Benzinden ucuz olmasının yanında aracın çeşitli aksamlarının ömrünü uzatması nedeniyle de ekonomik olan LPG'li araç kullanımının, bazı önlemlerle tam güvenli hale getirilebileceği bildirildi.
Makine Mühendisleri Odası Konya Şube Başkanı Yrd. Doç. Dr. Mete Kalyoncu, benzine göre daha ekonomik olması nedeniyle LPG'li araç kullanımının giderek arttığını söyledi.
LPG'nin benzinden ucuz olmasının yanında aracın çeşitli aksamlarının ömrünü uzatması nedeniyle de ekonomik olduğunu ifade eden Kalyoncu, ''LPG, motoru temiz tutar, karbon ve kurum oluşturmaz. Dolayısıyla da motorun ömrünü uzatır. Yanma odalarında ya da ateşleme bujilerinde tortu oluşturmaz. Ateşleme bujileri, diğer yakıtlardan, özellikle benzin kullanan araçların motorlarındaki bujilere göre daha uzun ömürlüdür'' diye konuştu.
LPG basınç altında depolandığından benzin yakıt pompasının devrede bulunmadığını, bu nedenle yakıt pompası onarım ve değişim masrafı olmayacağını vurgulayan Kalyoncu, ''LPG yakıtlı motorlardaki karbüratör, birkaç hareketli parça ve kirliliği engelleyecek havalandırmasız basit bir mekanizma olup, karbüratör servisi ve tamiri yok denecek kadar azdır. Tüm bu nedenlerle LPG yakıtlı motorlar, yıl içinde daha fazla gün ve saatte çalışabilir'' dedi.
-LPG'Lİ ARAÇLAR, BİRAZ ÖZENLE ''TAM GÜVENLİ'' OLABİLİR-
LPG'li araç kullanımının tam güvenli hale getirilmesinde ise tüketiciye önemli görev düştüğünü belirten Kalyoncu, LPG sistemlerinin, montajından başlayarak kullanılmasına, bakım ve periyodik kontrollerine kadar dikkat edilmesi gereken bazı kurallar olduğunu söyledi.
Kalyoncu, LPG dönüşüm sistemi montajı yapıldıktan sonra ilk olarak, kullanılan malzemelerin ve yapılan montajın standartlara uygun olup olmadığı konusunda Makine Mühendisleri Odasına başvurulması gerektiğini bildirdi.
LPG'li araçların periyodik bakımlarının her 10 bin kilometrede bir yaptırılması gerektiğini ifade eden Kalyoncu, şöyle devam etti:
''Aracın güvenli çalışması için de bazı önlemler alınması gerekiyor. LPG tankı üzerinde bulunan multivalf, tankın yüzde 80 doldurulmasını sağlayacak şekilde ayarlanmıştır. LPG dolumu sırasında daha fazla yakıt almak amacıyla LPG tankının ileri geri sallanması, multivalf ayarının bozulmasına neden olur. Bu durumda LPG tankına daha fazla yakıt alınır ve bu çok tehlikeli bir durumdur.''
Motorun ilk çalıştırılması veya stop edilmesi durumunda güçlü bir LPG kokusu duyulmasının normal olduğunu belirten Kalyoncu, şunları kaydetti:
''Ancak araç çalışmaya devam ederken meydana gelen LPG kokusu herhangi bir sızıntıya işarettir. Bu durumda araç, hemen yetkili servise götürülmelidir. Araç herhangi bir ateşe yakın bölgeye park edilmemelidir. LPG buharı havadan ağırdır, herhangi bir kaçak olduğunda LPG en düşük seviyeye yönelir. Bu nedenle araç, gaz sızıntısı ihtimali düşünülerek çukur ya da buna benzer alanlara park edilmemelidir.''
LPG'li araçların yer altı otoparklarına park edilmemesi, araçta açık alevli ısıtıcıların kesinlikle kullanılmaması gerektiğini ifade eden Kalyoncu, yakıt kaçağı oluştuğunda ise sigaraların söndürülmesi, motor ve tüm elektrik aksamlarının kapatılması gerektiğini bildirdi.