinyal taşır. Hız sensörü,
yol bilgisayarına karesel voltaj nabızları
şeklinde araç hızı ile bilgileri yollar. Bunların frekansı, kilometre
teli hızı ile doğru orantılıdır (yaklaşık her 1metre başına beş nabız).
Yol
bilgisayarı, hız sensöründen aldığı sinyallerle şu beş unsuru hesaplar:
·
Anlık yakıt
tüketimi,
·
Ortalama yakıt
tüketimi,
·
Menzil (kalan
yakıtla varılabilecek mesafe),
·
Katedilen yol,
·
Ortalama araç
hızı.
A : Hız sensörü devre şeması
B : Karesel voltaj sinyali
Şekil 5.15 Hız sensörü
5.3.1.2)Yakıt seviye sensörü; Yakıt göstergesine, yardımcı uyarı sistemi eksik
yakıt uyarı lambasına ve yol bilgisayarına akım göndermek üzere iki direnç
elemanı vardır.
Bir şamandıraya bağlı olan ve hareket edebilen
sürgü mekanizması, yakıt seviyesini bir ayarlı dirence iletir. Ayarlı direncin
ölçtüğü “direnç" değeri, önceden kontrol ünitesi hafızasına kaydedilmiş ve
her belli bir W
(ohm) değerine karşılık gelen, litre cinsinden yakıt
miktarını ifade eder.
Yol
bilgisayarı, menzili hesaplamak için de sensörden
gelen bu direnç değerini kullanır.
Şekil
5.16 Yakıt seviye sensörü
5.3.1.3)Elektronik kontrol ünitesi; Gösterge tablosunun altında bulunan dijital beyin
yol bilgisayarına bağlıdır.Bu bağlantı sayesinde yol bilgisayarı, motorun
çalışma durumu hakkında bilgi alır. Ayrıca, yol bilgisayarı sabit programlanmış
motora, özel verilere ve ECU’nin yakıt püskürtme
nabızlarına göre yakıt tüketimini hesaplar. Bunlara ilaveten, ortalama yakıt
tüketimini, anlık yakıt tüketimini ve menzili hesaplamak için hız sensörü ve
yakıt seviye sensöründen gelen verilere ihtiyaç
vardır.

ECU
5.3.1.4)Buzlanma uyarıcı sensör; Buzlanma uyarıcı sensörü aracın motor tarafında
bulunur. Bu sensör iki bağlantı ucuna sahiptir ve yol
bilgisayarı ile irtibatlıdır. Bazı modellerde ise bu uçlar, (bilgi gönderen uçlar)
gösterge tablosunda bulunan elektronik birime; uyarı modülüne bağlıdır.
Şekil
5.18 Buzlanma uyarıcı sensör
5.3.1.5)İşlev göstergesi; Yol bilgisayarı ve hırsızlık önleme alarm sistemi
olan araçlarda, hırsızlık önleme göstergesi de yol bilgisayarı göstergesinin
içindedir.Üzerinde sıcaklık, tarih,saat, menzil, ortalama yakıt tüketimi, anlık
yakıt tüketimi, kronometre, dış sıcaklık,
yolculuk sayacı, ortalama araç hızı..gibi verileri sürücüye bildirir.
Şekil 5.19 Ön konsolda yer alan yol bilgisayarı işlev
göstergesi