Peugeot Türkiye Forumları
Pejo.Com.TR Peugeot Yedek Parça
www.pejo.com.tr
Anasayfa Anasayfa >PEUGEOT TÜRKİYE MODİFİYE PLATFORMU >Modifiye ve Tuning Bilgileri
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar RSS - Buji Nedir ?
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

Buji Nedir ?

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
Çevrimdışı GökhaN Açılır Kutu Gör
YÖNETİCİ
YÖNETİCİ
Simge
KURUCU / ID=1

Yaşı : 37
Aracı : 3008 Auto6R 1.6 HDi
Kayıt Tarihi: 18 Mart 2008
Konum: Gaziosmanpaşa
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 11671
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı GökhaN Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: Buji Nedir ?
    Gönderim Zamanı: 26 Haziran 2008 Saat 12:10
İki elektrodu ve porseleni bulunan parçaya buji adı verilir. Motor silindirlerinde bir kıvılcım atlama aralığı sağlayacak şekilde
yapılmıştır.
Bujinin motordaki fonksiyonu nedir?

Bujınin görevi ateşleme enerjisini yanma haznesine taşımak ve elektrotlarının arasında oluşan elektrik atlaması ıle sıkışmış havayakıt karışımının yanmasını başlatmaktır. Ateşleme bobini aküden aldığı elektrik enerjisini ortalama 30 bin Volt değerine yükselterek bujiye aktarır ve uygun zamanda bu yüksek enerji bujinin tırnakları (elektrotları) arasında yanmayı başlatıcı kıvılcıma dönüşür.Yanmanın ideal gerçekleşebilmesi için bujinin yeri çok önemlidir. Buji, ateşleme haznesinde sıkışmış hava yakıt karışımını her şartta en iyi ateşleyebileceği ve diğer faktörlerden etkilenmeyeceği bir yere yerleştirir.

Bujiler ne sıklıkta değiştirilmelidir?

Kullanım şartlarına ve buji tipine bağlı olarak değişiklik göstermekle birlikte, standart bir bujinin 15 bin km sonunda değiştirilmesi gerektiği söylenebilir.
Motosikletlerde Rodaj sonunda ve 3000 km sonunda değiştirmekte fayda var
Buji ömrünü kısaltan faktörler nelerdir?

Buji ömrünü kısaltan başlıca etken kötü yakıttır. Bir diğer önemli etken motor sistemindeki ayarların bozukluğudur. Bu ayar bozukluğuna motorun sürekli olarak zengin karışım ile çalışması örnek gösterilebilir.
Bujinin kullanım süresini doldurduğu otomobil kullanırken anlaşılabilir mi?

Aracınız normalden fazla yakıt tüketmeye başlamışsa, tekleme yapıyorsa, deparlarda zorlanıyor ve ilk hareket esnasında yavaş kalkıyorsa, bu sorunlar bujiden kaynaklanıyor olabilir.

Aracımızın bujilerini kendimiz nasıl değiştirebiliriz?


Bujiyi sökerken önce birkaç tur gevşetilmeli ve basınçlı hava veya fırça kullanılarak bujinin çevresi temizlenmelidir. Böylece buji tam olarak söküldüğünde silindir içine istenmeyen parçaların düşmesi önlenmiş olur. Eğer buji çok sıkı ise onu biraz gevşettikten sonra dişli aralarına girecek şekilde yağ ve pas çözücü damlatılmalı, bir süre beklendikten sonra tamamı sökülmelidir. Aksi takdirde silindir kafasına hasar verebilir.

Takarken bujinin ve motorun birbirine temas edecek (öpecek) yüzeylerinin temiz olmasına dikkat edilmelidir. Buji sıkılırken mümkün ise tork anahtarı ile sıkılmalıdır. Tavsiye edilen sıkılma şekli ilk önce buji tam oturana kadar el ile sıkmak daha sonra aşağıda verilen listeye göre tork anahtarı ile sıkmaktır. Tork anahtarı yok ise;

Yeni bujilerde (düz yüzeyli ve pullu) tam oturuncaya kadar önce el daha sonra anahtar ile 90 derece sıkılmalıdır.

Kullanılmış bujilerde ise 30 derece sıkılmalıdır.

Konik yüzeyli bujilerde ise el ile tam oturttuktan sonra 15 derece anahtar ile sıkılmalıdır.

Yukarıdaki hususlara dikkat edilmediği takdirde buji hasar görebilir ve görevini tam olarak yerine getirmeyebilir.

Uzun paso ve kısa paso bujiler arasındaki farklar nelerdir?

Uzun paso ve kısa paso bujilerin görev ve performans olarak aralarında fark yoktur. Motor yapısına bağlı olarak uzun veya kısa paso buji kullanılması gerekir, fakat yanlış kullanıldığı zamanlarda çeşitli arızlar meydana gelebilir.

Kısa paso buji yerine uzun paso buji kullanılması durumunda buji yanma haznesine doğru çıkıntı yapar ve pistona hasar verebilir. Dişlerde oluşan kömürleşme yüzünden sökmek mümkün olmayabilir ayrıca buji aşırı ısınır.

Uzun paso yerine kısa paso huji takılır ise yanma haznesi içine gerekli uzantıyı yapamaz ve bunun sonucunda gerekli ateşlemeyi yapamaz.

Kendi tırnaklarını temizleyecek gerekli ısıya ulaşamaz ve üstü kurum bağlar.

Özel tip bujilerin motor peformansına ne tür katkıları vardır?

Özel tip bujıler yapıları gereği daha düşük ısılarda çalışabildıklerı ıçın aracın soğuk çalışmasında iyi performans gösterirler. Ayrıca kendilerini temizleme ısıları daha düşük olduğundan kirlenme oranları oldukça düşüktür. Yine yapıları gereği üstlerindeki kayıplar oldukça azdır. Özellikle tırnaklarının farklı metaryallerden yapılması kirlenmesini zorlaştırır.Yukarıda belirtilen bu temel farklılıklar buji ömrünü uzattığı gibi yeterli ve düzgün ateşleme ile yakıt tasarrufu, gerçek gücünde çalışma devamlılığı gibi avantajlar sağlar.

Kaynak otomax

BUJİLER

Buji Tam Bir Asır Önce İcat Edilmişti

Benzinli bir motorun düzenli olarak çalışması için üç şeye ihtiyaç vardır; hava, yakıt ve buji... Tiroidin hava ve yakıt ayakları hakkında çok şey konuşmaya gerek yok. Neticede fazlasıyla doğallar... Fakat son ayak buji tabir yerindeyse 'olmazsa olmaz' konumunda...

Bundan tam 100 yıl önce Robert Bosch'un patent başvurusuyla başladı hikaye... Yüksek gerilimi manyeto tutuşturma sistemi ile birleştirilerek dizayn edilen buji, Carl Benz'in ateşleme sistemindeki en büyük engel olarak tanımladığı parçanın yerini tamamladı.

Düşük hızlı, alçak kompresyonlu benzin motorlarında kullanılan ilk versiyon buji sadece 1000 km'lik ömre sahipti. Aradan geçen zaman ve üretim teknolojilerindeki gelişmeler ışığında buji de kendini yeniledi. Günümüzün modern bakır-nikel bujileri tam 25.000 km'lik ömre sahip. Bujilerin kullanım süresinin uzatılmasına rağmen parçanın temel fonksiyonu 1900'lü yılların başından beri değişmedi. Değişen tek şey emisyon ve servis hayatındaki gereksinimler oldu.



Motor sistemi bileşeninin anahtarı olan bujinin görevleri zamanla genişledi. Yakıt ekonomisinde, temizlikte, etkili tutuşmada, motor ve katalitik konvektörlerin güvenilir bir şekilde çalışmasında önemli rol oynamaya başladı. Tipik bir bujinin saniyede 100 kez veya kullanım ömrü süresince 20 milyon kez kıvılcım yarattığı düşünülürse asli görevinin de zorluk derecesi ortaya çıkıyor.

1974 yılıysa buji teknolojileri konusunda bir devrim yılı olarak kabul edilebilir. O zamana kadar bujinin dizaynı ve boyutu, doğru zamanda, yeterli sıcaklıkta ve tutuşma rezerv talebine karşılık verebilecek şekilde yapılmıştı. Nikel-krom en çok kullanılan materyaldi. 1974'den sonra otomobillerin emisyon oranlarını azaltmak için getirilen yeni kanunlarla buji de ciddi bir değişime girdi. Bu kanunlar, kurşunsuz benzin kullanımını ve bujinin sık aralıklarda değişimini gerektiriyordu. Ayrıca artık küçük hacimli motorlar diğerlerine oranla daha fazla talep görüyordu.Bu noktada buji dizaynını iki faktör etkiler. Birincisi kurşunsuz benzin daha yüksek yanma sıcaklığına sahip olduğu için sıcaklık aralığının genişletilmesi ve temizleme sıcaklığının düşük yüklerde erişilebilmesi sağlandı. Böylelikle yüksek yüklerde fazla ısının önüne geçilmesi engellendi. İkincisiyse, bujinin katalitik konvektöre zarar vermesini engellemek amacıyla düzenlenmesiydi.

Sonuç olarak, gelişmiş korozyon ve erozyon dayanıklılığı sunan ve ısıyı transfer edebilme kapasitesi sağlayan yeni materyaller dizayna entegre edildi. Bu materyallerin birisi, bujinin çekirdeği için kullanılan ve nikel kromla kaplanan bakır oldu.Gelecekteki bujilerin, tutuşma ve benzin enjeksiyon sistemlerindeki değişiklikleri, motor boyutundaki küçülmeleri, emisyon oranlarını ve yakıt ekonomisini destekler şekilde gibi tasarlanacağı tahmin ediliyor
106->206->208->207->301->308->3008

Peugeot Yedek Parça -> www.pejo.com.tr
Çevrimdışı Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 26 Haziran 2008 Saat 13:45
paylaşım için teşekkürler
Çevrimdışı Guests Açılır Kutu Gör
MISAFIR
MISAFIR
Simge
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı Guests Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 26 Haziran 2008 Saat 13:56

gğzel çalışma

Çevrimdışı sinan-s Açılır Kutu Gör
1. Vites
1. Vites
Simge

Yaşı : 41
Aracı : Belirtilmemiş
Kayıt Tarihi: 21 Mart 2008
Konum: Bostancı/S VRJ
Durum: Aktif Değil
Mesajlar: 2643
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Teşekkür (0) Teşekkür(0)   Alıntı sinan-s Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 26 Haziran 2008 Saat 13:59
Paylaşım için saol...
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Peugeot Türkiye Forumları PEUGEOT TÜRKİYE FORUMLARINDA SON 20 KONU
Peugeot Türkiye Fan Club Gündem      
konu icon Peugeot Yedek Parça
konu icon 206 Radyatör Hava Alma İşlemi son mesaja git 435 0 Berkan123
konu icon Birden Stop Etme son mesaja git 5431 8 Berkan123
konu icon Genleşme kabında basınç son mesaja git 1102 3 Berkan123
konu icon Hararet Göstergesi son mesaja git 741 4 Berkan123
konu icon 206 Hararet Sorunu son mesaja git 604 4 Berkan123
konu icon 206 otomatik vites sorunu son mesaja git 2641 11 feyyazbugan
konu icon 206 şakırtı sesi geliyor son mesaja git 1010 4 berkogut
konu icon 1.4 HDi Emme Manifoltu Nasıl Takılır? son mesaja git 1774 4 antipollution
konu icon 307 kendi kendine gaz veriyor. son mesaja git 12624 36 drneuron
konu icon Android Auto Sorunu - Xiaomi 13T Pro son mesaja git 531 0 chanyilmz
konu icon Fikirlerinize ihtiyacım var son mesaja git 434 0 Mustafa1923
konu icon Peugeot 206 hakkında yardım son mesaja git 395 0 Mustafa1923
konu icon tahin kıvamında soğutma suyu-rektefiye son mesaja git 446 0 claymore
konu icon 206 kalorifer sıcak soguk arkadan ayarı son mesaja git 465 0 heavyburak26
konu icon 2010 3008 1.6 vti sorunlar zinciri son mesaja git 702 0 cagri_serin
konu icon Tüm arıza göstergeleri aktif son mesaja git 505 0 Volkan 00
konu icon ENG man system faulty - Hatası (Resimli) son mesaja git 15983 16 YKH
konu icon Otomatik Şanzıman Geç Vites Atma Sorunu son mesaja git 5486 10 Stcngnr28
konu icon 206 1.4 8v Subap Ayarı(Resimli) son mesaja git 1833 1 arifbsrn
konu icon Bilgi ekranı son mesaja git 463 0 Erdo
Bizi Takip Edin   

Bu ayki En Aktif 10 Üye 2024 APRIL EN AKTİF 10 ÜYE
Üye Mesaj
berkogut 7
Berkan123 7
Mustafa1923 3
drneuron 3
arifbsrn 2
antipollution 2
chanyilmz 2
feyyazbugan 1
ggitaristt 1
Musta08 1
Bu ayki En Aktif 10 Üye FORUM YETKİLİLERİ
Üye Adı Yetki
GökhaN YÖNETİCİ
sonerkyl MODERATÖR
İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden birisi olan PeugeotTurkey.Com Peugeot Turkey Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. PeugeotTurkey.Com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde PeugeotTurkey.Com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacaktır.
Peugeot Turkey Fan Club © 2008 - 2024
“İnsanların en hayırlısı, insanlara faydalı olandır.“ H.Ş.

Peugeot Forum English