Bujinizin bozuk olduğunu nasıl anlarsınız?
Motordaki silindirlerin
içinde sıkıştırılan yakıt - hava karışımını kıvılcımla ateşleyen bujilerdeki en
basit bir arıza, yakıt sarfiyatını artırırken performansını da azaltır.
Motordaki birçok arızayı da bujilere bakarak tespit etmek mümkün. Aşağıdaki
bilgiler sayesinde, bujinizin bozuk olup olmadığını ve bozuksa bunun
sebeplerini bulabilirsiniz.
Tırnak aralığı ideal değilse
Bujilerdeki tırnak
aralığı ideal konumda değilse, buji yeni bile olsa yakıt - hava karışımı iyi
ateşlenmez. Buna bağlı olarak da yanma odasındaki patlama zayıflar ve motorun
gücü azalır. Bu durumda aracın araçtaki yakıtın çoğu yanmadan egzozdan çıkar ve
otomobilin yakıt sarfiyatı hissedilir oranda artar. Yeni bir buji aldığınızda her
duruma karşı takmadan önce tırnak aralığı sentille kontrol edilmeli ve ayarı
bozuksa fabrika verilerine göre ayarlanmalıdır.
Üzerinde yağ birikintisi varsa
Bujiler sökülüp kontrol
edildiğinde üzerinde yağ birikintileri varsa, motordaki yanma odasına fazla yağ
giriyor ve elektrotları yağlıyor demektir. Bu gibi durumlarda buji yağla
kaplandığından kıvılcım normal düzeyin çok altında gerçekleşir. Bu durum yakıt
tüketimini artırır ve performansı azaltır. Çözüm ise motoru revizyondan
geçirmektir.
Üzerinde kurum oluşmuşsa
Bujinin izolatör ucu,
elektrotları ve gövdesinde kurum oluşmuşsa, bu karbüratör ve enjeksiyon
ayarının bozuk olduğu anlamına gelir. Bu gibi durumlarda motorda ateşleme
kesikliği olur ve motor soğuk havalarda zor çalışır. Sorunu çözmek için hava
filtresinin kontrol edilmesi, karbüratör ve enjeksiyon ayarının yapılması
gerekir.
Elektrotlar kaynamışsa
Buji elektrotları
kaynamışsa ve üzerinde yabancı maddeler toplanmışsa, zamansız ateşleme
sonucunda aşırı yükleme olmuş demektir. Bu sorun ateşleme ve supap ayarlarının
bozuk olmasından, arızalı distribütörden ve kalitesiz yakıttan kaynaklanır.
Sorunu çözmek için, motor ateşleme ile yakıt ayarı kontrol edilmeli ve yeni
buji takılmalıdır.
Buji çatlaksa
Bujilerde nadir de olsa
karşılaşılan bir arıza, bujinin düşürülmesi sonucu elektrotunda mekanik hasar
meydana gelmesidir. Bu gibi durumlarda ateşleme eksik olur ve kıvılcım başka
yerlere sıçrar. Bu nedenle arızalı bujinin değiştirilmesi gereklidir.
Bujinin görevi nedir?
Bujinin görevi, bobin
tarafından oluşturulan yüksek gerilimi yanma odasına iletmesi ve yoğunlaşmış
yakıt - hava karışımını elektrik kıvılcımı yoluyla elektrotlar arasında
ateşlemesidir. Bujinin iyi çalışmasını sağlayan en önemli unsur kıvılcım
boyudur.
Buji ne zaman değiştirilmeli?
- Aracınız normalin üzerinde yakıt
tüketiyorsa,
- Motorunuzda ateşleme kaçağı olduğunda,
- Motorunuzun performansında azalma olduğunda.
Ne zaman kontrol edilmeli?
- Motorunuzun avans ayarını yaptırdığınızda,
- Motor testi yaptırdığınızda,
- Kullanılmış bir araç satın aldığınızda.
------------- Çıktığın kapıyı sert çarpma, geri dönüp açman gerekebilir. (Atasözü)
Leon 1.6 DSG / 206 XT 1.4
|