GİRİŞ
Dünyadaki
petrol rezervleri aşırı kullanım sonucu tükenmektedir.Buna bağlı olarak hava
kirliliği hızla artmaktadır. Yakıt tüketimine bağlı olarak egzoz emisyonlarının
artması, araştırmacıları çevreye zarar vermeyen alternatif yakıt arayışlarına
yöneltmiştir.
Günümüzde
şehirlerin artan hava kirliliği, tüm gelişmiş ülkelerin önemli sorunlarından
birisi durumuna gelmiştir.Bu kirlenmede, şehir içi ulaşımında kullanılan
taşıtları çıkardıkları zararlı egzoz emisyonlarının önemli bir payı bulunmakta,
bu yüzden bir çok ülkede temiz ulaşımın sağlanması için yaygın destek
programları uygulanmakta ve daha temiz yanan alternatif yakıt arayışları
sürdürülmektedir. LPG, karışımının oluşturulması, dağıtımı ve yanma kontrolü
kolay olan ideal bir yakıt olarak bilinir.LPG, karmaşık ve pahalı ekipmanlar
gerekmeksizin oldukça temiz yanan bir yakıttır.
NOx ve
Partikül Madde emisyonlarının (PM) ciddi bir şekilde artmasından dolayı ve
özellikle ağır hizmet tipi araçlarda bilim adamları değişik alternatif yakıtlar
üzerinde çalışmaktadır.Bunlardan ise su anda piyasadaki alternatif yakıtlar
arasındaki LPG (Liquefied Petroleun Gaz-sıvılaştırılmış petrol gazı) ve CNG (Compressed
NaturalGaz-Sıkıştırılmış doğal gaz) kullanımı çok geniştir.Bu gazların
moleküller ağırlığının düşük olmasından dolayı buhar basıncının yüksek olması
hava/yakıt karışımının homojen olması gazın önceden karışması kolayca
sağlanabilir. Sonuç olarak bir diesel motoru ile karşılaştırıldığında, is ve
karbondioksit de önemli bir azalma meydana gelir.
Tüm
dünyada ve Türkiye‘de LPG’nin çevreyi olumlu yönde etkilemesi ve ekonomik
sebepler otomotiv sektöründe kullanımını hızla artırmıstır.Bir çok hükümet
yukarıda belirtilen nedenleri dikkate alarak uyguladıkları enerji politikaları
ve Lpg yi destekleyen ve mali teşviklerle, bu alternatif yakıtı kullanıma
sokmuşlardır.1990 yılında, dünya genelinde LPG tüketimi 134, 6 milyon ton
olarak gerçekleşirken %73, 3 enerji üretiminde, %19, 5 petro kimya
endüstrisinde ve %7, 2 si (9650000 ton) otomotiv endüstrisinde kullanılmıştır.
Motorin
ve benzin dışındaki tüm yakıtlar altenatif yakıtlar olarak değerlendirmektedir.
Kaliteli ve ucuz petrol ürünü sıvı yakıt teminindeki güçlüklerde otomotiv
imalat ve kullanıcılarını üretimi giderek artan gaz yakıtları kullanmaya
zorlamaktadır.
Artan motorlu
taşıt sayısına paralel olarak hava kirliliğinin artması, araştırmacıları
çevreye zarar vermeyen alternatif yakıtların arayışına itmiştir.Dünyanın bir
çok ülkesinde LPG alternatif yakıt olarak kullanılmaktadır.Gaz yakıtlar
yoğunluklarının düşük olması nedeni ile sıkıştırılarak sıvı halde
depolanabilmektedir.Bu özelliklerinden dolayı motorlu taşıtlarda alternatif
yakıt olarak tercih edilmektedirler.Ülkemizde son yıllarda LPG ile çalışan
otomobiller yaygınlaşmıştır.
Günümüzde,
ekonomik olması ve kolay bulunabilmesi nedeni ile petrol ürünleri, ulaşım
alanında tercih edilen ve kullanılan enerji kaynağıdır.Petrol kaynaklarının
yavaş yavaş tükenmeye başlaması nedeni ile alternatif enerji kaynaklarının
araştırmasına hız verilmiştir.Ancak bugüne kadar denenen bir çok alternatif
enerji kaynağı pahalı olması nedeni ile de petrolün yerini
alamamıştır.Günümüzde;motorlu araçlarda kullanılan mevcut yakıtın kalitesinin
iyileştirilmesi yada doğal gaz (CNG) sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) gibi
alternatif yakıtlarıyla elektrik veya güneş enerjisi vb. kullanıldığı yeni araç
teknolojileri için otomotiv sektörü çalışmalarını hızlı bir şekilde
sürdürmektedir. Bu çalışmalarda zorlayıcı etken; kullanılan yakıt rezervlerinin
azalması, fiyatların yüksek olması, çevre kirliliğinin azaltılması veya
önlenmesi, üretici firma sayısının ve ürün çeşitliliğinin artması ile malzeme, imalat,
enerji vb. mühendisliğin her dalında teknolojinin hızla ilerlemesi önemli
olmuştur.
LPG, ham petrol rafinasyonu prosesinin
yan ürünü olarak üretilmektedir. Son zamanlarda LPG çoğunlukla doğal gazın yan
ürünü olarak üretilmekte ve dünyada üretilen LPG’nin %60’nı oluşturmaktadır. Bu
çalışmada, LPG’nin motorlu taşıtlarda kullanılışı ve yararlarının incelenmesi
amaçlanmıştır.
GAZLI
(LPG) SİSTEM
İlk olarak Amerika Birleşik
Devletlerinde San Diago Gas-Electric Company tarafından denenen sıvılaştırılmış
petrol gazı ile motorların çalıştırılması, otomotiv endüstrisinde son derece
faydalı bir uygulama olarak kabul edilmektedir. Uzmanların bu yakıta, yer yüzünde
rezervinin çok fazla olması nedeni ile, büyük ümitler bağladıkları
bilinmektedir.
Chicago’da düzenlenen uluslar
arası bir toplantıda 1980 yılı başlarında her türlü motorlu araçta, her gün 80
milyar litre sıvılaştırılmış gaz kullanılabileceği hesaplanmıştır. Amerika’dan
başka, bir çok ülkede de denemeler yapılmaktadır. En son olarak 1975 Eylülünde
Rusya’da sıvılaştırılmış petrol gazı ile çalışan ilk araç piyasaya
çıkarılmıştır. Sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) petroldeki en hafif
hidrokarbonlardan oluşur.Normal hava koşullarında gaz, basınç altında ise sıvı
haline dönüşürler. Kuyularda petrol çıkarılken veya rafinelerde petrol
işlenirken yan ürün olarak elde edilirler. Ayrıca yer altındaki doğal gaz
yataklarından da çıkarılır.
Bu gazlara basınç uygulandığında
hacimleri 230-267 misli küçülür. Örneğin, 267 metreküplük gaz
sıvılaştırıldığında 1 metreküplük bir hacme sığar. Evlerde ısıtma ve mutfak
işlerinde kullanılan bu gazların adları metan, etan, propan ve bütan dır.
Bunlardan şimdilik motor yakıtı olarak bütan ve propandan faydalanılmaktadır.
Sıvılaştırılmış gazların motorlarda kullanımı, işleyişte büyük bir değişikliği
gerektirmez. Farklı elemanlara, özel bir karbüratör, basınç azaltıcı regülatör,
solenoid valfler vb. oluşur.
LPG NEDİR
LPG Propan ve Butan gazlarının jenerik
ismidir. Petrol ve gaz endüstrisinde üretilen hidrokarbon ürünleridir. Propan
gazı üç karbon atomu içerir (C3H8).
Propan Gazı
Bütan gazı ise dört karbon
atomu, ana n - ve izo-bütan içerir (C4H10).
Bütan Gazı
Hafifçe sıkıştırıldığında, atmosferik
sıcaklıkta sıvı hale ve bu basıncın kaldırılması ile tekrara gaz haline
geçebilir. Taşıma açısından bu özellik LPG için büyük bir avantaj
sağlamaktadır.
LPG, 7 barlık bir basınç altında sıvı hale
getirilmiştir, bundan dolayı küçük bir alanda büyük miktarda enerji
depolanabilmektedir. Dünyadaki LPG üretiminin % 60 kadarı doğal gazın
ayrıştırılması ile, % 40 kadarı rafineri çalışmaları ile elde edilmektedir.
Uzun süreli üretimi ise benzin ve dizel kadar güvence altındadır, hatta
önümüzdeki 50 yıl boyunca kaynaklar üretim için yeterlidir. İngiltere'de şu an
yıllık tüketim toplam 4.000 ton kadar iken, yıllık üretim 4.000.000 ton
kadardır.
GAZ YAKITLAR
Motorlu taşıtların artmasına paralel
olarak petrol ürünlü yakıtlara bağımlılığın artması doğada saf olarak bulunan
alternatif yakıtları kullanmaya zorlamıştır. Kullanılan alternatif yakıtlardan
bir bölümü gaz yakıtlardır. Motorlu taşıtlarda kullanılan gaz yakıtlar, yapı ve
özellik bakımından iki halde bulunurlar.Bunlar ise;
* Sıvılaştırılmış Gazlar,
* Daimi Gazlar.
Sıvılaştırılmış Gazlar;belirli basınç ve
sıcaklıkta gaz halinden sıvı haline veya sıvı halden gaz haline dönüşebilen
gazlardır.
Daimi Gazlar; çok yüksek basınç altında
bile sıvı hale geçmeyen daima gaz fazında bulunan gazlardır.Doğal gaz, metan
gazı, hava gazı depolanarak kullanılması için yüksek maliyetler gerekmektedir.
Sıvılaştırılmış ve daimi gazlara ait karşılaştırmalı özellikler aşağıdaki
çizelgede verilmiştir.
Dizel ve benzin yakıtının LPG’ye göre
emisyon değerlerindeki fazlalık.
LPG
(Sıvılaştırılmış Petrol Gazı)’nın ÖZELLİKLERİ
Bütan ve propanın belirleyici temel
özelliklerinden biri buharlaşma basıncıdır, yani sıvının kapalı hacimdeki buhar
ile dengede olduğu basınçtır.
LPG’ nin yüksek ısıl değerlere sahip
olması önemli bir avantajdır. Ancak daha dikkatli kullanmayı gerektiren bir
faktördür. Şekil ... te propan ve bütan karışımının sıcaklığa bağlı basınç
eğrisi görülmektedir. Örneğin bütanın 0 oC’ deki buhar basıncı 0, 0005 bar ve
15oC’de 0, 8 bardır. Propanın 0 oC sıcaklıktaki buhar basıncı ise 4 bardır.
Yazın aynı sıcaklıkta bütan karışım oranlarının değişmesi basınç üzerinde
belirgin farklılıklara neden olur.
Sıvılaştırılmış petrol gazının benzine
göre farklı özellikleri vardır. Bütan ve propan arasındaki ayırıcı
özelliklerden biri kaynama noktasıdır, yani sıvı fazdan gaz faza geçtikleri
derecedir. Propanın –42 oC’ de gaz faza geçmesi durup, sıvı fazda
kalırken, bütan 0 oC’ de kaynar. Özellikle soğuk havalarda daha
yüksek oranlarda propan gerektiren karışımların gereksinimi ortaya çıkar, böylece
gaz fazına dönüşüm kolaylaştırılır. Ülkemizde hava sıcaklığı bölgeden bölgeye
değişeceğinden, taşıtlarda kullanılan LPG de % 30 propan, %70 bütan vardır, böylelikle
tüm koşullar için uygun karışım sağlamış olur.
Soğuk iklimli bölgelerde kullanılan LPG’
nın içerisindeki propan oranının arttırılarak sıvı fazdan gaz faza geçiş
kolaylaştırılmalıdır. Avrupa ülkelerinde otomobillerde kullanılan LPG’ nın
propan ve bütan karışım oranları Çizelge ... te verilmiştir. LPG’ ye basınç
uygulandığında toplam hacim içerisindeki bütan ve propan yüzdelerine dağlı
olarak 1/230 ile 1/267 oranında küçülür. Bu demek oluyor ki 267 m3
LPG sıkıştırıldığında sıvı olarak 1 m3’ lük bir hacme sığar.
Şekil 1 Avrupa ülkelerindeki yaz ve kış mevsimlerinde LPG
içerisindeki propan ve bütan oranları
Sıvılaştırılmış petrol gazının bir
özelliği de yağ boyayı eritebilmesidir. Ayrıca doğal lastiği deforme eder. Bu
nedenle motorlu araçlarda kullanılan LPG iletim boruları uygun kalitede
sentetik malzemeden yapılmaktadır. Yakıt tankı ile regülatör arasında yer alan
basınç altındaki LPG hatları için özel bakır veya çelik boru kullanılmaktadır.
LPG karışımını oluşturan propan ve
bütanın bazı özelliklerinin benzinle karşılaştırılması çizelge de verilmiştir.
Şekil 2 Benzin propan ve bütanın bazı fiziksel özellikleri
LPG’nin diğer özellikleri ise;
- LPG’ nin havadan ağır olmasından dolayı
zemine çökerek ortama yayılma ve havasızlıktan boğulmaya neden olmaktadır.
- Parlayıcı ve patlayıcı bir gazdır.
- Buhar basıncı yüksektir.
- Korozif değildir.
- Bileşiminde az miktarda kükürt ihtiva
etmektedir (20-100 mgr/m3)
- İçten yanmalı motorlarda silindir
içinde daha homojen bir yakıt/hava karışımı sağlamaktadır
- Atmosferik basınçta propan –43 oC
sıcaklıkta sıvı fazda bulunmaktadır.
- Sıvılaştırılmış petrol gazının kısa
sürede ve az miktarda solunması halinde insanlarda zehirlenme belirtisi
göstermez. Havada % 10 nispetinde LPG bulunan ortamdaki havanın 2 dakika
solunması halinde baş dönmesi meydana gelebilir.
- LPG için yanabilirlik sınırları %2, 4
den %9, 5’ e kadardır. Yani %9, 5 LPG ile %90, 3 havanın karışmasıyla yanma
oluşacaktır. Buna yanabilirliğin üst sınırı denir. Yanabilirliğin alt sınırı
ise %97, 6 hava ile %2, 4 LPG karışımından oluşmaktadır.
LPG’NİN AVANTAJ VE DEZAVANTAJLARI:
LPG yakıtının avantajları
- Daha verimli yanma,
- Emme manifolduna tamamen buharlaşmış
olarak girdiği için motor yağı seyrelmez ve ömrü uzun olur,
- Yanma odasında daha az aryık maddeler
meydana gelir,
- Yangın anında LPG tankının yangına dayanma
süresi diğerlerine göre daha uzundur,
- Gaz fazında hava ile daha iyi karışma
sonucu iyi bir yanma gerçekleşir,
- Daha ucuz yakıt
- Dizel ve benzin yakıtına göre egzoz
emisyonu daha az kirleticidir,
- Motor daha az aşınmaktadır.
LPG yakıtının dezavantajları ise
aşağıdaki gibidir:
- Basınç altında depo edildiğinden
dağıtım ve depolaması zordur
- Yakıt tankının çok ağır olması nedeni
ile yer gereksinimi fazladır,
- LPG’ nin doldurulması veya çalışma
sırasında taşıtın kokması vb. sorunlar vardır.
LPG’NİN TAM VE TEORİK YANMA
DENKLEMLERİ
Yanma süreçlerinin büyük bir bölümünde
gerekli olan oksijen atmosferdeki havadan sağlanmaktadır.Atmosfer havası
hacimsel olarak %78, 09 Azot, %20, 95 Oksijen, %0, 93 Argon ve %0, 03 Karbondioksitten
meydana gelmektedir. Yanma süreçleri incelenirken karbondioksit ve argon
gazları göz önüne alınmaz ve havanın hacimsel olarak %79 Azot ve%21 oksijenden
oluştuğu varsayılır. Bu bileşimde olan havanın molekül ağırlığı 28, 851’dir ve
içerisinde bir mol oksijene karşılık 3, 76 mol azot bulunmaktadır.
Propan, bütan ve hacimsel olarak %50
propan ve %50 bütandan oluşan LPG karışımın yanma eşitlikleri aşağıda
verilmiştir.
Propanın yanma eşitliği;
C3H8+5O2+18.80N2à3CO2+4H2O+18.80N2 biçimindedir.
Burada kimyasal olarak doğru oranda (Teorik
tam yanma için) hava kullanılmıştır.
Reaksiyon hava (a) /yakıt (f) mol oranı;
A/f = 5+18, 80/1 = 23, 80/1 k mol hava /
k mol yakıt,
Ağırlık oranı ise;
A/f = 3*32+18, 80*28/3*12+8*1 = 15, 6/1
kg hava / kg yakıt olmaktadır.
Bütanın yanma eşitliği;
C4H10+6, 5O2+24,
44N2à
4CO2+5H2O+24, 44N2
Reaksiyonun hava / yakıt mol oran;
A/f = 6, 5+24, 44/1 = 30, 94/1 k mol hava
/kmol yakıt,
Ağırlık oranı ise;
A/f = 6, 5*32+24, 44*28/4*12+10*1 = 15, 38/1
kg hava /kg yakıttır.
Bu durumda, %50 propan ve%50 bütandan
oluşan Propan-Bütan karışımının yanma eşitliği;
(0,
50C3H8+0, 50C4H10)+5, 75O2+21,
62N2à
3, 5CO2+4, 5H2O+21, 62N2 biçiminde olacaktır.
Benzer şekilde Propan-Bütan karışımı için reaksiyonun hava / yakıt mol oranı;
A/f = 23, 80+30, 94/2 = 27, 37/1 kmol
hava / kmol yakıt,
Ağırlık oranı ise;
A /f = 15, 6+15, 38/2 = 15, 49/1 kg hava /
kg yakıt olarak hesap edilmektedir.
SAĞLIK VE LPG
Sağlık istatistikleri her yıl binlerce
insanın partiküller nedeniyle öldüğünü, binlerce insanın hastalandığını ve
işgücü kaybına neden olduğunu söylemektedir. Bu partiküllerin ana kaynağı ise
trafikteki araçlardır, ve LPG bu artık maddeleri % 90 oranında
azaltabilmektedir. Diğer bir büyük probleme yol açan ve kesinlikle önlenmesi
gereken petrol yakıtı artık maddesi ise Nitrojen Oksitleridir ki, bu da LPG
kullanımı ile azaltılabilmektedir. Gürültü kirliliği ise trafik ile iç içe olan
yaşamımızın diğer bir dezavantıjıdır. LPG kullanımı, benzinli ve dizel
araçlarda motor sesini % 50 azaltmaktadır.
ÇEVRE DOSTU LPG
Benzin ile kıyaslandığında;
* % 75 daha az Karbon
Monoksit
* % 85 daha az Hidrokarbonlar
* % 40 daha az Nitrojen
Oksitleri
* % 87 daha az Ozon
Motorin ile kıyaslandığında;
* % 90 daha az Partiküller, Hidrokarbonlar
ve Karbon Monoksit
* % 50 daha az Nitrojen
Oksitleri atmosfere yayılır.
(Millbrook
1997/1998 testlerinden alınmıştır.)
LPG SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIR
İngilizce Liquedfied
Petroleum Gases (sıvılaştırılmış petrol gazı) kelimelerin kısaltması olan LPG
düşük fiyatı nedeniyle son yıllarda benzine alternatif olarak otomobillerde de
kullanılmaya başlandı.
Tank basıncındaki sıvı gaz
LPG valfini geçerek iki kademeli basınç düşürücüsüne gelir.Burada gaz haline
dönüşen LPG 0.5, 0.6 bar basınca düşmekte ve bu basınçla karbüratöre
gitmektedir.Günümüzde mekanik enjeksiyonlu veya elektronik enjeksiyonlu otomobillere
de LPG kiti takılabilmektedir.LPG' ye dönüştürülmüş bir aracın performansındaki
kayıp yüzde 2 dolaylarındadır.LPG kullanımı çevre sağlığı açısından
düşünüldüğünde, benzine göre hidrokarbon oranında yüzde 55, karbondioksit
oranındaysa yüzde 95'lik bir azalma sağlar.
ARAÇLARDA
LPG KULLANIMI
- LPG (Sıvılaştırılmış Petrol
Gazı) Bütan ve Propan gazlarının basınç altında sıvılaştırılarak belli oranlarda
karışımı ile elde edilen, yanıcı bir petrol türevidir.
- Cari fiyatlarla süper
benzinden yaklaşık üçte bir daha ucuzdur.
- Tüm Türkiye’ye yayılmış
dolum istasyonlarından sağlanabilir.
- Stepne yada silindirik
formda yapılmış, 40...90 litre hacminde, gövdesi en az 45 ile 105 bar arasında
test edilmiş 4.5 mm kalınlığında birleşim kaynakları röntgen filmi ile test
edilmiş ECE-R 67 ve TSE standartlarında depolar kullanılmaktadır.
- Tam dolu (otomatik dolum
kesme sistemi ile bir deponun en çok %80’i doldurulabilir.) bir tank’ın +20 oC
sıcaklıktaki depo iç basıncı yaklaşık 4, 5 atmosferdir. Bu, depo test
basıncının sadece %10’udur.
- Herhangi bir nedenle
depodan aşırı bir LPG akışı olduğunda (bakır borunun kopması vb.) repoya monte
edilen kaçak akım valfi, depo çıkışında gaz akışını otomatik olarak keser.
- LPG, benzinde bulunan ve
yanma sonucu oluşan atıkları içermediğinden motorda is, kurum vs. Oluşmaz. Bu
nedenle motorun, bujilerin ve motor yağının kullanım süreleri artar, temiz
yanma özelliği sayesinde hava kirliliği yaratmaz.
- LPG dönüşümü yapılmış olan
bir aracın benzin sisteminde hiçbir değişiklik olmaz. Bu nedenle araç şehir
halindeyken bile benzine, yada benzinden gaza tek bir düğme (komitatör) ile
geçilebilir. İstenilmesi durumunda tek bir valf’ in kapatılması ile LPG sistemi
tamamen devre dışı bırakılabilir.
- LPG kullanan bir aracın, benzinli
bir araca göre motor yağı ve buji değiştirme süreleri daha uzundur. Temiz yanma
özelliği nedeniyle motor ömrünü olumlu etkilemektedir. Yakıt tasarrufu yanında
bunlarda ayrı bir ekonomi sağlar.
- LPG yakıt kullanan bir
aracın nominal gücündeki azalma en çok %2-3 arasındadır. Bu, hacimsel olarak
kalorifik değerinin benzine göre düşük olmasından kaynaklanır. İhmal
edilebilir. Bu dezavantajına karşılık sahip olduğu %10 oktan fazlalığı
sayesinde motor vuruntusunu (detonasyon) yapmaması önemli bir avantaj
oluşturmaktadır.
- Sistem, komplike olmadığı
ve çok sayıda parça içermediği için sıklıkla bakım gerektirmez.
LPG MONTAJINDAN EVVEL
ARAÇTA YAPILACAK BAKIMDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Araçlara Lpg montajı
yapılmadan evvel araçtan maksimum verimi alabilmek için montajdan evvel
aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir.
- Aracın ateşleme sisteminin
bakımı
Bujiler, platin, buji
kabloları, ateşleme bobini, distribütör kapağı ve kontak çıkış uçlarının bakımı
ve kontrollerinin yapılması,
- Genel Motor Bakımı
Supap ayarlarının yapılması,
Hava filtresi temizliği, gerekiyorsa
değişimi,
Benzin hortumlarının
değiştirilmesi (LPG montajından itibaren yılda bir sefer değişecek),
- Egzoz ve Emisyon Bakımı
Egzoz borularında ve
susturucuda olası bir patlak yada sacdaki çürümelerin LPG montajından sonra
onarımı riskli ve tehlikeli olması nedeniyle mümkün olduğunca olası arızaların
montajdan evvel kontrolünün ve bakımının gereği halinde değişiminin yapılması,
LPG KULLANIMINDA DİKKAT
EDİLECEK HUSUSLAR
1. LPG
alternatif oto yakıt sistemi ile donatılmış araçlara takviye gerektiğinde, elektrik
aksamında arızaya meydan vermemek için aracın voltaj değerini dikkate
almalıdır.
2. LPG
ile donatılmış araçların kapalı yerlerde park edilmesi yasaktır.
3. LPG
ile çalışan ortamlarda yangın söndürme tüpünün bulundurulması elzemdir. LPG`nin
etrafında kıvılcım veya alev ile yanmaya yol açacak kaynakların kullanılmaması
veya kontrollü kullanılması gerekmektedir.Araçlarda ekzoz tamirine başlanmadan
önce araç benzin ile yaklaşık iki saat çalıştırılmalıdır.
4. LPG
gazı solunduğu takdirde soluyan kişinin en kısa sürede açık havaya çıkarılıp
fazla hareket ettirmeden başı geriye doğru vaziyette yatırılması ve uzman
hekime derhal haber verilmesi gerekmektedir.
5. LPG
normal şartlarda gaz halinde bulunur. Sıvı halden gaz haline geçerken dışarıdan
ısı çektiği için temas ettiği yüzeylerde donma etkisi yapar. Gazın teması
halinde temas yüzeyi 15 oC sıcaklığında su ile en az 15 dakika
yıkanmalıdır. Göze temas halinde 15 oC sıcaklığında su ile hekim
gelene kadar yıkanmalıdır.
6. LPG
gazı havadan ağır olduğundan kaçak durumlarında yere çöker kaçak oluştuğunda bu
gazın ortamdan uzaklaştırılması için zemin su ile yıkanarak süpürülmesi
gerekmektedir.
LPG DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ VE ELEMANLARI
Otto çevrimine göre çalışan benzinli motorların aynı
zamanda LPG ile çalışmasını sağlayacak dönüşüm sistemleri, birinci, ikinci ve
üçüncü nesil dönüşüm sistemleri olmak üzere üç grupta sınıflanmıştır.
1. Birinci
kuşak sistemler
Birinci nesil LPG dönüşüm sistemleri en basit olan
sistemlerdir. Bu sistemlerde açık devreli LPG donanımı kullanılmaktadır. Yakıt
deposundan sıvı halde alınan yakıt, bir regülatör ve buharlaştırıcı yardımıyla
emme manifoldunda yer alan bir gaz karıştırıcıya gönderilerek hava ile
karıştırıldıktan sonra silindirlere yollanmaktadır. Bu sistem karbüratörlü
motorların dönüşümünde kullanılmaktadır. Birinci nesil LPG sistemleri
regülatörün diyaframı ayarlamak için aldığı sinyale göre vakumlu veya
elektronik olarak ikiye ayrılmaktadır.
2. İkinci kuşak sistemler
İkinci nesil LPG dönüşüm sistemleri
kapalı devreli LPG donanımı kullanılır. Kapalı devre sistemlerinde egzoz gazı
içinde bulunan oksijen miktarı ölçülerek, elektronik kontrol ünitesi yardımıyla
yakıt miktarı regülatörde uygun şekilde düzeltilmektedir. Böylece hava fazlalık
katsayısı stokiometrik değerde tutabilmekte ve egzoz sisteminde katalitik
konvertör yardımıyla düşürülen emisyon şartları sağlanabilmektedir.
Orijinalinde yakıt enjeksiyon sistemi bulunan taşıtlara uygulanan bu dönüşüm
sisteminde ek olarak bir lamda (l) sensörü, devir sayısı, gaz kelebeği konumu, motor
sıcaklığı gibi motor parametrelerini değerlendiren bir elektronik kontrol
ünitesi ve gaz debisini değiştiren bir debi ayar valfi bulunmaktadır.
3.
Üçüncü nesil LPG dönüşüm sistemler
Halen pek yaygın olarak kullanılmayan
üçüncü nesil sıvı LPG püskürtmeli sistemler de bulunmaktadır. Bu sistem çok
notadan benzin püskürtme sistemine benzemektedir. Bu sistemdeki sıvı haldeki
LPG emme supapı üzerine püskürtüldüğü için yakıtın büyük bir miktarı silindire
sıvı halde girmektedir. Birinci ve ikinci nesil dönüşüm sistemi uygulanmış
araçlarda LPG’ nin gaz halde silindire girmesinden dolayı volumetrik verimdeki
kayıplar neticesinde güçteki % 2-5 oranındaki azalma üçüncü nesil LPG dönüşüm
sistemlerinde görülmemektedir.
LPG YAKIT DÖNÜŞÜM SİSTEMİNİN
ELEMANLARI
Sıvılaştırılmış petrol gazı kullanmak
için kullanılan dönüşüm sisteminde bulunan ana elemanlar şunlardır.
1. LPG deposu
2. Multivalf (çokluvalf)
3. LPG selonoid valfi
4. Benzin selonoid valfi
5. LPG-Benzin yakıt seçme anahtarı
6. LPG buharlaştırıcı (regülatör, basınç
düşürücü, vaporizer)
7. Karıştırıcı (mikser)
8. Gaz sızdırmaz multivalf koruyucu
kapağı
9. LPG Dolum
ucu
10. Gaz ayar vanası
11. İletim elemanları
Şekil 3 LPG sistem elemanları ve araç üzerindeki yerleri
1.
LPG TANKI
LPG deposu maksimum 115 atmosfer basınçta
ve dış etkilere mukavemetli yapılmış basınçlı kaptır. LPG tankı sistemin en
büyük parçası olup, aracın arka bölümüne bagajın bir kısmına ya da yedek lastik
bölmesine yerleştirilmektedir. LPG tankları silindirik ve tirodal tipinde (stepne)
olmak üzere iki çeşittir. (şekil 4-5)
Şekil 4 Silindirik tank
Şekil 5 Toradial tank
Bunlar da kendi aralarında ikiye ayrılırlar: A tipi
tanklar, B tipi tanlar. A tipi tanklar 17 atmosfer işletme basıncında
çalışırlar, 30 atmosfer işletme basıncında test edilirler. B tipi tanklar 17
atmosfer işletme basıncında çalışırlar, 45 atmosfer test basın ile test
edilirler. Depoların muayeneleri sırasında depolarda şişme, sızıntı, akma, veya
esneme belirtileri olmamalıdır. LPG depoları TS ve Avrupa standartlarına uygun
olarak üretilmelidirler. Her 100 depoluk üretim partisinden rasgele seçilen bir
tanesi teste tabi tutulur. LPG tankları 10 yıldan fazla kullanılamaz ve 10
yılını dolduran depolar yenisi ile değiştirilir. LPG depoları taşıtlara uygun
şekilde farklı uzunluk ve çapta üretilmektedir.
Şekil 6 LPG tankı montajı
LPG depoları, sıvı
LPG ile % 100 oranda doldurulmamalıdır. Depo tamamen sıvı LPG ile
doldurulduğunda basınç çok yüksek değerlere ulaşabilir. Sıvı haldeki LPG ‘nin
hacimsel genleşme katsayısı oldukça yüksektir. Deponun sıvı LPG ile
doldurulması sırasında depo kapasitesinin % 80 ‘ini aşmaması gerekmededir. Depo
üzerende bulunan multivalf depo kapasitesinin % 80’i geçtiğinde dolumu kesmelidir.
Her zaman depo içerisinde % 20 genleşme payı kalmalıdır. Ayrıca unutulmamalıdır
ki depo tamamen doldurulmuşsa bile bu patlayacağı anlamına gelmez. Çelik
cidarlar, patlama noktasına ulaşıncaya kadar büyük bir gerilme yeteneğine
sahiptir.
LPG deposu, binek taşıtlarda bagaja
yerleştirilirler. Depolar kolayca sökülemeyecek şekilde montaj edilmelidir.
Montajda dikkat edilmesi gereken diğer bir nokta ise, multivalfın tank üzerine
monte edilmesidir. Multivalf üzerindeki göstergenin ve diğer elemanların yatay konuma
paralel olması sağlandıktan sonra, depo kayışı gerdirilerek sabitlenir. Yatay
konumda monte edilmeyen bir tank multivalf üzerinde bulunan gaz emme borusundan
gazı ya hiç emmez yada emme borusu tankın dibine vuracağından LPG içinde
bulunabilecek yabancı maddelerin emilmesine neden olabilir.
Güvenlik açısından, LPG deposu aracın en
önemli elemanıdır. LPG tankları genellikle 3-4 mm kalınlıkta imal edilirler, malzemeye
mümkün en yüksek uzanma miktarı verilmiştir, dolayısıyla bir çarpışma sonucunda
depo deforme olsa bile çatlakların oluşması söz konusu değildir. LPG
tanklarının tehlikeli olduğu yönünde günümüzde yaygın olan önyargı bir kenara
bırakılmalıdır. Aslında LPG tankının “araçtaki bomba” olduğu değil, araçtaki
“ikinci tampon olduğu” sloganı geçerlidir. Şekil...’da LPG tankının güvenliği
testinde 40 km/h hızla giden bir aracın çarpmasıyla ezilen LPG tankı bir tampon
gibi işlevi görmüştür.
Şekil 7 LPG tankı güvenlik testi
2. MULTİVALF (Çokluvalf)
Multivalf, LPG tankı üzerine bağlanan ve
tank içerisinde LPG nin seviyesini, tanka LPG giriş-çıkışını kontrol eden çok
amaçlı bir valftir.
Şekil 8 Multivalf
Şekil 9 Multivalfin LPG deposundaki ön görünüşü.
Multivalfler kendi aralarında A ve B tipi
olmak üzere ikiye ayrılırlar: A tipi multivalflerde 25 atmosferik tahliye valfi
bulunur. B tipi multivalflerde tahliye valfi bulunmaz.
Multivalfler aşağıdaki fonksiyonları
yerine getiren bir mekanik yapıdan oluşur.
Doldurma: yakıt alma sırasında, yakıt
pompasından geçen LPG multivalftden geçer iyi bir multivalf, uzun bir dolum
süresini önlemek için LPG’nin geçişine fazla direnç göstermemelidir.
Dolum
limiti: Mevcut standartlar ve
güvenlik nedeniyle, depo kapasitesinin % 80‘nin den fazla doldurulmamalıdır.
Kalan % 20’lik bölüm LPG buharıyla doludur. Böylece sıcaklıktaki bir artışla
birlikte tank içindeki sıvının genleşerek bütün hacmi doldurmaması sağlanır.
Dolum işlemini doğru noktada kesebilmek için, multivalf’e bağlı bulunan
şamandıra maksimum seviyeye ulaşıldığında LPG akışını kesebilecek şekilde
donatılmıştır.
Seviyeölçer: Tank içerisindeki LPG’ nin seviye ölçme işlemi iki
mıknatısla yapılmaktadır. Bu mıknatıslardan biri tankın içinde olup, şamandıraya
bağlı cihazlarla birleşiktir, ikincisi ise deponun dışında olup göstergeye
bağlıdır. Gösterge kadranı genellikle dörde ayrılmıştır ve bir bölmede rezerv
için mevcuttur. LPG seviyesinin kolay okunması ve şoför mailinde görülebilmesi
için, multivalf uygun elektronik dönüştürücülere bağlanabilir. Bu
dönüştürücüler, yakıt seviyesini sürücüye uyarı ışıkları veya başka analog
sistemler aracılığıyla gösterir.
LPG
Emme İşlemi: deponun dibine doğru
dönük bir emme borusu sayesinde multivalf sıvı LPG emilmesini sağlar. Her
durumda multivalf motorun ihtiyaç duyacağı maksimum sıvı değerlerinin geçişine,
aşırı yük kaybına neden olmadan, olanak sağlayacak geçiş bölümlerine sahip
olmalıdır.
Kesme: Multivalfin üzerinde emme ve doldurma borularını
bloke etmeye yarayan iki adet vana vardır. Bunlar genel olarak açık konumdadır;
ancak bakım işlemi sırasında ya da kaza vb. durumlarda kapatılabilir.
Multivalfe erişim güç olduğunda, emme borusu kolayca kapata bilmek için bir
kumanda sistemi monte edilmiştir.
Aşırı
Akım: Multivalfin içinde ve LPG emme
borusu üzerine yerleştirilen “aşırı akım valfi”belirli bir kalibrasyon
değerinin üzerine çıkıldığında akışı durdurmaya yarar. Aşırı akım vanası bir
kaza sonucu motora giden LPG borusu kırılacak olursa gaz kaçaklarını durdurur.
3.
LPG SELONOİD VALFİ
LPG deposu ve buharlaştırıcı arasına
monte edilmiş elektro manyetik kumandalı bir valftir. Bu valfin görevi, motor
çalışmadığı veya motor benzin ile çalıştırıldığında LPG akışını kesmektir.
(a)
(b)
Şekil 10 (a) LPG selonoid valfi (b) Selonoid valfinin kesit
görünüşü
Sıvı halde depodan gelen LPG selonoid valfin
birikinti haznesine (dekontasyon odasına) girer. Buradan sıvı LPG filtreden
geçerek gaz rezervinin bulunduğu kısma geçer ve buradan gaz geçiş kanalı
vasıtasıyla selonoid valfin üst kısmına geçer. Araç benzin ile
çalıştırıldığında itici çubuk aracılı ile LPG’ nin buharlaştırıcıya doğru akışı
kesilir.
LPG selonoid valfinin güç kaybı 1 kg/cm2‘dir.
Valf 130 kg/saat’ lik geçirme kabiliyetine sahiptir. Çalışma ortamı sıcaklığı
–29 oC ile +90 oC arasındadır. LPG selonoid valfi, buharlaştırıcı
üzerine monte edildiği gibi, buharlaştırıcıya en yakın noktadan aracın
gövdesine monte edilir. Montajda valfin dik olarak monte edilmesine dikkat
edilmelidir.
4. BENZİN SELONOİD VALF
Benzin otomatiği ve karbüratör arasına monte edilen
elektromanyetik valftir .Bu valfin görevi, LPG ile çalışmada karbüratöre benzin
akışını kesmektir.
(a) (b)
Şekil 11 (a)
Benzin selonoid valfi (b) Benzin selonoi
-------------
Çıktığın kapıyı sert çarpma, geri dönüp açman gerekebilir. (Atasözü)
Leon 1.6 DSG / 206 XT 1.4