Hava Filtreleri
Performans filtrenin normal filtreden farkı nedir?
Normal filtreler kağıt, performans filtreler ise pamuk veya sünger
bazlıdır. Pamuktan yapılan filtrelerin özel bir yağ sayesinde uzun ömürlü
olmaları ve hava geçirgenliği, tozu filtre etme kapasiteleri arttırılmıştır.
Böylelikle yakıtın daha fazla temiz hava ile karışımının sağlanarak, (motorun
daha rahat hava almasıyla) motor gücünü artırması ve benzin tasarrufunu ortaya
çıkarmasını tek bir yerden değil her açıdan motora taze hava girmesini
sağlayarak (açık filtre için) mümkün kılmıştır.
Kağıt bazlı standart filtre ise daha az hava
geçirir. Gözenekleri çabuk dolar. Kısa sürede tıkanınca performansın düşmesine,
fazla benzin sarfiyatına neden olur. Sıkça yenilenmesi gerekir.
Bir performans filtrenin, standart filtreye
oranla daha fazla hava akışı sağlayabildiği görülür.
Günümüzde motorlar elektronik işletim
sistemleriyle donatılmış durumda. Yani en basit sekliyle motorun belirli
devirlerde belirli zaman aralıklarında alacağı ve dışarı atacağı hava miktarı
bu chip teknolojisiyle sağlanıyor. Direkt filtre
uygulamasında bu sistem motora fazla hava girişini desteklemezse, otomobilin
yapılan uygulamaya duyarsız kalabileceği gibi arıza yapması riski akla geliyor.
Aslında bu tip filtreleri uygulayacağınız arabaya göre üretilmiş olanını
alıyorsunuz ama yine de riski göze almamak ve arabanızın motor + performansına
yapacağınız her türlü değişiklik için yetkili servise veya bu işleri gerçekten
bilen ve uygulayan bir firmaya başvurmak yerinde olacaktır.
Bazı Ayrıntılar
Bir araca direkt performans hava filtresi
takılınca az da olsa benzin sarfiyatı azalıyor ve yine az da olsa performansta
artışı hissedilebiliyor. Ama her şeyden önce çıkardığı ses tabii ki çok güzel.
Sanki bir GSi-GTi tipi
otomobil kullanıyormuş hissi veriyor. Zaten olay seste bitiyor. Yani bu filtre
motorun rahat hava almasını sağlayarak motoru rahatlatıyor ama gücü max.%5 etkiliyor ( en çok 3 veya 4 hp).
Bu da 0-100 ivmelenmeye bir katkı sağlamaz. Bu bağlamda performans
filtre sihirbaz değil. Ancak benzin tasarrufu konusunda çok işe yarıyor.
Sesi taban gaz yapınca alıyorsunuz. Bu durumda sesi duymamaya çalışarak (yani
taban gaz yapmadan) benzin tasarrufunuza ve sürüş güvenliğinize müthiş katkıda
bulunmanızı sağlıyor.Bu ses bir tür uyarıcı niteliği taşıyor. Yan koltuğunuzda
oturan bir kişinin sizi uyarması gibi bir şey.
Filtre, motor kaputunun altındaki sıcak havayı
emerse performansı düşürür. Alttan sıcaklığa dayanıklı akordeon baca
havalandırma borusuyla serin ve taze hava girişini sağlayıp bu sorunu
çözebilirsiniz. Böylece karşıdan gelen hava direkt filtre ile buluşur.
(Filtrenin çıkaracağı sesi azaltmaması için, borunun ağzının filtreye çok
yaklaşmaması gerekli)
Dezavantajı ise ortamdaki tozu havayla birlikte
getirmesi ve arabanın yol tutuşunu (yüksek hızlarda kaputun altına fazla hava
sokarak) bozabilmesi.
Açık hava filtresine alternatif olarak arabanın orijinalinde
kullanılan normal filtre ile aynı boyutlardaki kutu içi performans hava
filtresi kullanılabilir. Bu da benzin tasarrufu ve performans sağlar. Daha uzun
ömürlüdür. Fakat sesi unutun. Sıcak havayı emen bir açık filtre ile mukayese
edersek tabii ki kutu içi performans filtre (hatta standart filtre bile) daha
iyidir.
Sözün özü: Şimdi mevsim yaz. Ses isteyene açık
filtre, performans isteyene kutu içi performans filtre. Kutu içi filtre
performansta her zaman bir adım önde.
20 dakika otomobili kullanıp bir kenara çekin,
kaputu açın. Kaput altında ne kadar sıcak bir havanın bulunduğunu
hissedeceksiniz. Filtre, sıcak havayı emerse performansı düşürür demiştik.
Bizce en iyisi yine kutu içine dönmek. Kutu içi performans hava filtresi sessiz
olacak ancak, daha iyi performans verecek ve daha uzun ömürlü olacaktır.İkide
birde temizlik de gerektirmeyecektir.
Sonuç olarak performans filtre, sıkça hava
filtresi değiştirme maliyetinden kurtaran ve çok güzel ses veren max. +%5 hp'lik basit bir
modifikasyon için iyi bir çözüm. Filtrenin suyla temasından kaçınmak (ancak
marka ve modele göre sudan etkilenmeyen de var, etkilenen de var) ve temizlik
için basınçlı hava uygulamamaya dikkat edilmesi gerekiyor.
Filtrenin temizliğini satılan temizlik kitlerinden alıp yapabilirsiniz. Bu arada açık filtre çabuk
kirleniyor. Kutu içi ya da açık filtrenin temizliği
birbirinin aynı. Temizlik kitinden 2 parça çıkıyor. Birisi temizleyici;
deterjan görevi gören sıvı sprey, öteki yağ (sprey veya damlatma tipinde).
Performans Hava Filtrelerinin Temizlik
Safhaları
1- Filtrenizi Temizleyici Spreyle iyice
ıslatın. Pisliğin aktığını göreceksiniz (5 dakika içinde)
2- 15 dakika bekleyin, sonra soğuk su ile durulayın.
(Sakın sıcak su kullanmayın.) Durulama işlemini yaparken, suyu temiz yüzeyden
kirli yüzeye doğru kullanın. Yani koni şeklindeki filtreye suyu içeriden
dışarıya doğru verin. Musluk altında yapın, daha kolay oluyor ama suyun kireçli
(klorlu) olmamasına ve basınçlı akmamasına dikkat edin.
3- Doğal kurumaya bırakın. Bırakın oda
sıcaklığında kendi başına kurusun. Fön makinası
kalorifer-soba gibi ısı kaynakları kullanmayın yoksa filtreye veda edersiniz.
4- İyice kuruduktan sonra ki bu yaz mevsiminde
1 gece sürer, yağlama spreyi ile filtrenin her tarafı yağ rengini
(K&N=mat-kırmızı, GREEN=yeşil) alana kadar yağlayın. Hepsi bu kadar basit.
Veya ben uğraşamam diyorsanız satın aldığınız yerde muhtemelen ücret karşılığı
bu hizmet veriliyordur.
Hava
filtresini zamanında değiştirin!
Hava filtresinin görevi, her türlü
hava şartında motoru sıkıştırmadan gerekli olan havayı iletmek ve nefes
aldırmaktır. Hava filtresinin aracın fazla yakıt tüketmesinde direkt etkisi
vardır. Tıkanmış bir hava filtresi aracın maksimum beygir gücüne ulaşmasını
engellediği gibi aracın fazla yakıt tüketmesine de neden olur.
Motorda güç kaybına neden olur
Motorda basit bir yedek parçaymış gibi görünen hava filtresi
kirlendiğinde, motora kirli hava girmesine neden olur. Motora kirli hava
girdiği için oksijen miktarı yetersiz kalır ve silindirlerin içindeki yanma
kalitesi de azalır.
Yakıtın tamamını yakacak düzeyde
oksijen olmadığından silindirlerin içindeki ateşleme sonucunda oluşan patlama
ve yanma yetersiz kalır. Bu da motor motorun maksimum torka
ulaşmasını engeller ve motorda güç kaybına neden olur.
Yakıtınız israf olur
Otomobilinizin hava filtresi kirlenmişse, ne kadar gaza
yüklenirseniz yüklenin, motora yeteri kadar oksijen girmediğinden, yakıtın çoğu
yanmadan egzoztan çıkar. Yani bir anlamda yakıtınızı
sokağa dökmüş olursunuz.
Motorun ömrü azalır
Sürekli kalitesiz hava filtresi kullanmak da motorun ömrünü
azaltır. Motorun ideal çalışması için iyi bir hava filtresi aracılığıyla
motorlardaki silindirlere kaliteli hava girmesi, kaliteli yakıt kullanılması ve
hava-yakıt karışımının iyi olması gereklidir.
Hava filtresi ne zaman değiştirilir?
Hava filtresi normal koşullarda 10 bin kilometrede bir
yapılan periyodik bakımlarda değiştirilir. Ancak tozun, toprağın bol olduğu
Türkiye'de 5 bin km'de bir hava filtresini
değiştirmek gerekir.
------------- Çıktığın kapıyı sert çarpma, geri dönüp açman gerekebilir. (Atasözü)
Leon 1.6 DSG / 206 XT 1.4
|