Akü bittiğinde ne, nasıl yapılmalı?

Farkında
olmadan farları açık unuttuysanız veya başka bir nedenle otomobiliniz
çalışmayabilir. Sorun aküden kaynaklanıyorsa, otomobili çalıştırmak için
takviye işlemi yapılır. Takviye kablolarıyla başka bir aracın aküsünden
güç alınarak otomobili çalıştırma yoluna gidilir. Bu işlem sırasında
yanlış takviye yapıldığı da olur. Yanlış takviye yapılması, özellikle
enjeksiyonlu otomobillerin elektronik kontrol ünitesinin ve çeşitli
parçalarının arızalanmasına ve bir hayli kabarık tamir faturasına neden
olur.
Doğru takviye nasıl yapılır?
Otomobilinizin
aküsü boşaldığında yapmanız gereken başka bir aracın aküsünden takviye
alarak çalıştırmaktır. Ancak bu işlemi yaparken bazı kurallara dikkat
etmeniz gerekiyor.
-
Otomobili takviye yoluyla çalıştırabilmek için her iki akünün de; 12V
geriliminde, aynı kapasitede (Ah/Ampersaat) olması gerekiyor. (Bu bilgi
akünün üzerinde yazılıdır.)
-
Takviye alacağınız araçla aracınızın temas etmediğinden emin olun.
Araçların birbirine temas etmesi durumunda, takviye kablolarının artı
uçları bağlanır bağlanmaz araçlar üzerinde elektrik akımı oluşur. Bu da
tehlikelere sebep olabilir.
- Başka bir otomobilden takviye alındığında, iki aracında gereksiz lamba ve aksesuarlarını kapatmalısınız.
-
Takviye kablosunun pozitif (+) ucunu (kırmızı) boş akünün pozitif (+)
ucuna, diğer ucuysa takviye alınan aracın pozitif (+) ucuna bağlayın.
Kablonun negatif (-) ucunu da (siyah) yükleme aküsünün negatif (-) ucuna
bağlayın. Siyah kablonun negatif (-) ucunuysa hareket etmeyen metal bir
parçaya veya silindir blokuna tutturun. Kabloyu boş akünün eksi (-)
terminaline bağlamayın. Çünkü aküden kıvılcım meydana gelmesine neden
olabilirsiniz.
-
Bağlantıların tamamlanmasından sonra elektrik veren aracın aküsü
zayıfsa, o aracın motorunu çalıştırın ve motoru çalışır durumda bırakın.
- Motor hemen çalışmadığında, boşalmış olan akünün cereyan alabilmesini sağlamak için birkaç dakika bekleyin ve tekrar deneyin.
-
Daha sonra şarj edilen aracın motorunu da çalıştırın. Motor çalıştıktan
sonra, şarj kablolarının bağlantılarını hemen çözmeyin. Motorun 5
dakika 2000 devirde çalışmasını sağlayın.
- Takviye kablosunu dikkatle çözün. Bu işlem sırasında önce negatif (-), sonra da pozitif (+) kablo uçlarını çıkarın.
-
Akünüzün şarjının bitme nedenini bilmiyorsanız (ışıkların açık kalması
haricinde) yetkili servisinize gidip şarj sistemini kontrol ettirin.
------------- Çıktığın kapıyı sert çarpma, geri dönüp açman gerekebilir. (Atasözü)
Leon 1.6 DSG / 206 XT 1.4
|