ATEŞLEME BİRİNCİ DEVRESİNDE ARIZA ARAMA
Farzedelim ki batarya ve marş motoru normal,
karbüratöre kadar benzin geliyor, fakat motor hala çalışmıyor. Bu durumda arıza
ateşleme devresinin herhangi bir yerindedir. Arızanın yerini aramaya başlamadan
kabloları bağlantıları ve ateşleme devresine ait kısımlarda kopuk, kırık olup
olmadığını gözle kontrol etmek faydalı olur. Ateşleme devresinde, arıza aramaya
birinci devreden başlamak en iyisidir. Çünkü arızalar umumiyetle bu devrede
olur.
Önce distribütör kapağı çıkarılır ve
platinler arasına bir parça karton konur. Kontak anahtarı açıldıktan sonra bir
kontrol lambasıyla (aracın seyyar aydınlatma lambasıyla) yahut voltmetreyle
distribütör giriş ucuna akımın gelip gelmediği kontrol edilir.
Burada akım görülmezse arıza ya kontak
anahtarı tarafındadır, yahut kondansatör içinde kısa devre vardır. Bunu anlamak
için kondansatör gövdesini bağlayan vida sökülerek muhafaza kısmı boşlukta
tutulurken uçta akım kontrolü tekrar yapılır. Bu durumda distribütöre akım
geliyorsa arıza kondansatördedir, yenisiyle değiştirilir. Akım gelmiyorsa,
kondansatör sağlamdır. Kontak anahtarına doğru bütün bağlantılar akım
bulununcaya kadar kontrol edilir. Akımın bulunduğu yerden distribütör tarafına
doğru ilk kablo ve bağlantı arızalıdır, değiştirilir veya temizlenir.
Bazı hallerde distribütör akım geliş ucuna
lamba değdirildiğinde yanacaktır. Bu durumda arıza distribütör içinde,
özellikle platinlerdedir. Platinler arasındaki karton çıkarılır, motor hafif
çevrilerek platinlerin iyice kapanması temin edilir. Kontak açıkken
distribütörde akım kontrolü tekrar yapılır. Lamba yanarsa platinler arızalıdır.
Yenisiyle değiştirilir. Mecbur kalındığı zaman platinler arası, zımpara
kağıdını yahut kibrit kutusunun eczalı yüzünü platin arasına sokup hareket
ettirmek suretiyle veya tornavida ucuyla platin yüzleri kazınarak motor çalışır
hale getirilebilir. Ancak, yukarda yapılan temizlikten sonra sentil kullanarak
platin ayarı yapmak doğru olmaz. Bu durumda kalındığı zaman 0,020"
olabilecek (4 kat gazete kağıdı) platinler arasına sokularak geçici bir ayar
yapılabilir. Fakat ilk fırsatta platinleri düzelttirip yahut değiştirip ayar
yaptırmak en iyisidir.
Buraya kadar yapılan aramada hala arıza
bulunmadıysa arızayı ikinci devre üzerinde aramak icap edecektir.
Platin ayarı; kam açısını (platinlerin
kapalı kalma suresini) düzenler. Bu açının büyük olması bobinin ısınmasına,
küçük olması ise bobinin gerekli gerilimi verememesine sebep olur.
Ateşleme ikinci devresinde olabilecek arızalar
ve çareleri:
1- Buji kablo uçları kirlenmiştir, temizlenir.
2- Kabloların yalıtkanı sertleşmiş veya
çatlamıştır, yenisiyle değiştirilir.
3- Ateşleme bobini zayıf veya çalışmıyor,
değiştirilir.
4- Ateşleme bobini üzerinde, kablolarında,
distribütör kapağında, buji porseleni üzerinde veya distribütör içinde ıslaklık
vardır, ıslaklık silinir ve kurutulur.
5- Kullanılan buji tipleri motora uygun
değildir, buji cetveline bak.
6- Distribütör kapağı çatlak veya kapağın
ortasındaki karbon (kömür) yanıktır, kapak değiştirilir.
7- Buji kablolarının yalıtkanları incedir.
Yahut ateşleme sırası yanlıştır, kablolar değiştirilir ve ateşleme sırasına
göre dizilir. Ateşleme sırası için katalogdan faydalanılır.
8- Bujiler bozulmuş, kirlenmiş veya
ıslanmıştır. Porselen çatlamış, tırnak aralıkları bozulmuştur, çatlak bujiler
değiştirilir, kirlileri temizlenir, ayarlanır, basınç altında çakma kontrolü
yapılır.
9- Distribütör makara yayı eğilmiş veya
kırılmıştır, makara değiştirilir.
10- Distribütör makarası şasi yapmaktadır,
değiştirilir.
11- Distribütör kapağının orta kulesi
içindeki ucun kömüre olan teması kesilmiştir, tamir edilir.
12- Distribütör kapağı içindeki parazit
tutucu yanmış veya kırılmıştır, çıkarılır yahut kapak yenisiyle değiştirilir.
Arıza Aküde İse:
1- Akü boşalmıştır, şarj ettirilir.
2- Kutup baklan ve kelepçeler kirlenmiş
yahut gevşemiştir, temizlenir ve sıkıştırılır. Sülfat teşekkülünün önlenmesi
için üzerlerine bir miktar vazelin sürülür.
3- Akü yanlış şasilenmiştir, doğru uç şasiye
bağlanır. Akünün pol başına bağlı kablolar bir bardak tuzlu su içinde birbirine
yakın tutulduğunda kabarcık çıkaran uç (-) uçtur.
4- Akü kabloları gerektiğinden incedir yahut
yıpranmıştır, yenisiyle değiştirilir.
Arıza Marş motorunda
İse:
1- Marş motoru, motoru yeteri kadar hızlı
çevirmiyor, marş motorunda arıza arama kısmına bak.
2- Motorda çok kalın yağ kullanılmaktadır
yahut yağ kalınlaşmıştır, motor yağı uygun yağla değiştirilmelidir.
3- Marş pinyon dişlisi volan dişlilerine
çarpmaktadır, volan dişlisi, yahut piyon dişlisini ileri sürme tertibatı
bozulmuştur. Tamir ettirilir. Bu durumda araç ittirilerek çalıştırılabilir.
4- Marş şalteri bozuktur, tamir ettirilir
yahut değiştirilir.
5-
Otomatik transmisyonlu araçlarda marş emniyet tertibatı arızalıdır. Tamir ve
ayar edilir.
------------- Çıktığın kapıyı sert çarpma, geri dönüp açman gerekebilir. (Atasözü)
Leon 1.6 DSG / 206 XT 1.4
|