Katalizörü söktürmeyin!
Çevre kirliliğini azaltmak üzere
geliştirilen katalitik konvertörler yüksek beygir gücü ve pahalı yedek parça
gibi nedenlerle söktürülüyor. Söktürülen konvertörlerin yerine monte edilen
boru veya susturucuysa çevre kirliliğine yol açıyor. Kısa vadede güç ve para
kazandırıyormuş gibi görünen bu değişiklik motorda ciddi sorunlara neden
oluyor.
Kamuoyu oluştu
Teknolojinin hızla gelişmesi ve artan nüfus
artışı, tüm insanlığı yakından ilgilendiren çevre kirliliğini de beraberinde getirdi.
Dünyadaki çevre kirliliğinin ciddi boyutlara varması üzerine, gelişmiş
ülkelerde çevrenin kirlenmesine tepki gösteren kamuoyu oluştu. Bu tepkiler
sonucunda, çevreyi kirleten sanayi kuruluşları da önlemler almak zorunda kaldı.
Katalitik konvertör
Çevrenin kirlenmesinde önemli payı olan otomotiv sanayi de çevreye saygılı
araçlar üretmeye başladı. Egzoz sistemleri üzerinde yapılan yoğun çalışmalar
sonucunda, katalitik konvertörlü otomobiller kullanılmaya başlandı. Katalitik
konvertörü hemen benimseyen gelişmiş ülkeler, konvertörsüz araçların trafiğe
çıkışını yasakladı ve katalitik konvertörlü araçların vergilerinde de
indirimler yaparak bu tür araç seçimini teşvik ettiler.
Avrupa'da 1995 yılından bu yana katalitik
konvertörsüz otomobil üretimi de yasaklandı. Avrupa'daki bu gelişmeler
Türkiye'yi de etkiledi. Türkiye'de de 2000 yılından itibaren katalitik
konvertörsüz araç üretilmeyecek. Ancak Türkiye'de birçok otomobil kullanıcısı
katalitik konvertörünü söktürerek, çevre kirliliğine yol açıyor.
Neden söktürüyorlar?
Kurşunsuz benzinin kullanıldığı
otomobillerde bulunan katalitik konvertörün görevi, sıcak hava yardımıyla
reaksiyon oluşturarak, yanma sonucu ortaya çıkan kirli gazları ikinci kez
yakmaktır. Çevre kirliliğini önlemek amacıyla geliştirilen bu sistem,
Türkiye'deki bazı otomobil sürücüleri tarafından söktürülüyor. Katalitik
konvertörün yerine egzoz susturucusu veya düz bir boru monte ediliyor.
Sökmek için 3 neden var
Katalitik konvertör üç nedenle sökülüyor.
Katalitik konvertörün otomobilin beygir gücünü azalttığı gerekçesiyle sökülmesi
en yaygın gerekçe. Bazı otomobil sahipleriyse, katalitik konvertör fiyatlarını
pahalı buluyor. Bu yüzden arızalandığında yenileme yerine iptal ettirme yoluna
gidiyor. Katalitik konvertörü söktürme gerekçelerinden biri de kurşunsuz
benzinin yeterince yaygın olmaması.
Egzoz gazı havayı nasıl kirletir?
Egzoz gazında havayı kirleten üç ana zehir bulunuyor. Hidrokarbon (HC),
silindirdeki yanma sonunda tamamen yanmadan atılan yanmamış benzindir. CO
(Karbon monoksit) ve NO (Nitrojen oksit) silindirde yanma anında üretilir.
Katalitik konvertörün işlevi doğayı kirleten bu gazları temizlemektir.
Katalitik konvertörün ayırt edici özelliği, sadece kurşunsuz benzinlere ve
geliştirilmiş yakıt enjeksiyon ve elektronik ateşleme sistemine sahip
taşıtlarda kullanılmasıdır.
Parka dikkat
Katalitik konvertöründeki porselen filtre,
benzindeki kurşun elementini süzemediği için normal veya süper benzin
kullanılması kısa sürede katalizörün tıkanmasına, yüksek hararete ve çekiş gücü
düşüklüğüne neden olur. Motor aşınmış ve yağ yakıyorsa, çıkan yağ dumanları
için konvertör bir temizleme işlemi yapamaz.
Katalitik konvertörün iyi görev yapması ve
yüksek sıcaklık elde etmek için katalitik konvertör, motora yakın monte
ediliyor. Katalizör yatağı 300 - 400 dereceler arasında verimli çalıştığından,
otomobil kuru otlar, çöpler ve kolay tutuşacak maddeler üzerine park
edilmemelidir.
Periyodik bakım şart
Bir motorlu aracın çevreyi kirletmemesi
için, katalitik konvertöre sahip olmasının yanı sıra, yağ yakmayan ve hava -
yakıt karışımını iyi yapan bir motoru olması gerekir. Katalitik konvertörsüz
araçların egzozundan çıkan gazları zararsız hale getirmek mümkün değildir. Bu
tür araçlarda yapılabilecek tek şey, çıkan zararlı gazların oranını motorun
performansını etkilemeden minimuma düşürmektir. Bunun için araç sahiplerinin
periyodik bakımlarını düzenli olarak yaptırması gerekir.
------------- Çıktığın kapıyı sert çarpma, geri dönüp açman gerekebilir. (Atasözü)
Leon 1.6 DSG / 206 XT 1.4
|